Ze mogen in Maranello dan wel ontkennen dat de Alfa Romeo Giulia onderdelen van Ferrari gebruikt, de genen zijn onmiskenbaar. Met een gelimiteerde oplage de prijs een beetje omhoog stuwen? ‘You are the father’, zou Maury roepen. De prijzen van de Alfa Romeo Giulia GTA en Giulia GTAm beginnen in Nederland bij respectievelijk 230.000 euro en 236.000 euro. Dat is ruim 100.000 euro meer dan de normale Giulia Quadrifoglio, die hier een vanafprijs heeft van 119.950 euro. Toch: mogen we stiekem beweren dat ie – op voorbehoud van hoe ie rijdt – elke cent waard is? Koop je een GTA of GTAm, dan krijg je een van de 500 exemplaren. Beide modellen gebruiken de 2,9-liter V6 (die, we herhalen het nog eens, echt NIETS met Ferrari te maken heeft) met liefst 540 pk. De vermogenstoename van 30 pk en de gewichtsafname van 100 kilo maken van de Alfa Romeo Giulia GTA en GTAm de snelste Alfa ooit. De 0-100-tijd is 3,6 seconden. De Alfa Romeo GTA herken je aan een flink bemeten diffuser met de uitlaten in het midden, 50 millimeter extra spoorbreedte, centerlock-wielen, wielkastverbreders, specifieke zijskirts, zwarte details en een achterspoiler. De voorbumper krijgt aerodynamische toevoegingen van koolstofvezel en in het geval van de GTAm een permanent sleepoog.

Frisse outfits met een Nederlands tintje

De Alfa Romeo Giulia GTA en GTAm zijn te bestellen in de effen kleuren wit, rood of groen, maar ook in historische race-outfits. Eentje is speciaal voor Nederland: die herken je aan de kleuren oker, wit, rood en geel. ‘Het oker herinnert aan de 1750 GTAm en de 2000 GTAm, waarin de Nederlander Toine Hezemans respectievelijk in 1970 en 1971 het Europees kampioenschap toerwagens won’, aldus Alfa. Elke klant kan zijn eigen kleurencombinatie aanvragen en kan daarbij een bijpassende autohoes kopen.
De GTAm krijgt een flinke achterspoiler op zijn bips, twee koolstofvezel racestoelen, een brandblusser, een nog grotere diffuser en een rolkooi. Beide auto’s zijn volledig straatlegaal. Bij de Alfa Romeo GTA kunnen nog wel mensen achterin zitten, bij de GTAm niet. De GTA en GTAm zijn 100 kilo lichter dan een normale Quadrifoglio, onder meer door ramen van lexaan.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)