
Ik weet dat een Porsche 911 Turbo S nou niet bepaald een auto voor alleman is, aangezien hij (in Nederland) bijna drie ton kost – of zelfs meer, met wat aardige opties. Maar de paradox van de 911 wordt steeds interessanter naarmate hij ouder wordt. Het is een auto die de natuurwetten uitdaagt op een manier die je echt niet moet willen, met als resultaat iets wat je juist heel erg graag wilt. De motor zit helemaal achterin, dus je zou elke bocht eigenlijk achterstevoren uit moeten vliegen – maar de plaatsing van de motor geeft ’m juist natuurlijke tractie.
En met behulp van een berg slimme elektronica heeft Porsche een auto gecreëerd die zich gemakkelijk laat besturen en ontzettend puur reageert, maar je ook een hoeveelheid ruimte aan boord biedt die je niet zou verwachten. Ik vind het een fantastisch ding, en dat meen ik. Op de weg is ie voor mij iets te groot, maar op Anglesey tijdens de Speedweek veegde ie met elke andere auto de vloer aan. En toen het weer omsloeg, was het de enige auto waar iedereen zomaar in kon springen om ’m eens stevig op z’n donder te geven.
Nou ja, er was nog een auto waarbij dat kon, en dat was ook een Porsche: de Taycan Turbo S. Als je je ongemakkelijk voelt bij elektrische auto’s en twijfelt of ze jou als liefhebber wel iets te bieden hebben, probeer er dan eens zo een. Je zou nog weleens verrast kunnen worden. Het is een vreemd jaar geweest. Laten we hopen dat 2021 wat soepeler verloopt. Blijf gezond, geniet van je kilometers en als je er de centen voor hebt, koop nu onmiddellijk een 992 Turbo S… En ook meteen vier of vijf verschillende rijbewijzen.
Meer van TopGear


Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

De auto waar we het meest naar uitkijken in 2021

Het Circuitwapen van het Jaar 2020

De Retro-held van het Jaar 2020

De Auto van het Jaar 2020

De Eco-held van het Jaar 2020

Het Geluid van het Jaar 2020

Brabus geeft 900 pk en 1.000 Nm aan de Porsche 911 Turbo S

Dit koolstofvezelpakket voor de Porsche 911 Turbo S is vrij kostbaar

Rij mee met de snelste productieauto op Pikes Peak van dit moment

Maserati MC20 vs Lamborghini Huracán vs Porsche 911

Aston Martin DB11 AMR vs Porsche 911 Turbo S vs Bentley Continental GT V8 vs Ferrari Roma

Kooptip: Porsche 911 Turbo S met de hoogste kilometerstand

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 Carrera T: lichter, sportiever en duurder

Zeldzame Porsche 911 Turbo haalt met gemak 350 km/u

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De EU versoepelt CO2-regels voor autofabrikanten, maar wat betekent dit voor jou?

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Opmerkelijk: bepantserde limo voor president heeft een (kwetsbaar) stoffen dakje

Automerk waar je nog nooit van gehoord hebt (maar hier al jaren is), sluit alweer de showrooms in Nederland

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen
