
Knijp ‘m maar in z’n wangetjes en vertel ‘m maar eens hoe groot ie is geworden. En vraag ‘m wat voor studie ie nu doet. Twintig jaar geleden verscheen de kleinste Mercedes voor het eerst en kreeg de bijnaam baby-Benz.
Het was een rit van omvallen (letterlijk) en opstaan, maar die bijnaam schudde hij jaren geleden definitief al af. Het is nu een stoere, volwassen hatchback. Al kromp hij wel wat sinds de eerste generatie. Mercedes vergelijkt het met Benjamin Button. Kijk maar even goed naar de nieuwe Mercedes A-klasse.
Nieuwe Mercedes A-klasse is echt nieuw
Het hele platform waar de A-klasse opstaat, is nieuw. Ook een deel van de motoren is nieuw. De motorinhoud varieert van 1,2-liter tot 2,0-liter en een aantal komt met een mildhybrid-systeem. En ondanks al het gedoe met dieselmotoren de laatste tijd, blijft Mercedes diesels aanbieden met de A-klasse.
Het touchscreen is standaard
De nieuwe Mercedes A-klasse neemt een omweg door de fabriek over de productielijn van de S-klasse voor een enorm aanraakscherm. De IMAX-ervaring is helemaal standaard op de A-klasse. Dus zelfs je huur-A-klasse op vakantie straks zal het scherm hebben. Ook krijgt de hatchback een soort Siri. Roep ‘Hey Mercedes’ om de spraakbediening te activeren. Als je vraagt om een grap zegt de computerstem: ‘sorry, mijn makers waren Duits’. Zullen de reclamemakers van Opel grappig vinden.
Sport Chassis
Optioneel kun je kiezen voor een 15-millimeter lager sport-chassis. De wegligging verandert niet heel veel door dit vinkje – het gaat vooral om de sportievere uitstraling. De optionele adaptieve demping zal maar twee standen hebben: Comfort of Sport. Veel merken (VW, bijvoorbeeld) biedt drie standen, maar Mercedes wilde liever twee standen waar je echt verschil tussen voelt.
Natuurlijk komt er een AMG
Voor fijnproevers van asociale specificaties komt er uiteraard een dikke AMG-versie. Vermoedelijk met meer dan 400 pk (ze moeten die RS 3 wel een poepie laten ruiken immers). AMG-baas Tobias Moers bevestigde de komst van een A 35 aan TopGear. De instap-AMG komt dus met de nieuwe A-klasse. Je weet wel, met dat mooie interieur. Hoeveel vermogen de Mercedes-AMG A 35 zal hebben, laat de grote baas nog even niet los. Maar vermoedelijk iets meer dan 300 pk.
Meer van TopGear


Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De goedkoopste Mercedes sedan die je in Nederland kan bestellen, gaat eruit

Mercedes-AMG A 45 S (facelift) review: Nog altijd de heetste

Mercedes A-klasse review: Is de auto nog steeds een beetje matig?

Mercedes-AMG A 45 S of Audi RS 3 Sportback: welke van de twee is beter?

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Porsche Mission E: alles over de productieversie

Zenvo TSR-S heeft de meest freaky spoiler

De aangepakte auto’s van de Autosalon van Genève

Autosalon van Genève 2018: het lekkerste spul

Waarom Fiat-baas zijn merk afknijpt

Mercedes-baas: ’Er zijn weinig niches over om te vullen’

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

De volgende doorbraak bij auto’s zitten in je deuren: dit moet je weten over elektrostatische speakers

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

‘Waarom kom je soms groene ventieldopjes tegen? Is de eigenaar van zo’n auto opgelicht?’

Van dit tegenstrijdige advies wordt een lange rit met een elektrische auto een stuk aangenamer

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje
