
De afgelopen jaren presenteerden autofabrikanten met ongepaste trots ‘slimme’ spraakassistenten. Je kon dan bijvoorbeeld zeggen dat je koude handen had, en de auto zou dan de stuurverwarming aanzetten. Maar verder was het alsof je een goed gesprek probeerde te voeren tijdens Thunderdome (‘wat heb je!?’). Bij de vernieuwde Volkswagen Golf gaat dat veranderen.
Vandaag gaat de techbeurs CES van start in Las Vegas. Volkswagen grijpt het moment aan om wat fotootjes van de vernieuwde Golf GTI te onthulden, maar dan nog wel met een trainingspakje aan. Deze generatie Golf mag je ook wel de 8.5 noemen, liefhebbers zullen dan weten dat je de facelift van de achtste generatie bedoelt. En het merk verklapt iets over de spraakassistent.
Veel info verklapt Volkswagen nog niet over de nieuwe Golf GTI, maar het lijkt erop alsof de auto wat sportiever smoelwerk krijgt. De voorbumper lijkt nu meer op die van de huidige Golf R. Ook de diffuser achterop is meer uitgesproken. Volkswagen punt de verlichting vóór en áchter subtiel bij. En nog meer goed nieuws: de echte knoppen op het stuur zijn terug. Het zijn geen onhandige veegpaneeltjes meer.
ChatGPT vult in de nieuwe Golf de huidige spraakassistent IDA aan. Als je een vraag stelt, gaat eerst IDA ermee aan de slag. Komt de Volkswagen-assistent er niet uit, dan wordt ChatGPT geraadpleegd. Volgens het merk krijgt GPT geen toegang tot de gegevens van het voertuig. Het antwoord van de bot wordt aan IDA doorgegeven, dus je krijgt van de vertrouwde stem alles te horen.
Wat heb je er precies aan?
De meeste spraakassistenten in auto’s zijn nu vrij beperkt. Je kunt soms vragen wat het weer is op de bestemming, maar misschien wil je wel weten of dat te koud is voor een t-shirt. Of misschien wil je GPT vragen wat de beste nummers zijn voor een roadtrip. Of ‘mijn partner zegt dat er niets aan de hand is, maar heeft al twee uur niets tegen me gezegd, hoe kan dit?’.
Het komt er op neer dat je straks praktisch alles kunt vragen aan de spraakassistent in de auto, en dat kan handig zijn. Overigens rolt Volkswagen de update uit naar de Tiguan, Passat en de ID-modellen. In het tweede kwartaal van dit jaar moet ChatGPT verschijnen in de Volkswagens. Overigens is VW niet de eerste: ook Mercedes heeft de bot al geïntegreerd.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
10 reacties op “Dit zijn de eerste beelden van de nieuwe Golf GTI, met ingebouwde ChatGPT”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Zo kan eigenaar Golf Drentse kunstroof tóch nieuwe auto kopen

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Vergeet fatbikes: met deze speciale VW Transporter mag je al rijden als je 16 jaar bent

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Eindelijk weer een betaalbare Volkswagen: zo gaat de ID.1 er ongeveer uitzien

Volkswagen deelt pijnlijke sneer uit, maar kiest een opvallend slachtoffer

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

Hoeveel duurder is een Volkswagen Golf nou écht geworden in vergelijking met vroeger?

Dit betaal je tegenwoordig voor een Volkswagen Golf in Nederland

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Een van de leukste ‘normale’ auto’s van Nederland gaat binnenkort uit productie

De vernieuwde Toyota Corolla: minder koeien, maar ook minder paarden

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

De nieuwe Grandland rijdt weer als een echte Opel (review)

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit automerk in Nederland belooft dat je net zo snel kunt laden als tanken – maar kan dat wel?

‘Mensen met laag inkomen betalen meer autobelasting’, maar hoe kan dat eigenlijk?

Motorfietsen zijn lastig te flitsen, maar krijgen ze ook boetes?

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

De RDW heeft een simpel trucje bedacht tegen illegale APK’s (en dat blijkt heel effectief)

Die zogenaamde auto journo’s zitten altijd te miepen over de touchpads. Net als over de iDrive toen die net uit was. Waarschijnlijk vonden ze het wiel ook maar onzinnig, of de ontdekking van het vuur. In de praktijk is het alleen maar handig en het zegt meer over hen dan over die touchpads dat ze klagen.
Zo wanhopig om met iets te komen.
Want mensen die in de markt zijn voor een GTI zijn de meest voordehandliggende doelgroep voor een voice assistent gebaseerd op chat GPT. (Dit is satire, even voor de duidelijkheid)
Weer een (deel)product dat de VW group zelf niet van de grond krijgt en weer een nieuwe revenue share met een toeleverancier (in dit geval Open A.I.) moet delen. Goed voor de marges.
De marges per auto zijn bij VW hoger dan bij jouw heilige Tesla. Dus is het vast geen probleem voor ze.
Marges ?
https://companiesmarketcap.com/automakers/automakers-ranked-by-operating-margin/
VW maakt maar weinig echt zelf. Ze kopen alles in bij anderen en zetten dan de auto in elkaar.
Zie:
https://youtu.be/Ttu55nEtC6o?si=W8XOUDP9MfE55aUG&t=214
Lekker boeiend of ze dingen wel of niet zelf maken. Apple besteedt de productie van hun iPhones ook uit en is zo ongeveer de meest winstgevende technologie fabrikant ter wereld. De marge getallen die hierboven staan spreken boekdelen. Je houdt wel heel wanhopig aan een strohalmpje vast om je gelijk te krijgen.
Ik meen mij te herinneren dat ik die marge discussie al een keer of 5 gezien heb hier. Elke keer zet “maarten” zich weer voor schut omdat de feiten duidelijk aantonen dat Tesla sinds ze dumpprijzen nodig hebben om auto’s te verkopen qua marge per auto beneden het industrie gemiddelde zitten. Dan komt “maarten” weer met een ongerelateerd alternatief ‘feit’ en wordt hij weer op zijn onkunde gewezen. “maarten”, dit wordt een beetje vermoeiend dus stop er aub een keer mee.
Gross margins per manufacturer (June 2023):
Tesla 18.19%
VW 19.64%
BMW 19.16%
Mercedes 23.42%
Conclusion: Tesla’s margins are lower than those of their competitors.
Je weet nu al dat die Maarten zo met een lap tekst komt waarin hij gaat vertellen dat niemand het snapt behalve hij. En alleen maar omdat hij alles wat geen Tesla is moet afzeiken.
Nou doe mij maar zo’n dikke GTI met ChatGPT!
Wat een rare negatieve reactie. Kan jij ooit ergens positief over zijn?