Laten we beginnen met ons excuus voor het millennial-grapje over sliden in de DM’s. Vraag maar aan je op Instagram-actieve neefje wat het betekent. Goed, wat is er echt aan de hand? Defensie is rustig aan begonnen met het vervangen van de oude DAF-legervrachtwagens. Deze ‘viertonners’ zijn inmiddels bijna 40 jaar oud en mogen met welverdiend pensioen. Defensie bestelde ter vervanging 2.800 exemplaren van de Scania Gryphus. Het probleem is alleen: de 300 stuks voor kazerne Oirschot passen niet in de garages.

‘De trucks kunnen wel naar binnen bij de grotere militaire werkplaatsen voor groot onderhoud, maar dan blijft er te weinig ruimte rondom het voertuig over om veilig te kunnen werken. Er is dan ook geen ruimte meer om bijvoorbeeld de cabine van de truck te kantelen voor onderhoud aan de motor. Bovendien blijft er te weinig ruimte over voor vluchtwegen. De nieuwe trucks passen niet in de parkeervakken op de kazerne en er was al te weinig parkeerruimte op de kazerne’, meldt Omroep Brabant.

Geen fout

De landmacht bevestigt dat de vrachtwagens niet passen, maar ze vertellen er ook meteen bij dat het niet gaat om een blunder. Volgens een woordvoerder zijn de garages op de kazerne verouderd. Er komen wel nieuwe garages, maar dat kan nog lang duren. Volgens Defensie wegen de nadelen van de nieuwe Scania’s niet op tegen de voordelen. Voor nu zullen ze klein onderhoud gewoon buiten uitvoeren en voor grotere werkzaamheden wijkt het leger uit naar andere kazernes of naar een Scania-garage.

De Scania Gryphus

De grotere Scania Gryphus biedt veel voordelen ten opzichte van de oude DAF’jes, zo meldt Defensie. Zo kunnen ze beter offroad, zijn ze zuiniger, ergonomischer en veiliger. Het zicht rondom is beter, de laadcapaciteit is groter en ze zijn bijvoorbeeld beter bestand tegen mijnen. In totaal zijn er drie versies van de Gryphus besteld: De 50 kN (vijftonner met vierwielaandrijving), 100 kN (tientonner met zes- of achtwielaandrijving) en de 150 kN (vijftientonner met zeswielaandrijving).

Reacties

  • BenS heeft op 12 augustus 2021 geschreven:

    Scania is eigendom van het VW concern,
    Dus VW, strijkt het geld op.
    Beter was te kiezen voor de nieuw DAFseie.

    Reageer
  • BruintjeBeer heeft op 24 mei 2021 geschreven:

    Toch wel gek. Max won gisteren in Monaco. Ik heb niemand horen klagen dat hij dat deed in een NIET NEDERLANDS merk auto !!!

    Reageer
  • Frans heeft op 23 mei 2021 geschreven:

    Defensie kiest voor kwaliteit

    Reageer
  • Yonathan heeft op 22 mei 2021 geschreven:

    Op zich een schande dat het Nederlandse leger geen product koopt van eigen bodem… we hebben een prachtig mooie Daf fabriek, dit zou in andere landen ” Not Done ” zijn.

    • Roy heeft op 23 mei 2021 geschreven:

      Ik zou graag zien dat die krengen niet in Nederland werden gemaakt. Als TD’er bij Scania Zwolle (waar ALLE gryphus trucks worden gemaakt) is het een doffe ellende vanwege alle aanpassingen voor deze trucks. Daarentegen wel goed voor de werkgelegenheid.

      Reageer
    • Wim heeft op 23 mei 2021 geschreven:

      De enige andere fabriek in NL is DAF, dat eigendom is van Paccar, Amerikaans en alle winst gaat naar de USA dus. . Bedoel je die?

      Reageer
    • Freddie heeft op 22 mei 2021 geschreven:

      Even je facts checken, Scania is net zo Nederlands als Daf met al 40 jaar een fabriek in Zwolle. Daf is van Paccar en dat is een Amerikaans bedrijf.

      • Rob heeft op 22 mei 2021 geschreven:

        DAF = Duidelijk Amerikaans Fabricaat. 😉 (grapje)

        Yonathan heeft inderdaad zijn huiswerk niet gedaan

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Chris heeft op 22 mei 2021 geschreven:

    Het is moeilijker om vrachtwagen te vinden die aan de maatvoering van de 40jaar oude DAF voldoet. Ga is een nieuwe gezinsauto halen en zet hem in de je oude garage, succes. Tevens is er een onderhoudscontract met Scania, (pps) waar de wagens door militairen (3b functie) onderhouden worden samen met de monteurs van Scania. Dus wat is het probleem?

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)