Natuurlijk is er nog een gekomen. Misschien staat er ergens in de productiehal ook nog een nieuwe Zonda in de steigers. Voorlopig is dit de allernieuwste. Hij heet de Pagani Huayra Epitome. De laatste term betekent letterlijk ‘belichaming’. Daarmee wil de eigenaar waarvoor de auto gebouwd is, zeggen dat dit de piek-Huayra is.

De aanstaand eigenaar van de speciale Huayra wilde de meest logische opvolger van Horacio’s Zonda maken. Het meest logische is volgens hem een zelf schakelen met een zeventraps handgeschakelde versnellingsbak van Xtrac. Daarmee is de Pagani Huayra Epitome de eerste en enige Huayra met een handbak.

Specificaties van de Pagani Huayra Epitome

In deze vorm produceert de 6,0-liter twinturbo-V12 van AMG 864 pk bij 6.000 tpm en heeft een koppel van 1.100 Nm. Via de handbak en het elektrisch gestuurde sperdifferentieel gaat de power naar de achterwielen. Er is niets bekend over een 0-naar-100-tijd, maar er zullen vast wat scheldwoorden klinken wanneer je daar achter probeert te komen. De topsnelheid is begrensd op 350 km/u.

Offroad-achtige modus van deze Huayra

Er zijn ook wat wijzigingen aan de ophanging. Deze Epitome helt minder over waardoor de Pagani wat scherper moet rijden. Niet dat een normale Huayra aanvoelt als een 2CV, maar daar kan deze versie wel bij in de buurt komen. Dankzij een knopje met de naam ‘super-soft’ wordt de adaptieve ophanging ingesteld ‘voor extra comfort op ruwe wegen’. Klinkt als een uitnodiging om met deze Pagani te offroaden, maar we vermoeden dat de rijmodus meer gericht is op snelwegen in een bepaald land. De superzachte instellingen werken tot een snelheid van 150 km/u.  

Wat dan weer niet comfortabel moet zijn, is het geluid. Een uitlaat van titanium zorgt via (natuurlijk) vier uitlaatpijpen voor de symfonieën. De uitlaat werkt trouwens ook als blown diffuser voor meer downforce. Voor de aerodynamica is er op aanvraag van de koper een nieuwe voorbumper en splitter ontwikkeld. Die onderdelen zorgen voor meer neerwaartse druk en sturen meer lucht naar de radiator.

Verder zijn ook de frunk, achterbumper, gaten bovenop de wielkasten en die stijlvoll achtervleugel speciaal voor deze Huayra gemaakt. Pagani had negen maanden nodig voor deze auto, maar het resultaat mag er zijn. Volgens de makers duurde het net zolang om de onderdelen van deze one-off­ te bouwen als van een productieauto. Inderdaad, dit is een eenmalige versie. Althans, deze week nog voor er miljardairs over horen en jaloers worden. De prijs deelt Pagani dan weer niet.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)