Defensie is al een tijdje bezig met het verkopen van oude Mercedes G-klasse en oude DAF-vrachtwagens. Ook deze maand mag je weer bieden op een zwikje oude G-klasse met camouflage. Maar is verkopen wel de juiste zet? Kan Defensie ze niet beter ombouwen tot elektrische voertuigen? Wij hebben het antwoord op die vraag niet, maar het Britse leger over een tijdje wel.

In het Verenigd Koninkrijk zijn ze bezig met het verwijderen van de dieselmotoren van oude Defenders om er vervolgens een elektrische aandrijflijn in te leggen. Momenteel bouwen ze vier Defenders om voor een proef. In Nederland hebben we meer dan genoeg oude G-klasses staan voor een eventuele conversie. Anders staan ze toch maar weg te rotten.

Als de Land Rover Defenders zijn omgebouwd, mogen ze meedoen aan een reeks experimentele militaire scenario’s. Ze moeten steile hellingen beklimmen, door diep water rijden en door diverse klimaten boenderen. De bedrijven Electrogenic (die je kent van deze Citroën DS) en Babcock zitten achter de EV-conversie.

Een woordvoerder van Babcock zegt: ‘Dit is een geweldige kans om alternatieve motortechnologie te onderzoeken, waarmee het Britse leger de levensduur van zijn Land Rovers kan verlengen naarmate diesel overbodig wordt. Ik ben verheugd om te zien hoe de omgebouwde Land Rovers presteren in een testomgeving tegen diesel- en hybride-equivalenten.’

Heeft het echt zin?

We kunnen ons niet heel veel scenario’s voorstellen waarbij een elektrische auto heel praktisch is voor het leger. Hier in Nederland voor op de kazerne en bij oefeningen kun je ze inzetten, maar in een noodsituatie moet je nooit moeten wachten tot een batterij volgeladen is; zodra de auto nodig is, moet hij gelijk kunnen rijden. We zijn benieuwd naar de conclusies van het Britse leger.

Reacties

  • Pipolakki heeft op 16 april 2023 geschreven:

    Kansloos en veel te kostbaar. Deze blikken zijn obsoleet.

    Reageer
  • Rene heeft op 16 april 2023 geschreven:

    Ooit gehoord van de diesel soort GTL? Dat is de meest pure en schone diesel brandstof die je vinden kunt , gebruikt in binnenvaart ,maar langs de weg tanken ? Onvindbaar …bewust? Gtl is gas to liquid en al sinds de jaren 20 geproduceerd…maar wie houdt dit tegen ? Experiment zelf gedaan met een Mercedes 608 d,geen roken meer ,geen stank ,rustigere loop …maar kan de GTL alleen bij zgn bunkerstations krijgen….overigens is hvo 100 of blauwe diesel ook een mooi alternatief,alleen willen we dit niet meer horen ..we zitten liever over 7 jaar in het donker omdat we de capaciteit niet hebben om.fe benodigde stroom te leveren en te produceren….ben benieuwd hoe we de electrische auto s gaan recyclen …en wat voor bende dat opleverde

    Reageer
  • Gradus heeft op 16 april 2023 geschreven:

    Is wel een logistieke uitdaging, moet je voortaan eerst een slagveld voorzien van voldoende laadpunten voor je tenstrijde trekt.
    En dan maar hopen dat de vijand de stroom niet uitschakeld.

    • Heuschen Henri heeft op 17 april 2023 geschreven:

      En opladen met de hulp van een dieselgenerator? Ik kan mij niet voorstellen dat er voldoende accu capaciteit kan geïnstalleerd worden, die voertuigen zijn daarvoor niet gebouwd. Er zijn al grote laadproblemen bij particulieren, laat staan bij het leger en andere beroepsvoertuigen.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)