
Het is niet direct de eerste die bij ons opkomt als we denken ‘welke auto zou nou eens een extra portie vermogen kunnen gebruiken?’. De McLaren 620R is van zichzelf immers al een behoorlijk opgefokt baasje. Hij is nogal nadrukkelijk gebaseerd op de 570S GT4, de raceauto waarmee McLaren mondiale circuits onveilig maakt. En dat dan vertaald naar de openbare weg. Toch meende de Duitse tuner Novitec dat je eigenlijk niet met goed fatsoen 620 pk voor je huis kunt zetten. Ben je gek. Dat moet natuurlijk minstens 711 pk zijn. En dus is dit de Novitec McLaren 620R.
De Novitec McLaren 620R is een wonderlijk apparaat
Dat 620 pk niet genoeg is, is op zich al een nogal aparte gedachte. Nog bijzonderderder wordt het als je weet dat er van de McLaren 620R maar 225 gemaakt worden. Het was dus ook al niet direct zo dat je met een standaard 620R een exclusiviteitsprobleempje had. Dat je ’s ochtends weer eens met je duffe kop in de auto van je buurman wilde stappen of zo. Hoe dan ook, Novitec heeft op de een of andere manier beslag weten te leggen op één van die exemplaren. En ze konden het natuurlijk niet laten…
Het extra vermogen (waarom noemen ze hem niet meteen Novitec McLaren 711R, trouwens?) komt onder meer voort uit een hoop geklier met het motormanagement. Het koppel kreeg trouwens ook een zetje, van 620 naar 710 Nm. Verder werd een Inconel-uitlaat gemonteerd, wat ook een duit in het zakje deed. En meteen een stuk lekkerder klinkt – zeggen ze bij Novitec tenminste. De prestaties? Van 0 naar 100 in 2,8 seconden en een top van 328 km/u…
Ook monteerde Novitec een setje andere schokdempers. Logisch, want zo’n gewone 620R is als geüpgradede racer natuurlijk veel te comfortabel. De finishing touch bestaat uit nieuwe wielen (20 inch voor, 21 inch achter) van de firma Vossen. En wat koolstofvezel-toevoeginkjes aan de carrosserie, hier en daar.
Wat mag dat kosten?
Geen idee. We durven het niet te vragen. Maar een gewone 620R kost je al 297.000 euro, en dan is minister Wopke Hoekstra nog niet eens langs geweest. Dus eigenlijk wíllen we het ook niet eens weten…
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De McLaren 620R is een budget-Senna

Speed Week 2024: welke auto is uiteindelijk de winnaar?

Speed Week 2024: McLaren W1 introductie

Speed Week 2024: supercars Corvette Z06 tegen McLaren 750S

Automerk waarschuwt klanten de ramen dicht te doen bij hogere snelheden omdat de achterruit anders wegwaait

McLaren Artura Spider: is ie beter zonder een dak? (review)

Compleet nieuwe McLaren W1 genereert 1.000 kg aan downforce

Spectre van Novitec heeft slechts 578 pk, maar wel 24-inch putdekselvelgen

Novitec gaat voor goud met deze prachtige Maserati MC20 Cielo

Novitec zwaait de Ferrari 812 Superfast uit met de N-Largo S

Novitec geeft de Lamborghini Aventador Ultimae een upgrade met dikke Vossen-velgen

Novitec denkt dat je met 919 pk ook geen voorruit nodig hebt

Novitec maakt de Rolls-Royce Ghost Black Badge nog duisterder

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ben jij succesvolle linksback bij een voetbalclub, dan is dit je nieuwe auto

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is
