
Tegen het einde van dit decennium moeten er volgens het Nederlandse Lightyear maar liefst 84 miljoen elektrische auto’s op de weg zijn verschenen. En dat is een probleem, want waar haal je alle grondstoffen vandaan voor de batterijen en waar laat je alle laadpalen? De Lightyear One moet deze problemen – deels – oplossen door efficiënter met zijn stroom om te gaan en op te laden in de zon.
De Lightyear One is volgens de makers een SEV – een Solar Electric Vehicle. Op zijn carrosserie zit vijf vierkante meter aan zonnepanelen om de auto bij te laden en bovendien is het ding zeer aerodynamisch. Met een accu van 60 kWh komt de auto 710 kilometer ver met een tempo van 85 km/u. Nu rijd je in het echt geen 85 km/u, maar het geeft een indicatie.
Er worden nu zestien klantenauto’s gebouwd
Veel mensen waren sceptisch over de Lightyear One, want als het zo simpel was, waarom doen de grote automerken dit dan niet? Dit jaar gaan we erachter komen wie er gelijk heeft. De eerste stappen van de ontwikkeling zijn achter de rug en het Nederlandse bedrijf gaat nu zestien exemplaren bouwen om aan klanten mee te geven. Met deze prototypes gaan ze data uit de echte wereld verzamelen.
De prijs van de Lightyear One gaat fors omhoog
Overigens zijn er genoeg mensen die vertrouwen hebben in de Lightyear One. Al 150 mensen plaatsten een bestelling voor hun zonneauto. Zij betalen 150.000 euro per auto. Wie nu bestelt, krijgt een offerte van 250.000 euro. De prijsstijging heeft ermee te maken dat onderdelen duurder zijn geworden en dat het bedrijf meer onderdelen zelf gaat maken.
‘Om een eindproduct met optimale technologie te kunnen leveren, kiest Lightyear ervoor om meer onderdelen zelf te ontwikkelen, zoals het zonnepaneel en de bijbehorende elektronica, de technologie van de wielmotoren en het thermische systeem. Deze keuze betekent ook dat er hogere kosten bij komen kijken, in ruil voor betere technologie. Door vandaag in toekomstbestendige technologie te investeren, maakt Lightyear het mogelijk om in de toekomst op grotere schaal een massamarktmodel te leveren’, zegt het persbericht.
Komt er ook een betaalbare Lightyear?
Leuk, zo’n auto die zichzelf oplaadt met de zon, maar als je eerst een kwart miljoen euro moet neerleggen, dan moet je veel UV’tjes pakken om een besparing te realiseren. De Lightyear Two zou een stuk beter te betalen moeten worden. Deze staat op de planning voor 2024 en moet rond de 30.000 euro gaan kosten. LeasePlan bestelde al 5.000 exemplaren, zodat je hem straks in abonnementsvorm kunt rijden.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “De Nederlandse Lightyear One is klaar voor leveringen aan klanten, maar wel beperkt”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Je kunt nu de zonneauto’s van Lightyear kopen (voor een prikkie?)

Je kunt toch een Nederlandse Lightyear 0 kopen, zelfs deze maand al

Lightyear haalt 8 miljoen euro op en maakt doorstart voor productie tweede auto

Nog meer slecht nieuws voor Lightyear: Dochterbedrijf is failliet verklaard

Lightyear stopt met productie zonneauto, vraagt uitstel betaling aan voor dochteronderneming

Waarom de Lightyear 0 voor ons het Traantjewegpinkmoment van 2023 is

Lightyear krijgt miljoeneninvestering, maar dat is geen goed nieuws voor de zonneauto

Lightyear kan geen investeerders vinden, goedkopere zonneauto ook geschrapt

Het Nederlandse Lightyear ziet een samenwerking met Tesla wel zitten

De (onbruikbare) auto’s van Lightyear brachten nog best veel geld op

Je kunt nu de zonneauto’s van Lightyear kopen (voor een prikkie?)

Bijna 100 bruggen en viaducten in Nederland hebben een constructiefout, en die is lichtelijk gênant

Als je deze stad zonder vergunning binnenrijdt, krijg je automatisch een boete van 120 euro

Grand Prix van Nederland stopt ermee, F1 gaat weg uit Zandvoort

Deze briljante auto met gepeperde Audi-vijfcilinder is nog best zuinig ook

Deze flexflitspaal in Nederland draait overuren, let hier dus op je snelheid

Snik: het Nederlandse Carver vraagt faillissement aan

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1

Kansloos verhaal. Hoe is het mogelijk dat men steeds weer dezelfde fouten blijft maken. Het deelnemen aan de auto industrie vandaag de dag is zo complex en kostbaar dat je dat nooit gaat redden op zo’n manier. Je moet vooral heel erg samenwerken en vooral niet alles zelf willen uitvinden. Typisch weer een voorbeeld wat er gebeurd als je een paar Willie Wortels en milieu activisten hun gang laat gaan, en er geen bedrijfseconomen en proces technologen uit de auto industrie aan tafel zitten. En “by the way” , het tweede model komt er al aan en Leaseplan heeft er 5000 besteld. Dat noemt met “Greenwashing”. Erg jammer allemaal, ze zullen er vast iets van leren, maar wat mij betreft weer een staaltje Nederlandse hoogmoedswaanzin.