Het probleem met SUV’s… Oké, één van de problemen met SUV’s is dat ze doorgaans nogal saai zijn. Sommige zijn lollig om te rijden, maar nooit zo lollig als een echte auto, terwijl andere enkel wat interieurtrucjes kennen die het leven een fractie draaglijker maken. De Nissan Juke straalde een zeldzame dosis stijl uit, maar had helaas inhoudelijk weinig te bieden. Als hij een mens was geweest, was hij zo iemand die een motorjas draagt zonder dat hij een motorfiets bezit.

Maar dit was niet altijd het plan

Toen Nissans eerdere ontwerpers hun koortsdromen over een glorieuze toekomst op papier schetsten, kwamen ze met de Nissan Judo, die in 1987 op de autoshow van Tokyo verscheen. Blijkbaar had niemand Nissan verteld dat judo ‘de zachte weg’ betekent, want deze auto had de markt ongenadig hard geraakt.

Nissan omschreef zijn creatie simpelweg als ‘een terreinwagen met bagageruimte’ – heel verfrissend, aangezien marketeers je tegenwoordig nog net niet beloven dat een elektrisch stadsautootje een medicijn tegen kanker is. Er was zoveel gaande bij deze SUV/pick-up/roadster/coupé dat er wel iets tussen móést zitten dat je aansprak. De heerlijke telefoonwielen bijvoorbeeld, of die koplampen met een beetje Alpine A110 en een toefje Ford RS200. Waarschijnlijk is dit ook waar ze bij Pixar hun inspiratie opdeden voor de aliens in Toy Story.

Het dak van de Nissan Judo kan open

Het mooist was de maffe hardtop, die zich naar achter liet schuiven voor een grote open wereld aan pret. Ja, dit is de auto die de Skoda Felicia Fun het liefst had willen zijn. De bagageruimte was ook al spannend, met naar opzij openslaande kleppen en een reservewiel dat uit de achterbumper zwaaide. Er zat zelfs een lier in verborgen. De Judo was bepaald geen poseur voor op de supermarktparkeerplaats.

Het interieur van de Nissan Judo is één grote massa van grijs plastic, net als bij de meeste auto’s uit die tijd. Het is minimalistisch, buiten de bediening voor de radio en ventilatie in een vierkante plak midden op het dashboard. Van de corduroy stoelen uit één stuk worden we blij. Wat een heerlijke plek om te vertoeven, met je dak naar achteren en de zon op je kale kruin.

Specificaties Nissan Judo

De Nissan Judo had de 2,0-liter turbo-viercilinder uit de Cedric en Gloria – dat klinkt als een prijswinnend ballroom-danspaar uit de jaren tachtig, maar het zijn gewoon twee sedans die Nissan toen maakte. Er werd 210 pk en 265 Nm naar alle vier de wielen gestuurd via een handgeschakelde vijfbak. De Judo wist te leveren wat zijn styling beloofde.

Als hij werd verkocht via bekende winkelwebsites zou er een rij linkjes onder staan. ‘Mensen die deze auto bekeken, kochten ook: Suzuki X-90, Toyota RAV4, Land Rover Freelander 3-deurs.’ Maar die kwajongens kwamen pas in 1994 op de markt, en Nissans eigen Juke, toch een soort opvolger voor de beoogde troon van deze Judo, maakte z’n entree zelfs pas in 2010. Het origineel had een echte pionier kunnen zijn, maar in plaats daarvan werden we met z’n glimmende, onderpresterende millennialneefje opgescheept.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear