
Knijp ‘m maar in z’n wangetjes en vertel ‘m maar eens hoe groot ie is geworden. En vraag ‘m wat voor studie ie nu doet. Twintig jaar geleden verscheen de kleinste Mercedes voor het eerst en kreeg de bijnaam baby-Benz.
Het was een rit van omvallen (letterlijk) en opstaan, maar die bijnaam schudde hij jaren geleden definitief al af. Het is nu een stoere, volwassen hatchback. Al kromp hij wel wat sinds de eerste generatie. Mercedes vergelijkt het met Benjamin Button. Kijk maar even goed naar de nieuwe Mercedes A-klasse.
Nieuwe Mercedes A-klasse is echt nieuw
Het hele platform waar de A-klasse opstaat, is nieuw. Ook een deel van de motoren is nieuw. De motorinhoud varieert van 1,2-liter tot 2,0-liter en een aantal komt met een mildhybrid-systeem. En ondanks al het gedoe met dieselmotoren de laatste tijd, blijft Mercedes diesels aanbieden met de A-klasse.
Het touchscreen is standaard
De nieuwe Mercedes A-klasse neemt een omweg door de fabriek over de productielijn van de S-klasse voor een enorm aanraakscherm. De IMAX-ervaring is helemaal standaard op de A-klasse. Dus zelfs je huur-A-klasse op vakantie straks zal het scherm hebben. Ook krijgt de hatchback een soort Siri. Roep ‘Hey Mercedes’ om de spraakbediening te activeren. Als je vraagt om een grap zegt de computerstem: ‘sorry, mijn makers waren Duits’. Zullen de reclamemakers van Opel grappig vinden.
Sport Chassis
Optioneel kun je kiezen voor een 15-millimeter lager sport-chassis. De wegligging verandert niet heel veel door dit vinkje – het gaat vooral om de sportievere uitstraling. De optionele adaptieve demping zal maar twee standen hebben: Comfort of Sport. Veel merken (VW, bijvoorbeeld) biedt drie standen, maar Mercedes wilde liever twee standen waar je echt verschil tussen voelt.
Natuurlijk komt er een AMG
Voor fijnproevers van asociale specificaties komt er uiteraard een dikke AMG-versie. Vermoedelijk met meer dan 400 pk (ze moeten die RS 3 wel een poepie laten ruiken immers). AMG-baas Tobias Moers bevestigde de komst van een A 35 aan TopGear. De instap-AMG komt dus met de nieuwe A-klasse. Je weet wel, met dat mooie interieur. Hoeveel vermogen de Mercedes-AMG A 35 zal hebben, laat de grote baas nog even niet los. Maar vermoedelijk iets meer dan 300 pk.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De goedkoopste Mercedes sedan die je in Nederland kan bestellen, gaat eruit

Mercedes-AMG A 45 S (facelift) review: Nog altijd de heetste

Mercedes A-klasse review: Is de auto nog steeds een beetje matig?

Mercedes-AMG A 45 S of Audi RS 3 Sportback: welke van de twee is beter?

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Porsche Mission E: alles over de productieversie

Zenvo TSR-S heeft de meest freaky spoiler

De aangepakte auto’s van de Autosalon van Genève

Autosalon van Genève 2018: het lekkerste spul

Waarom Fiat-baas zijn merk afknijpt

Mercedes-baas: ’Er zijn weinig niches over om te vullen’

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is
