
Met veel commotie en nog meer hoofdletters kondigde Peugeot een tijdje terug aan dat er onder andere een e-3008 aankomt. Deze elektrische variant is van een geheel nieuwe generatie die de huidige 3008 en 5008 nog dit jaar zal gaan aflossen. Maar niet zonder een, hoogstwaarschijnlijk, laatste update. De huidige 3008 en 5008 krijgen op de valreep nog nieuwe 48-volt mild-hybride techniek. In een later stadium zijn de 208, 2008, 308 (SW) en 408 aan de beurt.
De 1,2-liter driecilinder wordt licht geüpdatet en heeft nu 136 in plaats van 130 pk. Het koppel blijft met 230 Nm gelijk. Een nieuwe automatische transmissie, een zestraps bak met dubbele koppeling, bevat ook de elektromotor en omvormer. De compacte 48-volt accu ligt onder de bestuurdersstoel.
De hybride update van de Peugeot 3008
De elektromotor van de vernieuwde 3008 en 5008 produceert 28 pk en 55 Nm, wat genoeg is om ook (kort) vol-elektrisch te kunnen rijden. Bij gas los en remmen werkt de motor als een generator voor de accu. Bij ‘hogere’ snelheden tot 145 km/u slaat de benzinemotor af wanneer je van het gas gaat. Volgens Peugeot moet dit alles zorgen dat je de helft van je stedelijke kilometers elektrisch kunt rijden. Gemiddeld zou je één liter benzine per 100 kilometer moeten besparen dankzij de nieuwe hybride technologie.
De nieuwe mild-hybride Peugeot 3008 en 5008 verdringen de ‘gewone’ benzineversie, de PureTech 130. De bekende plug-in hybride en dieselvarianten maken ongewijzigd hun tijd vol.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

Deze Peugeot E-5008 is een prima vakantie-EV voor grote gezinnen

De snelste Peugeots van dit moment

Peugeot 5008 1.6 BlueHDi 120 Blue Lease Premium

De Peugeot SUV-serie: grensverleggende SUV’s

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

De Peugeot waar je nog nooit van gehoord hebt, heeft de motor uit de Alfa Giulia (en achterwielaandrijving)

Prijs Peugeot E-408 is het waard om niet in een stuk zeep te rijden

Gaan de moederbedrijven van Dacia en Alfa Romeo fuseren?

Is de Dacia Bigster nog altijd een echte ‘no-nonsense’ Dacia? (review)

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

De eerste volwaardige elektrische auto krijgt nu eindelijk een opvolger

Vernieuwde Toyota bZ4x: gaan de Nederlanders hem nu wel kopen?

Hoe betaalbaar is de nieuwe Renault 4 uiteindelijk? Dit kost de toffe R4

Nissan ziet het niet meer zitten met hun populairste model

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Is de Mitsubishi Outlander ook de moeite waard als je geen 0% bijtelling krijgt? (review)

De nieuwe Grandland rijdt weer als een echte Opel (review)

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

De Alpine A290 is in Nederland: dit moet je weten

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Let op: deze parkeerapp wordt binnenkort flink duurder (en welke moet je nu hebben?)

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

Op deze wijze gaat de Fiat 500 weer een enorm succes worden in Europa (en dus ook in Nederland)

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?
