Elke Golf van elke generatie kan rekenen op dezelfde kritiek. Daar is het ook een Golf voor: je weet precies wat je eraan hebt en waar je aan toe bent. Denk even terug naar 2012, naar wat je van de toen nieuwe Golf vond. Geen spannend design? Minder mooi dan de huidige, zelfs? We durven het haast te garanderen. En wat vind je er nu van? Juist. De ontwerpers van Volkswagen zijn heus niet op hun achterhoofd gevallen – ze verkocht niet voor niets meer dan 35 miljoen exemplaren door de jaren heen. De Volkswagen Golf 8 gaat ook weer een verkooptopper worden, ondanks alle verwijtende reacties op het grote boze internet. Als je de huidige Golf mooi vindt, dan ga je dat ook vinden van de Volkswagen Golf 8, al zal het even duren. De dagrijverlichting kenmerkt de nieuwe Golf. De ledstrip loopt (in het geval van de GTE) door over de bovenste grille en schiet aan de buitenzijde van de koplampen door richting de voorschermen. De onderste grille is nu (optisch) één deel geworden. De achterkant is meer uitgesproken dan voorheen.

het interieur van de Volkswagen Golf 8

Het interieur is waar de grootste veranderingen plaatsvinden. Volkswagen plaatst twee grote schermen in de cockpit, eentje achter het stuur (10 inch) en eentje pal ernaast (8,25 inch of optioneel 10 inch). De omlijstingen vloeien in elkaar over, maar de schermen zelf niet. Het grootste deel van de knoppen verdwijnt, inclusief die voor de verwarming. De kenmerkende draaiknop om de verlichting te bedienen, is ook foetsie.
Je bedient alles met kleine touchscreens, met gebaren of via stembediening. Volgens Volkswagen maakt de Golf premium-technologie bereikbaar. Boven het stuur zit een head-up display en de rest van het interieur is ook helemaal high-tech. Volgens Volkswagen is de auto helemaal connected en de auto kan zelfs deels autonoom rijden. Iets dat C2X heet, communiceert met auto’s in zijn omgeving. Zo waarschuwen auto’s elkaar voor noodsituaties en naderende hulpdiensten. Sierverlichtingsstrip snijdt door het dashboard en zorgt voor een sfeervolle ambiance in de cockpit. Het oogt allemaal wat hoogstaander dan de vorige Golf. Volkswagen leent het schakelpookje van de automaat van Porsche, schaaft hem iets bij en plaatst hem op de middenconsole. Daarnaast vind je een sleuf om je smartphone in te leggen. Met de smartphone kun je trouwens de auto openen en starten, trouwens. Een handbak is ook nog leverbaar en de startknop zit in beide gevallen linksboven de pook.

Motoren Volkswagen Golf 8

De motoren van de Volkswagen Golf 8 zijn twee oude bekenden. De 1.0 TSI (110 of 140 pk) en de 1.5 TSI (150 pk) zijn de eerste motoren die leverbaar zijn. De benzinemotoren worden bijgestaan door een 48-volt mild hybride-systeem, wat nieuw is voor de Golf. De Golf met de milde hybridetechniek zou de minste uitstoot in zijn klasse hebben. De nieuwe Golf GTE rijdt 60 kilometer volledig elektrisch. Er zijn twee varianten: eentje met 204 pk en een sportievere versie met 245 pk. Dat is net zo veel als de vorige GTI had, maar dan met wat extra gewicht. Daarnaast zijn er nog twee 2.0 TDI’s, eentje met 115 pk en eentje met 150 pk. De TGI doet 130 pk. Een e-Golf komt niet, omdat we daar de nieuwe ID 3 voor hebben. Officieel is er nog niets bekend over een GTI of een R, maar die zullen waarschijnlijk een 2.0 TSI krijgen met ongeveer 250 pk voor de GTI en iets meer dan 300 pk voor de R. Ook komt er een potente Golf GTD. En als we nog iets mogen toevoegen (na een uur lang op de onthulling gewacht te hebben in een livestream): in live-beelden ziet de Golf er een stuk beter uit dan op de lelijke computerplaten. Het is waarschijnlijk een auto die je in het echt moet zien. De Volkswagen Golf 8 arriveert in maart 2020 in Nederland.

Reacties

  • Dirk heeft op 24 oktober 2019 geschreven:

    Komt er een gtd variant?

    • Redactie TopGear heeft op 25 oktober 2019 geschreven:

      Zeker!

      Reageer
    Reageer

Laat een antwoord achter aan Redactie TopGear Reactie annuleren

(verplicht)