Nürburgring-taxi: doen of niet?

Is het de moeite waard om een taxirondje op de Nürburgring te kopen?

BMW M3 van Apex Taxi op de Nurburgring Nordschleife Karousel
BMW M3 Apex Taxi op de Nurburgring Nordschleife
BMW M3 Apex Taxi op de Nurburgring Nordschleife
BMW M3 Apex Taxi op de Nurburgring Nordschleife
BMW M3 Apex Taxi op de Nurburgring Nordschleife
BMW M3 van Apex Taxi op de Nurburgring Nordschleife Karousel
BMW M3 Apex Taxi op de Nurburgring Nordschleife
BMW M3 Apex Taxi op de Nurburgring Nordschleife
BMW M3 Apex Taxi op de Nurburgring Nordschleife
BMW M3 Apex Taxi op de Nurburgring Nordschleife

Waarom zou je bijna 300 euro betalen om je over de Nürburgring te laten rijden, als je voor 30 euro per ronde zelf over de Nordschleife mag? Het leek ons altijd een slechte propositie. In een poging om ons te overtuigen, bond Apex Nürburg ons in een van de vier kuipstoelen van hun vernieuwde Nürburgring-taxi: de BMW M3 Schirmer GT.

De BMW M3 werd door Schirmer omgebouwd tot volbloed racer met 550 pk, maar dan wel met vier kuipstoelen en een volledige rolkooi. Het insnoeren voelt het alsof je de veiligheidsbeugel van een achtbaan naar beneden doet, maar dan met de beangstigende kennis dat dit karretje niet op rails rijdt. We krijgen een helm met een microfoon om onderling te converseren.

Voor het circuit nutteloze zaken als geluidsisolatie of comfortabele dempers gingen de prullenbak in. Het filter van de rijbeleving, die je in straatauto’s vaak hebt, ontbreekt dus in de BMW M3 Schirmer GT. Het voelt echt alsof je in een spijkerharde raceauto zit – want dat is ook zo.

Nürburgring-taxi: kies sowieso voor een circuitauto

Het indrukwekkendste is niet de 550 pk of de 0-100-tijd van 3,5 seconden, en zelfs niet de enorme bakken grip of de snelheid waarmee de auto door de bocht schiet. Het is het enorme snelheidsverschil met het overige verkeer op de Nürburgring. De coureur kent het circuit op z’n duimpje en zigzagt met het grootste gemak overal doorheen.

De rempunten liggen meters verder dan je zou verwachten en de lijnen zijn compleet afhankelijk van het overige verkeer, bij elke bocht is de situatie anders. Al vrij snel doemt de gedachte bij ons op: ‘Dit kunnen wij niet. Niet eens als we meer dan honderd rondes oefenen.’ En dat precies is de reden om toch een taxiritje te overwegen.

Je ervaart hoe het is om in een echte raceauto over de Nürburgring te rijden. Een kans die je niet snel zult krijgen, behalve als jij je eigen auto ombouwt tot circuitmonster met 500+ pk en enkele duizenden euro’s aan Nordschleife-tol betaalt om ervaring op te doen en het circuit te leren. Het is een lesje nederigheid.

Dus: taxirit of zelf rijden?

Zelf rijden, zonder twijfel. Ons advies: ga sowieso eerst zelf de Nürburgring op om je referentiekader op te bouwen, nadat je eerst goed geoefend hebt op de PlayStation. Trommel dan twee andere vrienden op zodat je de kosten kunt spreiden en boek een taxiritje. Dan kost een rondje je 90 euro per persoon. En kijk daarna toe hoe je zelfvertrouwen afbrandt.

Video: Nürburgring-taxi voor 4 personen

Reacties
  1. Henki Butsmuts zegt op 24 april 2019 om 13:30:

    Zou ook even melden aan de lezers als je zelf een rondje gaat doen en er zou iets gebeuren dat je eigen verzekeraar jou aansprakelijk stelt voor de schade aan anderen/derden…..

    • Maurice zegt op 24 april 2019 om 20:45:

      Nee bent gewoon niet verzekerd dus je portomonee mag open

  2. Harrievegan zegt op 24 april 2019 om 12:08:

    Ik zou zo graag eens een rondje (of 10, 20) met Walter Röhrl doen.

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws