‘Autobesitas’ is de reden dat er Parijs verschillende parkeerkosten gelden voor verschillende auto’s. Hoe zwaarder je bak, hoe meer je betaalt. Ook in Amsterdam wordt gekeken of grote auto’s niet meer moeten gaan betalen. In Duitsland hebben ze weer wat anders verzonnen. Ik Keulen (niet afgebeeld op de foto) willen ze de parkeervergunning duurder gaan maken voor lange auto’s.

Nu krijgen inwoners van Keulen een gratis parkeervergunning. Ze betalen alleen 30 euro voor de administratie. Als de plannen doorgaan, stijgen de administratiekosten vanaf 1 januari 2025 naar 100 euro per jaar voor mensen met een korte auto. Voor langere auto’s wordt parkeren nog iets duurder, zo meldde de stad vorig jaar in een persbericht.

Voor auto’s die niet langer zijn dan 4.109 millimeter betalen eigenaren 100 euro. Meet je auto tussen de 4.110 en 4.709 millimeter, dan komt er 10 euro bij. Nog eens 10 euro extra betaal je wanneer de auto langer is dan 4.710 millimeter. Is je auto langer dan 5,6 meter, dan krijg je geen parkeervergunning. Denk hierbij aan limo’s, maar ook grote pick-ups en de grotere werkbussen.

Waarom parkeren duurder kan worden voor lange auto’s

Het doel van de extra parkeerkosten is volgens raadslid om ‘aan te zetten tot een andere manier van denken en stedelijke ruimten mens- en milieuvriendelijker maken’. Denk je net lief bezig te zijn voor Moeder natuur een Ford F-150 Lightning te kopen, krijg je geen parkeervergunning. Ook zouden de hogere tarieven moeten aansturen om vaker de fiets, het OV of een deelauto te pakken of een kleinere auto te kopen.

Wat ook een fijne bijkomstigheid voor de gemeente is, is het extra geld dat er binnenkomt. Volgens de berekeningen van het stadsbestuur zou er door de nieuwe parkeertarieven ongeveer 5,3 miljoen euro per jaar geïnd worden. Dit geld wordt in eerste instantie ingezet voor ‘projecten ter bevordering van de mobiliteitstransitie’. Daardoor moet het dus aantrekkelijker worden om de fiets, het OV of de deelauto te kiezen en is het cirkeltje weer rond.

Reacties

  • hans peperkamp heeft op 19 februari 2024 geschreven:

    Alleen in bijv Amerika is een Fiat 500 niet te verkopen.Maar wel die miljoenen SUV’s met 4 wiel-aandrijving,en met motoren-inhouden van minimaal een V-6 of V-8,en met automaten.Als je vaak TV-opname’s ziet,die dagelijks langskomen via onze Kabel-providers,hebben de Amerikanen het voordeel van zeer goedkope brandstof-prijzen tov. de gebonden EU Landen.Kan mij dat verklaren de reaktie’s die worden ingezonden.En vooral hoe groter,en duurder is een belangrijk gegeven,als symbool van je eigenbelang.Vooral als de TV opname’s ziet,die je ziet op de parkeer-plaatsen,voor die bekenden winkel-ketens.En wij in Europa gebonden lidstaten,moet gaan rijden met vooral Duurzaam/ CO2 vrij rijden.En de meest verkochten zijn de SUV’s en de B-klasse boodschappen auto’s,en vooral de daar ontstane parkeer-schade’s door de zeer brede SUV’s,en vooral op de parkeer-plaatsen die de oude maten hebben.Ik ben zeer blij dat ik onze auto verkocht hebben.En daarnaast het zeer slechte uitzicht van de boven combinatie,tussen de B-Klasse en de SUV waar je niet kunt zien of er verkeer aankomt.En vaak zit er maar een persoon in die SUV’s.De kosten van een auto rijzen de pan uit,door auto-verzekeningen/onderhoudskosten en reparatie-kosten.Vooral bij de Elektrische Auto’s kunnen de kosten heel hoog oplopen,bij oa blik-ischade’s.voorruit vervangen,moet er speciaal afstel-apparaten en zeer geschoolde werknemers de E-auto-afstellen.En dat vertaalt zich in meer kosten,als die E-Auto uit eigen vermogen betaald is.Maar de meeste zullen op verhuur-basis auto’s,het Nederlandse vertaling van een lease-contrac.

    Reageer
  • klaus911 heeft op 19 februari 2024 geschreven:

    wat een onzin
    zelfs een porsche 911 is tegenwoordig 4,519 meter. is geen grote auto

    • hans peperkamp heeft op 19 februari 2024 geschreven:

      Er zijn maar een paar super rijken die een porsche,Ferrari,austin martin,lotus, etc kunnen permitteren.Het is het B-segment die het meest verkocht zijn oa van Kia/toyota/Susuki/hyunday/ford/Opel,en vooral die doelgroep die boodschappen/kinderen van school halen/opa en oma naar de bingo brengen.SUV worden heel vaak gebruikt om een caravan/boedelbak/aanhangwagen te trekken.Verschil moet er blijven,in vooral zichtsbepalend,kijk is wat ik kan investeren in auto bezit,maar op eigen woonlocatie,een blind-paard niets kan stukmaken,vaak omdat de inrichting is gekocht via:marktplaats.De AUTO is en blijf bepalend voor symbool vooral voor de buren.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear