
De afgelopen jaren presenteerden autofabrikanten met ongepaste trots ‘slimme’ spraakassistenten. Je kon dan bijvoorbeeld zeggen dat je koude handen had, en de auto zou dan de stuurverwarming aanzetten. Maar verder was het alsof je een goed gesprek probeerde te voeren tijdens Thunderdome (‘wat heb je!?’). Bij de vernieuwde Volkswagen Golf gaat dat veranderen.
Vandaag gaat de techbeurs CES van start in Las Vegas. Volkswagen grijpt het moment aan om wat fotootjes van de vernieuwde Golf GTI te onthulden, maar dan nog wel met een trainingspakje aan. Deze generatie Golf mag je ook wel de 8.5 noemen, liefhebbers zullen dan weten dat je de facelift van de achtste generatie bedoelt. En het merk verklapt iets over de spraakassistent.
Veel info verklapt Volkswagen nog niet over de nieuwe Golf GTI, maar het lijkt erop alsof de auto wat sportiever smoelwerk krijgt. De voorbumper lijkt nu meer op die van de huidige Golf R. Ook de diffuser achterop is meer uitgesproken. Volkswagen punt de verlichting vóór en áchter subtiel bij. En nog meer goed nieuws: de echte knoppen op het stuur zijn terug. Het zijn geen onhandige veegpaneeltjes meer.
ChatGPT vult in de nieuwe Golf de huidige spraakassistent IDA aan. Als je een vraag stelt, gaat eerst IDA ermee aan de slag. Komt de Volkswagen-assistent er niet uit, dan wordt ChatGPT geraadpleegd. Volgens het merk krijgt GPT geen toegang tot de gegevens van het voertuig. Het antwoord van de bot wordt aan IDA doorgegeven, dus je krijgt van de vertrouwde stem alles te horen.
Wat heb je er precies aan?
De meeste spraakassistenten in auto’s zijn nu vrij beperkt. Je kunt soms vragen wat het weer is op de bestemming, maar misschien wil je wel weten of dat te koud is voor een t-shirt. Of misschien wil je GPT vragen wat de beste nummers zijn voor een roadtrip. Of ‘mijn partner zegt dat er niets aan de hand is, maar heeft al twee uur niets tegen me gezegd, hoe kan dit?’.
Het komt er op neer dat je straks praktisch alles kunt vragen aan de spraakassistent in de auto, en dat kan handig zijn. Overigens rolt Volkswagen de update uit naar de Tiguan, Passat en de ID-modellen. In het tweede kwartaal van dit jaar moet ChatGPT verschijnen in de Volkswagens. Overigens is VW niet de eerste: ook Mercedes heeft de bot al geïntegreerd.
10 reacties op “Dit zijn de eerste beelden van de nieuwe Golf GTI, met ingebouwde ChatGPT”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Niet alleen terugroepacties voor airbags: ook Volkswagen roept auto’s terug wegens veiligheidsproblemen

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

Hoeveel duurder is een Volkswagen Golf nou écht geworden in vergelijking met vroeger?

Dit betaal je tegenwoordig voor een Volkswagen Golf in Nederland

10 jaar lang was dit de bestverkochte auto van Nederland, gaat dat nu weer lukken?

Nieuwe betaalbare Skoda stationwagon zal in Nederland extra interessant zijn

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Luxe en chique Honda is eigenlijk dikker dan een 2-serie of CLA, of niet?

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

Dit is nu officieel de snelste stationwagen op de Nürburgring

10 jaar lang was dit de bestverkochte auto van Nederland, gaat dat nu weer lukken?

Kan een lelijke auto mooier worden als je deze lelijker maakt?

Elektrische BMW’s gaan binnenkort geweldig klinken (zodat jij er ook een wilt kopen)

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Wat is er precies aan de hand bij McLaren? En gaat het nog wel goed komen?

Zo kom je erachter of er gerookt is in een auto (zelfs als ie grondig is schoongemaakt)

‘Zijn de boetes voor motorrijders eigenlijk net zo hoog als die voor automobilisten?’

Waarom er (al jaren) langs de drukke A12 een spooktankstation staat

Deze auto was 13 jaar leverbaar in Nederland, maar nu kun je hem niet meer bestellen

Die zogenaamde auto journo’s zitten altijd te miepen over de touchpads. Net als over de iDrive toen die net uit was. Waarschijnlijk vonden ze het wiel ook maar onzinnig, of de ontdekking van het vuur. In de praktijk is het alleen maar handig en het zegt meer over hen dan over die touchpads dat ze klagen.
Zo wanhopig om met iets te komen.
Want mensen die in de markt zijn voor een GTI zijn de meest voordehandliggende doelgroep voor een voice assistent gebaseerd op chat GPT. (Dit is satire, even voor de duidelijkheid)
Weer een (deel)product dat de VW group zelf niet van de grond krijgt en weer een nieuwe revenue share met een toeleverancier (in dit geval Open A.I.) moet delen. Goed voor de marges.
De marges per auto zijn bij VW hoger dan bij jouw heilige Tesla. Dus is het vast geen probleem voor ze.
Marges ?
https://companiesmarketcap.com/automakers/automakers-ranked-by-operating-margin/
VW maakt maar weinig echt zelf. Ze kopen alles in bij anderen en zetten dan de auto in elkaar.
Zie:
https://youtu.be/Ttu55nEtC6o?si=W8XOUDP9MfE55aUG&t=214
Lekker boeiend of ze dingen wel of niet zelf maken. Apple besteedt de productie van hun iPhones ook uit en is zo ongeveer de meest winstgevende technologie fabrikant ter wereld. De marge getallen die hierboven staan spreken boekdelen. Je houdt wel heel wanhopig aan een strohalmpje vast om je gelijk te krijgen.
Ik meen mij te herinneren dat ik die marge discussie al een keer of 5 gezien heb hier. Elke keer zet “maarten” zich weer voor schut omdat de feiten duidelijk aantonen dat Tesla sinds ze dumpprijzen nodig hebben om auto’s te verkopen qua marge per auto beneden het industrie gemiddelde zitten. Dan komt “maarten” weer met een ongerelateerd alternatief ‘feit’ en wordt hij weer op zijn onkunde gewezen. “maarten”, dit wordt een beetje vermoeiend dus stop er aub een keer mee.
Gross margins per manufacturer (June 2023):
Tesla 18.19%
VW 19.64%
BMW 19.16%
Mercedes 23.42%
Conclusion: Tesla’s margins are lower than those of their competitors.
Je weet nu al dat die Maarten zo met een lap tekst komt waarin hij gaat vertellen dat niemand het snapt behalve hij. En alleen maar omdat hij alles wat geen Tesla is moet afzeiken.
Nou doe mij maar zo’n dikke GTI met ChatGPT!
Wat een rare negatieve reactie. Kan jij ooit ergens positief over zijn?