
Met veel commotie en nog meer hoofdletters kondigde Peugeot een tijdje terug aan dat er onder andere een e-3008 aankomt. Deze elektrische variant is van een geheel nieuwe generatie die de huidige 3008 en 5008 nog dit jaar zal gaan aflossen. Maar niet zonder een, hoogstwaarschijnlijk, laatste update. De huidige 3008 en 5008 krijgen op de valreep nog nieuwe 48-volt mild-hybride techniek. In een later stadium zijn de 208, 2008, 308 (SW) en 408 aan de beurt.
De 1,2-liter driecilinder wordt licht geüpdatet en heeft nu 136 in plaats van 130 pk. Het koppel blijft met 230 Nm gelijk. Een nieuwe automatische transmissie, een zestraps bak met dubbele koppeling, bevat ook de elektromotor en omvormer. De compacte 48-volt accu ligt onder de bestuurdersstoel.
De hybride update van de Peugeot 3008
De elektromotor van de vernieuwde 3008 en 5008 produceert 28 pk en 55 Nm, wat genoeg is om ook (kort) vol-elektrisch te kunnen rijden. Bij gas los en remmen werkt de motor als een generator voor de accu. Bij ‘hogere’ snelheden tot 145 km/u slaat de benzinemotor af wanneer je van het gas gaat. Volgens Peugeot moet dit alles zorgen dat je de helft van je stedelijke kilometers elektrisch kunt rijden. Gemiddeld zou je één liter benzine per 100 kilometer moeten besparen dankzij de nieuwe hybride technologie.
De nieuwe mild-hybride Peugeot 3008 en 5008 verdringen de ‘gewone’ benzineversie, de PureTech 130. De bekende plug-in hybride en dieselvarianten maken ongewijzigd hun tijd vol.
Meer van TopGear


Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

Deze Peugeot E-5008 is een prima vakantie-EV voor grote gezinnen

De snelste Peugeots van dit moment

Peugeot 5008 1.6 BlueHDi 120 Blue Lease Premium

De Peugeot SUV-serie: grensverleggende SUV’s

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

De Peugeot waar je nog nooit van gehoord hebt, heeft de motor uit de Alfa Giulia (en achterwielaandrijving)

Prijs Peugeot E-408 is het waard om niet in een stuk zeep te rijden

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Waarom de vernieuwde Toyota Corolla Cross goed is voor particuliere kopers, niet alleen voor leaserijders

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Zie jij (zonder te spieken) van welk niet-Chinese automerk deze nieuwe SUV is?

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

De (veruit) meest gestolen auto van Nederland is compleet vernieuwd

Is de Zeekr 7X de ideale auto om jouw Tesla Model Y op te volgen? (review)

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Als je niet oppast wordt je camper binnenkort veel duurder om te hebben

Hemelvaartsdeal: 1 jaar TopGear met 42% korting

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)
