
Ik weet dat een Porsche 911 Turbo S nou niet bepaald een auto voor alleman is, aangezien hij (in Nederland) bijna drie ton kost – of zelfs meer, met wat aardige opties. Maar de paradox van de 911 wordt steeds interessanter naarmate hij ouder wordt. Het is een auto die de natuurwetten uitdaagt op een manier die je echt niet moet willen, met als resultaat iets wat je juist heel erg graag wilt. De motor zit helemaal achterin, dus je zou elke bocht eigenlijk achterstevoren uit moeten vliegen – maar de plaatsing van de motor geeft ’m juist natuurlijke tractie.
En met behulp van een berg slimme elektronica heeft Porsche een auto gecreëerd die zich gemakkelijk laat besturen en ontzettend puur reageert, maar je ook een hoeveelheid ruimte aan boord biedt die je niet zou verwachten. Ik vind het een fantastisch ding, en dat meen ik. Op de weg is ie voor mij iets te groot, maar op Anglesey tijdens de Speedweek veegde ie met elke andere auto de vloer aan. En toen het weer omsloeg, was het de enige auto waar iedereen zomaar in kon springen om ’m eens stevig op z’n donder te geven.
Nou ja, er was nog een auto waarbij dat kon, en dat was ook een Porsche: de Taycan Turbo S. Als je je ongemakkelijk voelt bij elektrische auto’s en twijfelt of ze jou als liefhebber wel iets te bieden hebben, probeer er dan eens zo een. Je zou nog weleens verrast kunnen worden. Het is een vreemd jaar geweest. Laten we hopen dat 2021 wat soepeler verloopt. Blijf gezond, geniet van je kilometers en als je er de centen voor hebt, koop nu onmiddellijk een 992 Turbo S… En ook meteen vier of vijf verschillende rijbewijzen.
Meer van TopGear


Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

De auto waar we het meest naar uitkijken in 2021

Het Circuitwapen van het Jaar 2020

De Retro-held van het Jaar 2020

De Auto van het Jaar 2020

De Eco-held van het Jaar 2020

Het Geluid van het Jaar 2020

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Brabus geeft 900 pk en 1.000 Nm aan de Porsche 911 Turbo S

Dit koolstofvezelpakket voor de Porsche 911 Turbo S is vrij kostbaar

Rij mee met de snelste productieauto op Pikes Peak van dit moment

Maserati MC20 vs Lamborghini Huracán vs Porsche 911

Aston Martin DB11 AMR vs Porsche 911 Turbo S vs Bentley Continental GT V8 vs Ferrari Roma

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 Carrera T: lichter, sportiever en duurder

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Elektrische auto’s maken de passagiers ziek, terwijl jij als bestuurder niets merkt

In deze gemeentes krijg je vanaf nu een boete als je met de verkeerde auto een zero-emissiezone in rijdt
