Met veel commotie en nog meer hoofdletters kondigde Peugeot een tijdje terug aan dat er onder andere een e-3008 aankomt. Deze elektrische variant is van een geheel nieuwe generatie die de huidige 3008 en 5008 nog dit jaar zal gaan aflossen. Maar niet zonder een, hoogstwaarschijnlijk, laatste update. De huidige 3008 en 5008 krijgen op de valreep nog nieuwe 48-volt mild-hybride techniek. In een later stadium zijn de 208, 2008, 308 (SW) en 408 aan de beurt.
De 1,2-liter driecilinder wordt licht geüpdatet en heeft nu 136 in plaats van 130 pk. Het koppel blijft met 230 Nm gelijk. Een nieuwe automatische transmissie, een zestraps bak met dubbele koppeling, bevat ook de elektromotor en omvormer. De compacte 48-volt accu ligt onder de bestuurdersstoel.
De hybride update van de Peugeot 3008
De elektromotor van de vernieuwde 3008 en 5008 produceert 28 pk en 55 Nm, wat genoeg is om ook (kort) vol-elektrisch te kunnen rijden. Bij gas los en remmen werkt de motor als een generator voor de accu. Bij ‘hogere’ snelheden tot 145 km/u slaat de benzinemotor af wanneer je van het gas gaat. Volgens Peugeot moet dit alles zorgen dat je de helft van je stedelijke kilometers elektrisch kunt rijden. Gemiddeld zou je één liter benzine per 100 kilometer moeten besparen dankzij de nieuwe hybride technologie.
De nieuwe mild-hybride Peugeot 3008 en 5008 verdringen de ‘gewone’ benzineversie, de PureTech 130. De bekende plug-in hybride en dieselvarianten maken ongewijzigd hun tijd vol.
Reacties