Misschien komt het omdat Chinese automerken jarenlang niet anders leken te doen dan Europese modellen te kopiëren, of misschien komt het door auto’s als de Landwind CV9. Wat de oorzaak ook is, Chinese automerken moeten flink hun best doen om het imago op te poetsen. Maar kom je van dat goedkope imago af als je auto’s letterlijk op AliExpress kunt kopen?
Een attente lezer stuurt ons een paar linkjes van AliExpress. Daar kun je bijvoorbeeld voor 54.557 euro een nieuwe Hongqi E-HS9 kopen – en daar gaat zelfs nog 9,47 euro van af omdat je meer dan 700 euro uitgeeft. Extra grappig hierbij is dat Hongqi juist heel graag een premiummerk wil zijn en klanten van BMW of Mercedes wil pikken.
De auto is niet goedkoper als je verzendkosten meerekent
In Nederland betaal je minimaal 83.000 euro voor een Hongqi. Overigens moet je wel nog even iets regelen om de auto op te halen, want als je hem via PostNL wil laten bezorgen, kost het je 52.162 euro extra. Via UPS of Fedex kan ook, maar dan wordt het nog duurder. Koop je trouwens meer dan 5 exemplaren (er zijn er 9 beschikbaar) dan krijg je 5 procent korting.
Ook de auto’s van BYD
Dezelfde verkoper op AliExpress heeft ook de BYD Tan en de BYD Han in de aanbieding. De Han kost 102.368 euro met slechts 2.099 euro verzending. De Tan, die wordt aangeprezen als ‘Nieuwste Volwassen Hoge Snelheid Lithium Elektrische Batterij Byd Tang Ev Auto Nieuwe Energie Elektrische Voertuig’ moet 90.339 euro kosten plus nog 2.099 euro verzending.
Overigens gaat het hier dus om een losse verkoper die de auto’s aanbiedt op AliExpress. Het zijn niet BYD of Hongqi die direct de auto’s proberen te slijten via het koopjesplatform. En het is nog maar de vraag of je de auto binnenkrijgt als je er echt eentje bestelt.
VonToetennochBlasen heeft op 24 februari 2023 geschreven:
Ik vraag me toch af wat de retour procedure is als ik binnen 14 dagen toch niet zo blij ben met mijn nieuwe Honkietonkie. Zou je dan de verzendkosten ook terug krijgen?
Cor heeft op 24 februari 2023 geschreven:
+€52.000 verzendkosten geen garantie of eventueel benodigde updates.
Zeer lastig om kenteken te verkrijgen.
En nog veel meer problemen omdat deze veelal niet voor de Europese markt zijn bedoeld.
Shocking heeft op 24 februari 2023 geschreven:
De hoofdredacteur van 1 van jullie concurrenten (begint met auto en eindigt niet op dag of op maand, maar iets wat er op lijkt) blijkt gezien zijn uitlatingen op Nu een wappie te zijn. Dan is de link met het ontwrichten van de Westerse industrie en de stelselmatige promotie van Chinese auto’s wat ze daar doen opeens heel duidelijk. Een gewaarschuwd mens telt voor 2!
Henko heeft op 23 februari 2023 geschreven:
►Chinezen gaan definitief ons leven bepalen.
►De haven in Hamburg wordt al verpatst.
►BYD heeft de stadsbussen hier in Deventer geritseld, VDL had het nakijken. Want ja, zo goedkoop konden zij geen 257 bussen leveren.
►Oh ja, “ze” zijn ook dikke maatjes met Vladimir P. Dus ik hou mijn EV-centjes nog even op de bank.
Nederland heeft op 23 februari 2023 geschreven:
Een Chinese auto kopen is een dikke vinger naar Nederland en de rest van Europa. Dat kan je met goed fatsoen echt niet meer maken.
Canon-Eye heeft op 23 februari 2023 geschreven:
“En het is nog maar de vraag of je de auto binnenkrijgt als je er echt eentje bestelt.”
Als betaling met PayPal kan, is dat geen probleem…
Blegh heeft op 23 februari 2023 geschreven:
Laat die Chinese troep aub daar.
Nee tegen de Oeigoeren-killers.
Nee tegen de IP-dieven.
Nee tegen de oneerlijke exportsubsidies.
Nee tegen kinderarbeid.
Nee tegen een land dat niet aan mensenrechten doet.
+1 heeft op 23 februari 2023 geschreven:
Like voor jou. Helemaal mee eens. We moeten minder met China doen.