Nog eens 10 feiten over de Challenger Demon

Je dacht dat je alle bizarre weetjes al wist?

Dodge Challenger Demon
Foto('s): FCA Group

Laatst presenteerden we je 10 bizarre feiten over de Dodge Challenger Demon. Dacht je soms dat daarmee de kous af was? Mooi niet: dit zijn nóg eens 10 bizarre feiten over de gekste auto die de afgelopen jaren uit Detroit is komen rollen.

Dodge Challenger DemonFoto('s): FCA Group

01. De eerste productieauto waarbij je de passagiersstoel kunt weglaten

Om belangrijke kilo’s te besparen, komt de Dodge Challenger Demon standaard met maar één stoel. Voor de bestuurder, inderdaad. Als je ook een stoel voor je medepassagier wilt, kun je deze laten installeren voor de vriendelijke prijs van 1 dollar.

Dodge Challenger DemonFoto('s): FCA Group

02. Een achterbank heeft ie ook niet

Maar als je toch per se zo’n lap leer en schuimrubber wilt hebben, kost dat je – je raadt het al – nog eens 1 dollar. Mogen we voorstellen dat je die paar centen gewoon in je zak houdt en overal in je eentje naartoe rijdt? Alleen jij en je 851 pk sterke Hemi V8. Hoe geniaal is dat?

Dodge Challenger DemonFoto('s): FCA Group

03. De grootste functionele luchthapper in productie

Om veel pk’s te genereren, heb je goede brandstof nodig, een dikke motor en nog één ander ingrediënt: lucht. De Demon heeft daarom een heuse Air Grabber – de briljante naam die Dodge heeft verzonnen voor de grootste luchthapper die ooit op een straatauto werd geleverd. Hoe groot? 291,6 vierkante centimeter. Nu jij weer.

De Air Grabber is luchtdicht verbonden met het luchtfilterhuis, die tevens wordt gevoerd door nog een handigheidje: de Air Catcher. Dat is een holle koplamp en een inlaat vlakbij de binnenste wielkast. Samen geven deze creaties de Demon een luchtstroomratio van 543 liter per seconde, 18 procent meer dan die van de Hellcat. En tevens het grootste inductievolume van alle productieauto’s.

Dodge Challenger DemonFoto('s): FCA Group

04. Meer g-kracht bij acceleratie dan welke auto ook

We wisten al dat de Dodge Challenger Demon de enige fabrieksstraatauto is die een wheelie kan maken. Om de voorwielen los van de grond te krijgen, is vanzelfsprekend een hoop stuwkracht nodig. En dat vertaalt zich in de hoogste g-krachten bij acceleratie die ooit bij een ‘standaard’ auto werden gemeten. Met 1,8 g is de Challenger Demon sterk genoeg om je wangen tegen de achterkant van je hoofdsteun te laten flapperen. Probeer even te bedenken hoe het voelt om met zoveel kracht vooruit gesmeten te worden. Ja, onze milt doet ook spontaan een beetje pijn.

Dodge Challenger DemonFoto('s): FCA Group

05. De eerste productieauto met straat-legale dragracebanden

Wanneer je een auto snel van z’n plek wilt krijgen, is grip van groot belang. Gelukkig beschikt de Demon over meer dan genoeg kleefkracht dankzij z’n speciale banden. Het zijn Nitto NT05R’s: straat-legaal dragracerubber. Ook dat is weer een primeur voor een productieauto.

De banden hebben rondom de maat 315/40R18 en zijn speciaal voor de Demon samengesteld, met een nieuwe compound en specifiek ontwikkelde wangen. Ze bieden een 15 procent groter contactoppervlak met het wegdek en meer dan twee keer zoveel grip als de Challenger Hellcat. Ook heeft de Demon 89 millimeter bredere wielkasten om plek aan ze te bieden. Gemonteerd op lichtgewicht 18-inch wielen (11 inch breed) zien ze er heerlijk dik uit.

Dodge Challenger DemonFoto('s): FCA Group

05½. Maar je kunt ook dunne voorwieltjes monteren, als op een echte dragster

Om op de vooras gewicht te besparen (en dus de verdeling naar achter te verplaatsen voor een betere lancering) zit in het speciale Demon-krat een paar dunne dragwielen. Je bewaart ze in de kofferbak (samen met een krik en een pomp) en monteert ze wanneer je bij de dragstrip aankomt. Alsof je nog niet cool genoeg was, met je Demon.

Dodge Challenger DemonFoto('s): FCA Group

06. De eerste productieauto met dragrace-specifieke ophanging

Toen Volkswagen het record voor voorwielaandrijvers op de Nürburgring naar zich toe wilde trekken met de Golf Clubsport S, pasten ze de ophanging specifiek aan dat circuit aan. Dodge heeft eenzelfde soort truc uitgehaald met de Challenger Demon.

Maar dan voor lange, rechte, effen stukken asfalt, natuurlijk. Schakel de Drag-modus in, en de Bilstein-dempers passen zich aan om bij vertrek vanuit stilstand zoveel mogelijk gewicht naar achter te gooien voor maximale tractie. Het schijnt dat dit de grip van de achterwielen met zo’n 11 procent verbetert. Met dank aan de zachtere veren (35 procent voor, 28 procent achter) en meer buigzame, lichtere, holle stabilisatorstangen.

Dodge Challenger DemonFoto('s): FCA Group

07. Hij is op dieet geweest

De Dodge Challenger Demon is zo’n 90 kilo lichter dan een Hellcat. Dit is hoe dit gewicht werd bespaard:

  • 26 kilo: passagiersstoel en gordel
  • 25 kilo: achterbank, gordels en vloermatten
  • 11 kilo: zestien speakers, versterker en bijbehorende bedrading
  • 9 kilo: binnenbekleding achterklep, tapijt, reservewielbedekking
  • 9 kilo: kleinere, holle stabilisatoren
  • 8 kilo: mastiek, carrosseriedempers, isolatie en schuim
  • 7 kilo: lichtgewicht remklauwen uit aluminium met vier zuigers; kleinere 360-millimeter remschijven uit twee delen
  • 7 kilo: lichtgewicht wielen en wielmoeren met open uiteinden
  • 2 kilo: handbediende verstelbare stuurkolom
  • 1 kilo: parkeersensoren en -module
Dodge Challenger DemonFoto('s): FCA Group

08. Hij remt harder en effectiever dan een Viper ACR

Als je probeert om een gat in de atmosfeer te scheuren, heb je een stel remmen nodig waarmee je gemakkelijk weer terug op aarde kunt komen. Gelukkig heeft de Demon een setje krachtige Brembo’s waarmee hij vanaf 96 km/u in slechts 29,6 meter stilstaat.

Dodge Challenger DemonFoto('s): FCA Group

09. Hij is in de Eco-stand al sneller dan de meeste supercars

Hoewel het plaatje hierboven misschien anders doet vermoeden, heeft de Challenger Demon, net als alle Dodges, een Eco-modus.

Hoewel de verbruikscijfers nog niet officieel zijn vrijgegeven (we verwachten er eerlijk gezegd niet heel veel van), heeft Dodge de Demon al wel in deze Eco-stand de dragstrip op gestuurd. Het resultaat? Een kwartmijlsprint in 11,59 seconden. Daar wordt Greenpeace vast heel blij van.

Dodge Challenger DemonFoto('s): FCA Group

10. Je hoeft geen Einstein te zijn om ‘m nog sneller te maken

De Demon is een productieauto, dus valt ie onder het Dodge-garantieplan van drie jaar of 58.000 kilometer. Op de aandrijflijn geldt zelfs een garantie van vijf jaar of 96.000 kilometer. Best bijzonder, eigenlijk. Maar het bewijst wel dat de FCA-ingenieurs alle vertrouwen hebben in hun creatie. Aan de andere kant: misschien kan de garantie je wel niks schelen en vind je het niet erg om ‘m ongeldig te laten verklaren. In dat geval kun je met gemak nog meer gezichtsvervormende orkaankracht uit je Demon persen.

Allereerst zou je nog plakkeriger slicks op de achterwielen kunnen monteren, zodat je de TransBrake kunt gebruiken tot 2.350 tpm. Dan kun je een kleinere poelie op de supercharger zetten om er meer boost uit te krijgen.

Dan kun je de katalysatoren verwijderen om hem nog gestoorder te laten klinken (al mag je er dan de weg niet meer mee op). Waarna je heel exotische, gelode brandstof zou kunnen gebruiken, als je het motormanagement nog een beetje aanpast.

Na dit soort aanpassingen kun je het beste een schietgebedje zeggen en je goed vasthouden. Want een vermogen met vier cijfers is dan binnen handbereik. Oei…

Reacties
  1. Mario zegt op 29 april 2017 om 18:51:

    Kwijl..kwijl…

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken