
Probeer er niet te veel achter te zoeken qua Porsches intenties om mee te gaan doen in de F1 en geniet gewoon even van wat het is. Dit is de nieuwe Porsche 911 GT3 RS, en behalve 525 pk heeft ie een DRS-knop op het stuur. Het is de eerste Porsche voor op straat met DRS én de eerste straat-Porsche waarbij de spoiler hoger is dan het dak.
De spoiler achter op de nieuwe Porsche 911 GT3 RS is nog groter dan de spoiler ‘Bruce Willis is zelf ook dood in The Sixth Sense’. Bij hoge snelheden gaat deze enorme vleugel vlak liggen, net als de aerodynamische elementen op de neus. Bij een flinke remactie komen deze spoilers juist omhoog om als luchtremmen te fungeren.
De meeste Elfjes hebben voorin nog een bagageruimte, maar bij de GT3 RS is deze ruimte ingenomen door de aerodynamische delen en een flinke radiateur. Door alle ingrepen genereert de nieuwe GT3 RS twee keer zoveel downforce als zijn voorganger en drie keer zoveel als de huidige GT3. Bij 285 km/u heeft de 992 GT3 RS maar liefst 860 kilo downforce.
Specificaties van de nieuwe Porsche 911 GT3 RS (992)
De motor achter in de Porsche 911 GT3 RS is wederom de overheerlijke 4,0-liter zescilinder boxermotor zonder turbo’s. Het vermogen is nu 525 pk, wat 5 pk meer is dan voorheen. De winst komt met name van nieuwe nokkenassen. Schakelen gaat altijd via een zeventraps automaat. De 0-100-tijd is 3,2 seconden en de top is 296 km/u.
Ze zijn in Stuttgart ver gegaan met de aerodynamische ontwikkeling. Omdat ook het onderstel veel lucht te verwerken krijgt, zijn de draagarmen gemaakt van druppelvormige profielen. Dit voegt 40 kilo downforce toe op de vooras. De spoorbreedte is 29 millimeter groter dan bij de 911 GT3 en uiteraard is de volledige afstelling van het onderstel herzien, net als de instellingen voor de rijhulpsystemen.
De nieuwe Porsche 911 GT3 RS is nu te bestellen en in november van dit jaar arriveert hij al. De prijzen worden heel binnenkort bekendgemaakt.
Video: Porsche 911 GT3 RS walkaround met Andy Preuninger
Meer van TopGear


De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Mooi beroep: Iemand moet de hele dag over het vliegveld scheuren in een Porsche 911 GT3 RS

Deze 83-jarige vrouw racet nog doodleuk mee met een Gallardo en een 911 GT3 RS

Waarom de straatlegale Porsche 911 GT3 RS onze Circuitauto van het Jaar 2023 is

Dit is de winnaar van TopGears Speed Week 2023

Wat is de beste circuitauto van TopGears Speed Week 2023?

Porsche 911 GT3 RS van Manthey klinkt geweldig op de Nürburgring

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Duitse ANWB legt uit hoe vakantiegangers 57 cent per liter (!) kunnen besparen bij tanken

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Door een slimmigheidje is deze gebruikte BMW X7 diesel heel voordelig in de wegenbelasting

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Niet alleen terugroepacties voor airbags: ook Volkswagen roept auto’s terug wegens veiligheidsproblemen

Als je nu een Volvo van 83.500 euro koopt, krijg je een auto die helemaal niet af is

Het gaat nog drukker worden op de Nederlandse wegen, en je kunt wel raden waarom

Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is
