
De Volkswagen Golf met een verbrandingsmotor is bezig met zijn afscheidstournee. Nog een keer mogen VW-fabrieksmedewerkers bougies, uitlaten en benzinetanks monteren voordat de Golf volledig elektrisch wordt. De laatste generatie met een verbrandingsmotor, die onder liefhebbers de 8.5-generatie wordt genoemd, heeft nu ook een Nederlandse prijs.
Als je zo af en toe op dit soort websites komt, weet je dat de nieuwe VW Golf er niet alleen wat anders uitziet, maar ook binnenin wat aanpassingen heeft gekregen. Zo is er nu ChatGPT-integratie en is er een 12,9-inch middenscherm, maar zijn er gelukkig ook (meer) fysieke knoppen te vinden. Qua motorisering verandert er ook het een en ander. De hybride GTE en eHybrid hebben een nieuwe aandrijflijn die zorgt voor 100 kilometer aan puur elektrisch rijbereik.
De Nederlandse prijs van de nieuwe Volkswagen Golf
De instapprijs van de gefacelifte Golf ligt lager dan die van zijn voorganger. De instapper kost nu minimaal 34.990 euro. Je krijgt dan de viercilinder turbomotor met 116 pk. Bij de pre-facelift kostte deze versie precies 1.000 euro meer. De wat leuker uitgevoerde Life Edition gaat voor minimaal 36.990 euro. Voor de facelift kostte deze versie 36.920 euro, die is dus vrijwel gelijk. Wil je hem met 150 pk, dan betaal je 41.490 euro.
De Golf eHybrid en GTE hebben een nieuwe aandrijflijn die respectievelijk 204 pk en 272 pk sterk zijn. De eHybrid is momenteel alleen beschikbaar als de ’50 Edition’, compleet met extra’s zoals Edition 50-logo’s en een verlicht VW-logo op de voorkant. Deze auto kost minimaal 44.490 euro. De normale eHybrid kun je pas ergens in juni bestellen. De sterkere GTE gaat voor minimaal 49.990 euro. De GTE van voor de facelift was een stukje goedkoper met een vanafprijs van 49.240 euro.
In België betaal je trouwens minimaal 30.660 euro voor de vernieuwde Volkswagen Golf. Je kunt daar ook nog een diesel-Golf shoppen met 2,0-liter TDI-motor met 116 pk. Daarvoor betaal je minimaal 34.125 euro. De Belgische en Nederlandse prijzen van de Volkswagen Golf R, GTI en Variant-uitvoeringen volgen later. VW kondigt trouwens ook aan dat er nog een R-line komt, maar we weten nog niet wanneer. Ergens in juli moet je de Golf 8.5 kunnen bestellen in Nederland. De snellere GTI- en R-modellen komen pas na de zomer.
Meer van TopGear


De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Deze heerlijke Volkswagen Kever heeft niet de motor die je misschien zou verwachten

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

Hoeveel duurder is een Volkswagen Golf nou écht geworden in vergelijking met vroeger?

Alles wat je moet weten over de facelift van de Volkswagen Golf 8

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Volkswagen leende een ‘eng’ trucje van 500 jaar geleden voor de koplampen van deze goedkope VW

In Duitsland waarschuwen ze voor ‘nieuwe boetemethode’ (en dat is voor Nederland best grappig)

Huis te duur? Blijkbaar kun je langs de snelweg gratis wonen in Nederland

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

De overheid zoekt 24.000 (!) nieuwe auto’s, waaronder misschien weer Porsches
