Toen de film Elysium uitkwam, verbaasde het iedereen dat het karakter van Matt Damon in een Nissan GT-R reed. Die auto moet in de film – die zich in 2154 afspeelt – meer dan 140 jaar oud zijn. Misschien waren de schrijvers zo gek nog niet, want met het nieuwe rekeningrijden kan het best gunstig zijn om met een oldtimer door te blijven rijden. We duiken in de plannen voor 2030 voor belastingvrije auto’s.

Momenteel zijn auto’s van meer dan 40 jaar oud vrijgesteld van de wegenbelasting – officieel MRB of motorrijtuigenbelasting genoemd. In de recente brief over het rekeningrijden laat het Ministerie van Financiën weten dat ze van plan zijn om ook in 2030 de vrijstelling van de wegenbelasting te hanteren voor oldtimers. Voor deze auto’s hoeft dus niet betaald te worden per kilometer.

‘Bij de verdere uitwerking hanteert het kabinet het uitgangspunt dat vrijstellingen en verlaagde tarieven in de huidige MRB ook onder de kilometerafhankelijke MRB blijven bestaan’, laat het ministerie nu weten. Deze oldtimerregeling gaat er min of meer van uit dat de oude auto’s in handen zijn van liefhebbers die er weinig mee rijden. Maar je kunt je auto op leeftijd ook gewoon elke dag gebruiken, net als nu.

Zijn oldtimers de manier om rekeningrijden te omzeilen in 2030?

Je bespaart nu een paar tientjes per maand door een oldtimer te rijden, wat niet echt de moeite waard is als je kijkt wat er tegenover staat aan gebrek aan comfort of brandstofverbruik. Maar in 2030 zijn auto’s uit 1990 al 40 jaar oud. Dan kun je dus prima een auto rijden met airconditioning en cruisecontrol.

Met een geschatte prijs van 4 cent per kilometer kunnen grootgebruikers fors besparen op de afrekening van het betalen naar gebruik. De vraag is echter of het tegen die tijd qua brandstofprijzen nog wel rendabel is; wellicht is het aantrekkelijker om gewoon een elektrische auto te kopen of leasen en de kilometerheffing te slikken. Bovendien moet je je afvragen of je als veelrijder echt in een oldtimer wilt rijden.

Goede zaken voor restomodders

Elektrische Ford F-100 gebruikt motoren van Mach-E

Een restomod-auto is een oude auto die voorzien is van moderne gemakken. Eigenlijk heb je dan een oude auto die weer gloednieuw is. Hiervoor zou best een goede markt kunnen ontstaan in 2030. Dan rij je een oldtimer waarvoor je geen kilometerheffing betaalt, maar met moderne techniek en dito verbruik. Of wat dacht je van een oldtimer die is omgebouwd naar elektra?

Rekeningrijden en oldtimers: de overheid grijpt heus wel in

Weet je nog dat er een paar jaar geleden ineens allemaal oude Mercedes-stinkdiesels rondreden? Zo’n tien jaar geleden werd de Mercedes 190E oldtimer en belastingvrij, waardoor de auto massaal geïmporteerd werd en gereden als dagelijks vervoer. Dit was natuurlijk niet de bedoeling, dus de overheid besloot dat de leeftijd voor vrijstelling van de MRB verhoogd moest worden.

Mocht iedereen massaal oldtimers gaan rijden in 2030, dan grijpt de overheid heus in. In dezelfde brief staat: ‘Dit laat onverlet dat het kabinet richting 2030 ook los van de hervorming van de MRB kan besluiten om bepaalde bijzondere regelingen in de MRB af te schaffen of aan te passen mocht daar aanleiding toe zijn. Binnenkort ontvangt uw Kamer de evaluatie van de huidige vrijstellingen autobelastingen.’ Slag om de arm, dus.

Hoe zit het met campers en rekeningrijden?

Wie nu het hele jaar door in een camper rijdt omdat het gunstiger is, die heeft over acht jaar pech. Het Ministerie van Financiën schrijft over de plannen: ‘Uitzonderingen die samenhangen met beperkt gebruik van de weg, komen in principe wel te vervallen.’ Het lijkt er dus op dat er voor oldtimers geen kilometerheffing komt bij het rekeningrijden, maar voor campers – die ook veel in het buitenland rijden – wel.

Rekeningrijden: dit wordt ongeveer de prijs per kilometer

Dit wordt in 2030 ongeveer de prijs per kilometer

Een schatting van wat je straks aan belasting mag aftikken

Reacties

  • Ami8 heeft op 5 juli 2022 geschreven:

    Een auto met een bouwjaar na 31-12-1987 wordt in Nederland nooit een oldtimer en moet ook per km gaan betalen.

    Reageer
  • Math heeft op 5 juli 2022 geschreven:

    Er zijn ruim 10 jaar terug harde garanties gegeven voor provinciale opcenten (voor elke kilometer in de provincie, dat is anders dan de auto’s geregistreerd in de provincie. Maw Utrecht wil geld zien voor iedere forens. )
    Aan de 4grote steden is een vereenvoudiging van de parkeergelden en -vergunningen beloofd. Een en ander kan alleen met permanent online GPS monitoring.

    Daarnaast mag ik met een buitenlandse auto rijden volgens de Brusselse regels (mits die in de EU geregistreerd, verzekerd en belast is volgens het land van oorsprong).

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear