Peugeot 3008: 1e rij-indruk

We hebben net de nieuwe Peugeot 3008 gereden. En waar we zijn voorganger niet echt heel mooi vonden, is de nieuwe in alle opzichten anders

Peugeot 3008
Peugeot 3008
Peugeot 3008
Peugeot 3008
Peugeot 3008
Peugeot 3008
Peugeot 3008
Peugeot 3008
Peugeot 3008
Peugeot 3008
Peugeot 3008
Peugeot 3008
Peugeot 3008
Peugeot 3008
Peugeot 3008
Peugeot 3008

We komen net uit de nieuwe Peugeot 3008 rollen, boordevol nieuwe indrukken. In het komende nummer van het magazine het complete testverslag, maar de eerste impressies willen we je niet onthouden.

De Peugeot 3008? Was dat niet die…

Yep: die dus. De auto die met enig gemak kan doorgaan voor de Lelijkste Auto die Peugeot Ooit Maakte. Een grote gapende muil met een omgevallen telefooncel er aan vast, zoiets. Maar dat was toen, en nu is gelukkig heel anders. De nieuwe Peugeot 3008 is namelijk geen suffe, stomme en aartslelijke MPV meer, maar een SUV. Vinden de Fransen.

Oh…

Echt. En ze hebben nog een punt ook. Sterker: ze hebben hem zó radicaal veranderd dat je je kunt afvragen waarom ze er geen heel nieuwe naam aan hebben gegeven. Afgezien van zijn technische basis is er namelijk niets dat hem nog aan die gruwel uit het verleden verbindt.

Want?

Kijk nou joh! Daar staat toch een plaatje van een auto? Tikje druk misschien, qua vormgeving, maar dat betekent ook dat er een hoop gebeurt, en dat hij je de komende jaren nog wel even bezig zal houden. Chroomdingetjes, lijntjes, roostertjes, veel ladadi, ladada: als je Fransen het principe van een Range Rover Evoque aanreikt, komt er dit uit.

Oké, stukken beter. En vanbinnen?

Daar wordt het alleen maar beter, want daar heeft Peugeot er een echt spectacle van gemaakt. Fraaie materialen, fraai verwerkt, mooie tuimelschakelaars voor belangrijke bedieningsfuncties, stof, ‘hout’ en pianolak voor de afwerking: het ziet er allemaal even apart en gelikt uit. Eén van de mooiste interieurs in zijn klasse, zonder meer.

Fijn dat het er mooi uitziet, maar werkt het ook?

Perfect zelfs. Het grote touchscreen werkt lekker snel en precies, de schakelaars eronder zijn ‘shortcuts’ voor de belangrijkste functies. Goed, om simpelweg de airco een tandje hoger te zetten of een andere radiozender op te zetten, moet je nog steeds drie, vier keer drukken door allerlei menu’s heen, maar dat is een ziekte van deze tijd. Zeker bij Fransen. Dat je in de tussentijd bijvoorbeeld je navi-aanwijzingen kwijt bent, is hinderlijk, maar daar hebben ze iets op gevonden.

Drumroll…

Een virtuele cockpit! De meterboel is geheel digitaal en in vijf thema’s in te stellen. Alle primaire (snelheid, toerental, et cetera) blijven altijd zichtbaar. Maar waar de rest door gedomineerd wordt, mag je zelf kiezen. En kies je daar de navigatie, dat weet je altijd waar je heen moet, ook als je passagier met de radio aan het klooien is.

Over die cockpit…

We weten wat je wilt zeggen: dat je die meters nooit kunt zien omdat het stuur in de weg zit. Bloedirritant inderdaad, maar het lijkt erop dat ze het lek nu eindelijk boven hebben. De 3008 is de eerste nieuwe Peugeot waarin we alles (nou ja, bijna – de dagtellerstand blijft verborgen, maar lekker belangrijk en zo) konden zien zonder het stuur op onze knieën te leggen.

Mooi. Maar rijdt het een beetje, die Peugeot 3008?

Heel goed zelfs. We hebben ons vooral vermaakt met de 180 pk sterke 2.0 diesel. Maar we konden ook rijden met de 1.2-benzine en de minder sterke 1.6-diesel, en hadden nooit het gevoel echt tekort te komen. De demping is stevig (want ‘sportive’, redelijk onzinnig in een auto als deze, maar vooruit. De vering is daarentegen vrij soepel, waardoor hij best overhelt in bochten. Je wordt daarnaast constant op het verkeerde been gezet door dat malle kleine stuurtje. Dat geeft een soort kartgevoel, terwijl je toch echt met zo’n 1.700 kilo onderweg bent. Daardoor stuur je scherper dan nodig is en gaat vaak ook harder de bocht in dan hij leuk vindt. Het zal heus wennen, maar het kostte ons behoorlijk wat moeite.

Geen MPV meer, dus. Nog wel ruimte?

Zeker. Achterin zitten gaat prima, er is meer dan voldoende opbergruimte en de bagageruimte is riant. Daar hoeft geen ex-3008-rijder (voor zover aanwezig) hem voor te laten staan. Ook niet voor de connectiviteit of elektronische rijhulpjes trouwens: verzin het, en het kan. Tip: als je van muziek houdt, ga dan voor de optionele Focal-installatie. Wij hadden nog nooit van het merk gehoord (Frans premiumdinges-spul, à la Burmester, B&O en Mark Levinson enzo), maar tsjonge, wat klinkt dat fantastisch!

Eindoordeel?

De lelijke eend is echt een zwaan geworden. De nieuwe 3008 is een designstatement dat zijn beloftes ook op rijgebied behoorlijk waarmaakt. Goed, vierwielaandrijving kun je er niet op krijgen (hill descent en aanverwante elektronische terreinhulpjes wonderlijk genoeg weer wel), maar verder zal niemand die iets SUV-achtigs in een nieuwe auto zoekt, teleurgesteld worden. Enig minpuntje: goedkoop is hij niet. Het begint weliswaar bij 28.570 euro, maar dat is een lokkertje. Wil je iets leuks, dan ben je sowieso een paar mille verder. Ga voor een wat dikkere motor en de spullen die je de komende jaren echt blij houden, en je bent zomaar tegen de 45 mille kwijt. En daar kun je ook zomaar heel beste VW Tiguans, Nissan Qashqais of Ford Kuga’s voor kopen. Je hebt er in ieder geval een heel spannende extra keuze bij!

Reacties
  1. Roekie zegt op 29 december 2018 om 01:32:

    Oh ja?

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws