
Alfa Romeo hanteert de onfeilbare studentenstrategie: de verwachtingen laag houden, dan kun je ze alleen maar overtreffen. Zo gaf Alfa vorig jaar een inschatting van de prijs voor de Alfa Romeo Giulia GTA en de GTAm. De definitieve Nederlandse prijs van de Alfa Romeo Giulia GTA (en van de extremere GTAm) vallen bijna 10.000 euro lager uit. Altijd mooi meegenomen.
De Nederlandse prijs van de Alfa Romeo Giulia GTA
De GTA kost 222.112 euro, zonder opties. De aanvankelijke schatting was 230.000 euro. De GTAm (die met die grote achterspoiler) zou ongeveer 236.000 euro gaan kosten, maar kost uiteindelijk minimaal 226.888 euro. In beide gevallen is ruim 70.000 euro van de aanschafprijs belasting. Bij elk model krijg je een bijpassende helm, een autohoes en racekleding. Dit krijg je van Alfa, niet van de fiscus, om verwarring te voorkomen.
De specificaties
Koop je een GTA of GTAm, dan krijg je een van de 500 exemplaren. Beide modellen gebruiken de 2,9-liter V6 (die, we herhalen het nog eens, echt NIETS met Ferrari te maken heeft, knipoog) met liefst 540 pk. De vermogenstoename van 30 pk en de gewichtsafname van 100 kilo maken van de Alfa Romeo Giulia GTA en GTAm de snelste Alfa voor op straat ooit. De 0-100-tijd is 3,6 seconden. En ja, hij is sneller dan de fenomenale 8C.
Nederlands tintje
De Alfa Romeo Giulia GTA en GTAm zijn te bestellen in de effen kleuren wit, rood of groen, maar ook in historische race-outfits. Eentje is speciaal voor Nederland: die herken je aan de kleuren oker, wit, rood en geel. ‘Het oker herinnert aan de 1750 GTAm en de 2000 GTAm, waarin de Nederlander Toine Hezemans respectievelijk in 1970 en 1971 het Europees kampioenschap toerwagens won’, aldus Alfa. Elke klant kan zijn eigen kleurencombinatie aanvragen en kan daarbij een bijpassende autohoes kopen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De overheid geeft duidelijkheid over gepersonaliseerde kentekens in Nederland

Is zo’n Alfa Romeo Giulia na acht jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de Alfa Romeo Brera de moeite waard na jaren van onderstuur?

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio vs Mercedes-AMG C 63 S 4Matic+

Dit was ooit een van de mooiste auto’s die je (nu nog) in Nederland kunt kopen

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Je hebt nog maar 18 dagen de tijd om de mooiste sportsedan nieuw te bestellen

De overheid geeft duidelijkheid over gepersonaliseerde kentekens in Nederland

Alfa Romeo Junior Veloce: de leukste in zijn klasse, maar niet de beste (review)

Dit zijn de 8 leukste elektrische auto’s van dit moment

Waarom je nooit meer een nieuwe Alfa Romeo met de kentekenplaat rechts gaat zien

Valtteri Bottas pikt Alfa Romeo Giulia GTAm op bij zijn werkgever

De Alfa Romeo Giulia GTA is uitverkocht

Ford Mustang Shelby GT500 vs Alfa Romeo Giulia GTAm

Alfa Romeo Giulia GTA: 6 redenen…

Alfa Romeo Giulia GTAm walkaround

Geen Giulia GTAm? Dan een Giulia Q, plus dit

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Je hebt nog maar 18 dagen de tijd om de mooiste sportsedan nieuw te bestellen

Zo zou de betaalbare Lightyear 2 eruit hebben gezien als de Nederlandse autobouwer niet failliet was gegaan

Mercedes bevestigt toekomst V8 in de C 63 (maar gaan ze het nu ook doen?)

De ‘laatste echte Opel ooit’ kun je ergens op de wereld gewoon nog nieuw kopen

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met Officine Fuoriserie wil Maserati geld van de rijken afpakken

Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Je hebt nog maar 18 dagen de tijd om de mooiste sportsedan nieuw te bestellen

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

… het motorblok heeft ‘NIETS’ met Ferrari te maken….. moahhhhhh : https://en.wikipedia.org/wiki/Ferrari_F154_engine . Overigens zijn de ‘gewone’ Giulia- en Stelvio Quadrifoglio ook al sneller van 0-100 km/u dan een 8C ….. die opmerking dat GTA sneller is dan een 8C is dus niet bijzonder…..
@Jos,
Ik heb goed nieuws voor je : na 19.00 s’avonds mag je 130 op veel autosnelwegen in NL (dit geldt al sinds de belachelijke snelheidsverlaging enige jaren geleden i.v.m. de te hoge stikstofuitstoot, die met het stoppen van 2 kalkoenboerderijen opgelost kan worden (tip aan Rutte c.s: zorg daarvoor en verhoog de maximumsnelheid weer naar 130), daarvoor mocht je dat ook overdag.
In Duitsland geldt trouwens op veel trajecten op de autobahnen helemaal geen maximumsnelheid.
Voor dat bedrag koop ik toch echt liever een huis of appartement. Wat heb je aan zo’n auto in dit land als je hier niet harder mag als 120.
Ik ben een alfa fen