Nieuwe Mercedes A-klasse is hier!

De vierde generatie van de Mercedes A-klasse is hier!

Nieuwe Mercedes A-klasse 2018 grijs
Nieuwe Mercedes A-klasse 2018 grijs voor
Nieuwe Mercedes A-klasse 2018 grijs voor
Nieuwe Mercedes A-klasse 2018 interieur
Nieuwe Mercedes A-klasse 2018 grijs achterlicht
Nieuwe Mercedes A-klasse 2018 wit
Nieuwe Mercedes A-klasse 2018 wit
Nieuwe Mercedes A-klasse 2018 wit
Nieuwe Mercedes A-klasse 2018 grijs
Nieuwe Mercedes A-klasse 2018 grijs
Nieuwe Mercedes A-klasse 2018 interieur
Nieuwe Mercedes A-klasse 2018 interieur
Nieuwe Mercedes A-klasse 2018 grijs
Nieuwe Mercedes A-klasse 2018 grijs voor
Nieuwe Mercedes A-klasse 2018 grijs voor
Nieuwe Mercedes A-klasse 2018 interieur
Nieuwe Mercedes A-klasse 2018 grijs achterlicht
Nieuwe Mercedes A-klasse 2018 wit
Nieuwe Mercedes A-klasse 2018 wit
Nieuwe Mercedes A-klasse 2018 wit
Nieuwe Mercedes A-klasse 2018 grijs
Nieuwe Mercedes A-klasse 2018 grijs
Nieuwe Mercedes A-klasse 2018 interieur
Nieuwe Mercedes A-klasse 2018 interieur

Knijp ‘m maar in z’n wangetjes en vertel ‘m maar eens hoe groot ie is geworden. En vraag ‘m wat voor studie ie nu doet. Twintig jaar geleden verscheen de kleinste Mercedes voor het eerst en kreeg de bijnaam baby-Benz.

Het was een rit van omvallen (letterlijk) en opstaan, maar die bijnaam schudde hij jaren geleden definitief al af. Het is nu een stoere, volwassen hatchback. Al kromp hij wel wat sinds de eerste generatie. Mercedes vergelijkt het met Benjamin Button. Kijk maar even goed naar de nieuwe Mercedes A-klasse.

Nieuwe Mercedes A-klasse is echt nieuw

Het hele platform waar de A-klasse opstaat, is nieuw. Ook een deel van de motoren is nieuw. De motorinhoud varieert van 1,2-liter tot 2,0-liter en een aantal komt met een mildhybrid-systeem. En ondanks al het gedoe met dieselmotoren de laatste tijd, blijft Mercedes diesels aanbieden met de A-klasse.

Het touchscreen is standaard

De nieuwe Mercedes A-klasse neemt een omweg door de fabriek over de productielijn van de S-klasse voor een enorm aanraakscherm. De IMAX-ervaring is helemaal standaard op de A-klasse. Dus zelfs je huur-A-klasse op vakantie straks zal het scherm hebben. Ook krijgt de hatchback een soort Siri. Roep ‘Hey Mercedes’ om de spraakbediening te activeren. Als je vraagt om een grap zegt de computerstem: ‘sorry, mijn makers waren Duits’. Zullen de reclamemakers van Opel grappig vinden.

Sport Chassis

Optioneel kun je kiezen voor een 15-millimeter lager sport-chassis. De wegligging verandert niet heel veel door dit vinkje – het gaat vooral om de sportievere uitstraling. De optionele adaptieve demping zal maar twee standen hebben: Comfort of Sport. Veel merken (VW, bijvoorbeeld) biedt drie standen, maar Mercedes wilde liever twee standen waar je echt verschil tussen voelt.

Natuurlijk komt er een AMG

Voor fijnproevers van asociale specificaties komt er uiteraard een dikke AMG-versie. Vermoedelijk met meer dan 400 pk (ze moeten die RS 3 wel een poepie laten ruiken immers). AMG-baas Tobias Moers bevestigde de komst van een A 35 aan TopGear. De instap-AMG komt dus met de nieuwe A-klasse. Je weet wel, met dat mooie interieur. Hoeveel vermogen de Mercedes-AMG A 35 zal hebben, laat de grote baas nog even niet los. Maar vermoedelijk iets meer dan 300 pk.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken