Novitec McLaren 620R is nog ruiger

Als Novitec ergens aan zit, dan weet je: dit is oppassen geblazen

Foto('s): NovitecNovitec McLaren 620R
Foto('s): NovitecNovitec McLaren 620R
Foto('s): NovitecNovitec McLaren 620R
Foto('s): NovitecNovitec McLaren 620R
Foto('s): NovitecNovitec McLaren 620R
Foto('s): NovitecNovitec McLaren 620R
Foto('s): NovitecNovitec McLaren 620R
Foto('s): NovitecNovitec McLaren 620R
Novitec McLaren 620R
Novitec McLaren 620R
Novitec McLaren 620R
Novitec McLaren 620R
Novitec McLaren 620R
Novitec McLaren 620R
Novitec McLaren 620R
Novitec McLaren 620R

Het is niet direct de eerste die bij ons opkomt als we denken ‘welke auto zou nou eens een extra portie vermogen kunnen gebruiken?’. De McLaren 620R is van zichzelf immers al een behoorlijk opgefokt baasje. Hij is nogal nadrukkelijk gebaseerd op de 570S GT4, de raceauto waarmee McLaren mondiale circuits onveilig maakt. En dat dan vertaald naar de openbare weg. Toch meende de Duitse tuner Novitec dat je eigenlijk niet met goed fatsoen 620 pk voor je huis kunt zetten. Ben je gek. Dat moet natuurlijk minstens 711 pk zijn. En dus is dit de Novitec McLaren 620R.

De Novitec McLaren 620R is een wonderlijk apparaat

Dat 620 pk niet genoeg is, is op zich al een nogal aparte gedachte. Nog bijzonderderder wordt het als je weet dat er van de McLaren 620R maar 225 gemaakt worden. Het was dus ook al niet direct zo dat je met een standaard 620R een exclusiviteitsprobleempje had. Dat je ‘s ochtends weer eens met je duffe kop in de auto van je buurman wilde stappen of zo. Hoe dan ook, Novitec heeft op de een of andere manier beslag weten te leggen op één van die exemplaren. En ze konden het natuurlijk niet laten…

Het extra vermogen (waarom noemen ze hem niet meteen Novitec McLaren 711R, trouwens?) komt onder meer voort uit een hoop geklier met het motormanagement. Het koppel kreeg trouwens ook een zetje, van 620 naar 710 Nm. Verder werd een Inconel-uitlaat gemonteerd, wat ook een duit in het zakje deed. En meteen een stuk lekkerder klinkt – zeggen ze bij Novitec tenminste. De prestaties? Van 0 naar 100 in 2,8 seconden en een top van 328 km/u…

Ook monteerde Novitec een setje andere schokdempers. Logisch, want zo’n gewone 620R is als geüpgradede racer natuurlijk veel te comfortabel. De finishing touch bestaat uit nieuwe wielen (20 inch voor, 21 inch achter) van de firma Vossen. En wat koolstofvezel-toevoeginkjes aan de carrosserie, hier en daar.

Wat mag dat kosten?

Geen idee. We durven het niet te vragen. Maar een gewone 620R kost je al 297.000 euro, en dan is minister Wopke Hoekstra nog niet eens langs geweest. Dus eigenlijk wíllen we het ook niet eens weten…

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken