
De Volkswagen Golf met een verbrandingsmotor is bezig met zijn afscheidstournee. Nog een keer mogen VW-fabrieksmedewerkers bougies, uitlaten en benzinetanks monteren voordat de Golf volledig elektrisch wordt. De laatste generatie met een verbrandingsmotor, die onder liefhebbers de 8.5-generatie wordt genoemd, heeft nu ook een Nederlandse prijs.
Als je zo af en toe op dit soort websites komt, weet je dat de nieuwe VW Golf er niet alleen wat anders uitziet, maar ook binnenin wat aanpassingen heeft gekregen. Zo is er nu ChatGPT-integratie en is er een 12,9-inch middenscherm, maar zijn er gelukkig ook (meer) fysieke knoppen te vinden. Qua motorisering verandert er ook het een en ander. De hybride GTE en eHybrid hebben een nieuwe aandrijflijn die zorgt voor 100 kilometer aan puur elektrisch rijbereik.
De Nederlandse prijs van de nieuwe Volkswagen Golf
De instapprijs van de gefacelifte Golf ligt lager dan die van zijn voorganger. De instapper kost nu minimaal 34.990 euro. Je krijgt dan de viercilinder turbomotor met 116 pk. Bij de pre-facelift kostte deze versie precies 1.000 euro meer. De wat leuker uitgevoerde Life Edition gaat voor minimaal 36.990 euro. Voor de facelift kostte deze versie 36.920 euro, die is dus vrijwel gelijk. Wil je hem met 150 pk, dan betaal je 41.490 euro.
De Golf eHybrid en GTE hebben een nieuwe aandrijflijn die respectievelijk 204 pk en 272 pk sterk zijn. De eHybrid is momenteel alleen beschikbaar als de ’50 Edition’, compleet met extra’s zoals Edition 50-logo’s en een verlicht VW-logo op de voorkant. Deze auto kost minimaal 44.490 euro. De normale eHybrid kun je pas ergens in juni bestellen. De sterkere GTE gaat voor minimaal 49.990 euro. De GTE van voor de facelift was een stukje goedkoper met een vanafprijs van 49.240 euro.
In België betaal je trouwens minimaal 30.660 euro voor de vernieuwde Volkswagen Golf. Je kunt daar ook nog een diesel-Golf shoppen met 2,0-liter TDI-motor met 116 pk. Daarvoor betaal je minimaal 34.125 euro. De Belgische en Nederlandse prijzen van de Volkswagen Golf R, GTI en Variant-uitvoeringen volgen later. VW kondigt trouwens ook aan dat er nog een R-line komt, maar we weten nog niet wanneer. Ergens in juli moet je de Golf 8.5 kunnen bestellen in Nederland. De snellere GTI- en R-modellen komen pas na de zomer.
Meer van TopGear


Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Zo kan eigenaar Golf Drentse kunstroof tóch nieuwe auto kopen

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Deze goedkope Volkswagen ambulance is de perfecte basis voor jouw camper (en handig voor files)

Met deze nieuwe accu kun je met je EV in één ruk naar Rome rijden (1.500 kilometer)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

Hoeveel duurder is een Volkswagen Golf nou écht geworden in vergelijking met vroeger?

Alles wat je moet weten over de facelift van de Volkswagen Golf 8

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De olieprijs daalt enorm, maar waarom merk ik daar aan de pomp niets van?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Is dit het begin van het einde voor de trajectcontroles in België?

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland
