
Ik weet dat een Porsche 911 Turbo S nou niet bepaald een auto voor alleman is, aangezien hij (in Nederland) bijna drie ton kost – of zelfs meer, met wat aardige opties. Maar de paradox van de 911 wordt steeds interessanter naarmate hij ouder wordt. Het is een auto die de natuurwetten uitdaagt op een manier die je echt niet moet willen, met als resultaat iets wat je juist heel erg graag wilt. De motor zit helemaal achterin, dus je zou elke bocht eigenlijk achterstevoren uit moeten vliegen – maar de plaatsing van de motor geeft ’m juist natuurlijke tractie.
En met behulp van een berg slimme elektronica heeft Porsche een auto gecreëerd die zich gemakkelijk laat besturen en ontzettend puur reageert, maar je ook een hoeveelheid ruimte aan boord biedt die je niet zou verwachten. Ik vind het een fantastisch ding, en dat meen ik. Op de weg is ie voor mij iets te groot, maar op Anglesey tijdens de Speedweek veegde ie met elke andere auto de vloer aan. En toen het weer omsloeg, was het de enige auto waar iedereen zomaar in kon springen om ’m eens stevig op z’n donder te geven.
Nou ja, er was nog een auto waarbij dat kon, en dat was ook een Porsche: de Taycan Turbo S. Als je je ongemakkelijk voelt bij elektrische auto’s en twijfelt of ze jou als liefhebber wel iets te bieden hebben, probeer er dan eens zo een. Je zou nog weleens verrast kunnen worden. Het is een vreemd jaar geweest. Laten we hopen dat 2021 wat soepeler verloopt. Blijf gezond, geniet van je kilometers en als je er de centen voor hebt, koop nu onmiddellijk een 992 Turbo S… En ook meteen vier of vijf verschillende rijbewijzen.
Meer van TopGear


Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

De auto waar we het meest naar uitkijken in 2021

Het Circuitwapen van het Jaar 2020

De Retro-held van het Jaar 2020

De Auto van het Jaar 2020

De Eco-held van het Jaar 2020

Het Geluid van het Jaar 2020

Brabus geeft 900 pk en 1.000 Nm aan de Porsche 911 Turbo S

Dit koolstofvezelpakket voor de Porsche 911 Turbo S is vrij kostbaar

Rij mee met de snelste productieauto op Pikes Peak van dit moment

Maserati MC20 vs Lamborghini Huracán vs Porsche 911

Aston Martin DB11 AMR vs Porsche 911 Turbo S vs Bentley Continental GT V8 vs Ferrari Roma

Kooptip: Porsche 911 Turbo S met de hoogste kilometerstand

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 Carrera T: lichter, sportiever en duurder

Zeldzame Porsche 911 Turbo haalt met gemak 350 km/u

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel
