Het zijn niet de astronomische brandstofprijzen of een nieuwe wet die het einde zullen betekenen van de oldtimer, maar de liefhebbers zelf. Of eigenlijk het gebrek aan kundige liefhebbers. Volgens de NOS is er een groot tekort aan monteurs die nog aan de oude techniek kunnen werken. En als ze niet onderhouden worden, kunnen de oldtimers verdwijnen.
Volgens de NOS is er zelfs een wereldwijd tekort aan monteurs die aan oldtimers kunnen werken en ‘zonder kentering dreigen de auto’s voorgoed verloren te gaan’. Of – en dat is volgens liefhebbers nog erger dan de dood – mensen brengen hun sputterende klassieker weg voor een EV-conversie. Door een gebrek aan een goede opvolging sloot RemetzCar vier jaar geleden ook zijn deuren.
Misschien is voorgoed verloren wat overdreven
Helemaal uitsterven, dat lijkt ons overigens wat overdreven. Iedereen met een Haynes-handleiding, een beetje doorzettingsvermogen, wat gereedschap en genoeg tijd kan een oude auto onderhouden. Maar de hobby zal krimpen, omdat zeker niet iedereen zelf wil sleutelen. Ook zullen de prijzen en wachtrijen bij specialisten blijven toenemen.
Wat een stuk lastiger is, is plaatwerk. De carrosserie van een oldtimer herstellen, dat is een ambacht. ‘Ik hoor verhalen dat vooral jongens in de plaatwerkerij gewoon worden weggekocht door de concurrent. Heel veel jongens zwichten voor meer salaris. Zo erg is het al’, zegt eigenaar Hans Sieverink van S+S Tuning tegen de NOS.
Dreigen oldtimers echt te verdwijnen?
Oude auto’s zijn nog nooit zo waardevol geweest als nu. Mensen willen betalen voor de auto’s en hun investering bewaken. Als er een vacuüm ontstaat in de markt waar goed geld verdiend kan worden, dan kun je er zeker van zijn dat iemand dat wel doet. Bovendien is de markt voor restomods net zo booming, dus er zijn altijd opties.
Wel is de kans aannemelijk, als we het zo horen, dat mensen hun oldtimer minder gebruiken omdat ze duurder worden in onderhoud of omdat een garage lastig te vinden is. Mocht je nog een carrièreswitch overwegen, dan kun je dus het beste een oldtimergarage beginnen, of je in ieder geval laten omscholen tot plaatwerker.
Lees ook: Deze bijzondere restomod-Mercedes stond in Nederland
Hij kostte 2,15 miljoen euro
Ron Lotgerink heeft op 22 september 2023 geschreven:
ik deel de mening van het geschreven artikel totaal niet….
de overheid is druk bezig om voor de mensen hun hobby onaantrekkelijk te maken
ik bezat zelf een oldtimer uit 1982 die ik belastingvrij kocht voor de hobby
tal van jaren later kwamen ze met de overgangsregeling en ik moest ik 120 euro per jaar betalen en dure E5 tanken aan de pomp met mijn V8.
ook het verhaal dat oldtimers verdwijnen door het gebrek aan vakkundige monteurs is gebakken lucht
deze autos zijn makkelijk in onderhoud door hun eenvoud en, vaak zijn er clubs waar mensen met kennis aanwezig zijn voor onderhoud en tips.
uiteindelijk is het de overheid eraan gelegen om zoveel mogelijk geld binnen te halen van de hard werkende Nederlander of dat nu is via woonwerkverkeer met een benzine prijs van dik boven de 2 euro en belasting of via de hobby.
exacteric heeft op 17 december 2022 geschreven:
mooiste wat er is aan een oldtimer kleppen stellen, reviseren, contacthoek en gap afstellen. weinig aanvragen. veel doe het zelvers zijn zuinig op de centen. en de veelbezitters rijden amper, die houden het als belegging. de clubs houden ze goed en zo kwaad als het kan elkaar aan het rijden. toen ik een ouderwetse garage in de picture had, kwamen er veel mensen vragen stellen, maar zelden werk aanbieden. deze hobby wordt zonder kennis van zaken denk ik weinig gebezigd.
Sloompieslim heeft op 17 december 2022 geschreven:
Overbelasting, voor u misschien eenvoudig maar er zijn ook liefhebbers die te kort kennis hebben om alles zelf te doen.
Zoals contactpunten vernieuwen, contacthoek afstellen , ontsteking op tijd zetten of kleppen stellen.
Ook hebben niet alle liefhebbers de ruimte om het onderhoud te plegen. En als het onder houd zo eenvoudig is zoals u beweerd vraag ik me af waarom heb ik van af 1968 tot 1990 een opleiding gevolgd (LTS en avondopleidingen). Misschien was ik een slechte leerling?
Casper heeft op 11 augustus 2022 geschreven:
Als er goed wordt betaald voor reparaties , zijn er altijd mensen te vinden die dit kunnen en willen doen .
Overbelasting heeft op 10 augustus 2022 geschreven:
Zelden zo’n onzinnig artikel gelezen. Niets eenvoudiger dan een oldtimer als het gaat om onderhoud. Als je stilvalt met je moderne autootje hoef je niet eens te weten hoe de motorkap open moet want je kunt toch niets doen. “Monteurs worden weggekocht” en “oldtimers zijn duurder dan ooit”
Het artikel is één en al tegenstrijdigheid..
bogaert heeft op 10 augustus 2022 geschreven:
is ook zo, weinig kennen nog iets van mechanische onderdelen alles word elektronisch aangestuurd en voor een hobby wordt dit onbetaalbaar