Ik weet dat een Porsche 911 Turbo S nou niet bepaald een auto voor alleman is, aangezien hij (in Nederland) bijna drie ton kost – of zelfs meer, met wat aardige opties. Maar de paradox van de 911 wordt steeds interessanter naarmate hij ouder wordt. Het is een auto die de natuurwetten uitdaagt op een manier die je echt niet moet willen, met als resultaat iets wat je juist heel erg graag wilt. De motor zit helemaal achterin, dus je zou elke bocht eigenlijk achterstevoren uit moeten vliegen – maar de plaatsing van de motor geeft ’m juist natuurlijke tractie.
En met behulp van een berg slimme elektronica heeft Porsche een auto gecreëerd die zich gemakkelijk laat besturen en ontzettend puur reageert, maar je ook een hoeveelheid ruimte aan boord biedt die je niet zou verwachten. Ik vind het een fantastisch ding, en dat meen ik. Op de weg is ie voor mij iets te groot, maar op Anglesey tijdens de Speedweek veegde ie met elke andere auto de vloer aan. En toen het weer omsloeg, was het de enige auto waar iedereen zomaar in kon springen om ’m eens stevig op z’n donder te geven.
Nou ja, er was nog een auto waarbij dat kon, en dat was ook een Porsche: de Taycan Turbo S. Als je je ongemakkelijk voelt bij elektrische auto’s en twijfelt of ze jou als liefhebber wel iets te bieden hebben, probeer er dan eens zo een. Je zou nog weleens verrast kunnen worden. Het is een vreemd jaar geweest. Laten we hopen dat 2021 wat soepeler verloopt. Blijf gezond, geniet van je kilometers en als je er de centen voor hebt, koop nu onmiddellijk een 992 Turbo S… En ook meteen vier of vijf verschillende rijbewijzen.
Reacties