
Met veel commotie en nog meer hoofdletters kondigde Peugeot een tijdje terug aan dat er onder andere een e-3008 aankomt. Deze elektrische variant is van een geheel nieuwe generatie die de huidige 3008 en 5008 nog dit jaar zal gaan aflossen. Maar niet zonder een, hoogstwaarschijnlijk, laatste update. De huidige 3008 en 5008 krijgen op de valreep nog nieuwe 48-volt mild-hybride techniek. In een later stadium zijn de 208, 2008, 308 (SW) en 408 aan de beurt.
De 1,2-liter driecilinder wordt licht geüpdatet en heeft nu 136 in plaats van 130 pk. Het koppel blijft met 230 Nm gelijk. Een nieuwe automatische transmissie, een zestraps bak met dubbele koppeling, bevat ook de elektromotor en omvormer. De compacte 48-volt accu ligt onder de bestuurdersstoel.
De hybride update van de Peugeot 3008
De elektromotor van de vernieuwde 3008 en 5008 produceert 28 pk en 55 Nm, wat genoeg is om ook (kort) vol-elektrisch te kunnen rijden. Bij gas los en remmen werkt de motor als een generator voor de accu. Bij ‘hogere’ snelheden tot 145 km/u slaat de benzinemotor af wanneer je van het gas gaat. Volgens Peugeot moet dit alles zorgen dat je de helft van je stedelijke kilometers elektrisch kunt rijden. Gemiddeld zou je één liter benzine per 100 kilometer moeten besparen dankzij de nieuwe hybride technologie.
De nieuwe mild-hybride Peugeot 3008 en 5008 verdringen de ‘gewone’ benzineversie, de PureTech 130. De bekende plug-in hybride en dieselvarianten maken ongewijzigd hun tijd vol.
Meer van TopGear


Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

Deze Peugeot E-5008 is een prima vakantie-EV voor grote gezinnen

De snelste Peugeots van dit moment

Peugeot 5008 1.6 BlueHDi 120 Blue Lease Premium

De Peugeot SUV-serie: grensverleggende SUV’s

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Opel heeft nu een auto met AWD die sneller is dan de legendarische Opel Calibra Turbo 4×4

Kia vernieuwt de Sportage, maar we vonden de oude neus eigenlijk mooier

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

De beste auto’s in Nederland om een caravan te trekken hebben een duidelijke overeenkomst

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

De (veruit) meest gestolen auto van Nederland is compleet vernieuwd

Is de Zeekr 7X de ideale auto om jouw Tesla Model Y op te volgen? (review)

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Er komt misschien een nieuw soort belasting op brandstof in Nederland: tot wel 45 cent per liter extra

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u
