
Waarom zou je bijna 300 euro betalen om je over de Nürburgring te laten rijden, als je voor 30 euro per ronde zelf over de Nordschleife mag? Het leek ons altijd een slechte propositie. In een poging om ons te overtuigen, bond Apex Nürburg ons in een van de vier kuipstoelen van hun vernieuwde Nürburgring-taxi: de BMW M3 Schirmer GT.
De BMW M3 werd door Schirmer omgebouwd tot volbloed racer met 550 pk, maar dan wel met vier kuipstoelen en een volledige rolkooi. Het insnoeren voelt het alsof je de veiligheidsbeugel van een achtbaan naar beneden doet, maar dan met de beangstigende kennis dat dit karretje niet op rails rijdt. We krijgen een helm met een microfoon om onderling te converseren.
Voor het circuit nutteloze zaken als geluidsisolatie of comfortabele dempers gingen de prullenbak in. Het filter van de rijbeleving, die je in straatauto’s vaak hebt, ontbreekt dus in de BMW M3 Schirmer GT. Het voelt echt alsof je in een spijkerharde raceauto zit – want dat is ook zo.
Nürburgring-taxi: kies sowieso voor een circuitauto
Het indrukwekkendste is niet de 550 pk of de 0-100-tijd van 3,5 seconden, en zelfs niet de enorme bakken grip of de snelheid waarmee de auto door de bocht schiet. Het is het enorme snelheidsverschil met het overige verkeer op de Nürburgring. De coureur kent het circuit op z’n duimpje en zigzagt met het grootste gemak overal doorheen.
De rempunten liggen meters verder dan je zou verwachten en de lijnen zijn compleet afhankelijk van het overige verkeer, bij elke bocht is de situatie anders. Al vrij snel doemt de gedachte bij ons op: ‘Dit kunnen wij niet. Niet eens als we meer dan honderd rondes oefenen.’ En dat precies is de reden om toch een taxiritje te overwegen.
Je ervaart hoe het is om in een echte raceauto over de Nürburgring te rijden. Een kans die je niet snel zult krijgen, behalve als jij je eigen auto ombouwt tot circuitmonster met 500+ pk en enkele duizenden euro’s aan Nordschleife-tol betaalt om ervaring op te doen en het circuit te leren. Het is een lesje nederigheid.
Dus: taxirit of zelf rijden?
Zelf rijden, zonder twijfel. Ons advies: ga sowieso eerst zelf de Nürburgring op om je referentiekader op te bouwen, nadat je eerst goed geoefend hebt op de PlayStation. Trommel dan twee andere vrienden op zodat je de kosten kunt spreiden en boek een taxiritje. Dan kost een rondje je 90 euro per persoon. En kijk daarna toe hoe je zelfvertrouwen afbrandt.
Video: Nürburgring-taxi voor 4 personen
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De BMW M3 CS Touring is de duurste M3, maar heeft géén middenarmsteun

BMW gaat ook nog een mooie M3 bouwen met oude techniek

Deze opgeleukte BMW M340i heeft een fraaiere neus dan de M3 én meer koppel

Deze zes briljante BMW 3-serie alternatieven zijn nu interessante gebruikte auto’s

De BMW M3 blijft nog heel lang een zescilinder houden, dit is waarom

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

BMW-rijder vlucht na ongeluk, maar wordt door eigen nieuwsgierigheid toch gepakt

Zie jij van welke populaire auto de koplampen van deze bus komen?

Deze 6 toffe Alpina’s kosten minder dan de goedkoopste nieuwe BMW

BMW X7 Nishiki Lounge: geen sportpakket, wel een bijzonder interieur

De Ferrari SP-8 is een heerlijke one-off roadster met twin-turbo V8

BMW M3 knalt op nietsvermoedende Audi RS 4 Avant op Spa-Francorchamps

Buitenkans: Het beste van vijf generaties M3 en M4 kan in één keer van jou zijn

Pilaar steekt zomaar over en ondersturende BMW M3 botst ertegenaan

BMW M3 Touring (F81) vernietigd

Kooptip: BMW M3 CS bij Domeinen

De Mustang GTD is bloedsnel op Nürburgring, en daar is één merk onverwachts teleurgesteld in

Deze kleine verandering aan Nürburgring gaat groot verschil maken voor bestuurders

Niemand weet wat er met deze Saab is gebeurd, want hij kan niet gecrasht zijn op de Nürburgring

In dit uitzonderlijke geval wordt de schade van een crash op de Nürburgring wél gedekt

Uitstappen op het circuit is nog het minst domme wat deze GTI-rijder doet

Telefoonmerk Xiaomi wil Porsche verslaan met deze SU7 Ultra: 1.500+ pk met ‘V8s’- en ‘V6s’-motoren

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1

Afgelopen vrijdag een rondje meegereden in de M3 van Apex. (Zou eerst mee in de McLaren 600LT, maar deze viel helaas uit)
Fantastische ervaring. Precies als omschreven, de coureur haalt écht iedereen met hoge snelheid in. Hij gaf aan dat een taxirit nog slechts 60% van zijn en de auto z’n kunnen is.
Wil je een keer meemaken hoe het is om echt te racen, dan kan ik het zeker aanbevelen!
Zou ook even melden aan de lezers als je zelf een rondje gaat doen en er zou iets gebeuren dat je eigen verzekeraar jou aansprakelijk stelt voor de schade aan anderen/derden…..
Nee bent gewoon niet verzekerd dus je portomonee mag open
Ik zou zo graag eens een rondje (of 10, 20) met Walter Röhrl doen.