
Hoe kun je een hybride nog zuiniger maken? Met een dieselmotor natuurlijk. Peugeot is de eerste die zo’n auto in productie neemt. Het is de 3008 HYbrid4, die vanaf komende lente bij de dealer zal staan.
We worden door de mensen van Peugeot en Citroën al een tijdje bestookt met conceptcars die dit aandrijvingsidee in de praktijk brengen, waaronder ook de Prologue die ten grondslag lag aan deze 3008. Het idee is dat de dieselmotor (de bekende 2.0 HDi met 163 pk) de voorwielen aandrijft, terwijl een elektromotor van 37 pk op de achterwielen kan bijspringen. Een simpele en relatief goedkope oplossing, die toch een CO2-uitstoot van 99 g/km en een gemiddeld verbruik van 1 op 26 mogelijk maakt.
Ondertussen zal de 3008 HYbrid4 niet bepaald sloom zijn: de motoren leveren samen niet alleen 200 pk, maar bovendien een enorme 500 Nm aan koppel (300 Nm voor, 200 Nm achter). Je kunt ‘m in vier verschillende modes rijden, waaronder een volledig elektrische en een die zorgt voor permanente 4WD. Klinkt allemaal erg goed en vooruitstrevend. En daarom vergeten we gemakshalve maar even dat de 3008 er nog steeds bepaald niet lekker uitziet. Al oogt ie wel íets beter, zo zonder dat beugelbekkie.
Meer van TopGear


Peugeot e-3008 1e rij-indruk: Hoe rijdt de eerste auto op het nieuwe Stellantis-platform?

Waarom de nieuwe Peugeot E-3008 een belangrijke mijlpaal is voor Stellantis

Peugeot deelt alvast de (gelekte) beelden van de nieuwe E-3008

De Peugeot 3008 krijgt net voor zijn exit nieuwe mild-hybride techniek

Peugeot e-3008 komt later dit jaar, rijdt 700 kilometer op een acculading

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

De Peugeot waar je nog nooit van gehoord hebt, heeft de motor uit de Alfa Giulia (en achterwielaandrijving)

Prijs Peugeot E-408 is het waard om niet in een stuk zeep te rijden

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop maar je mist wel iets belangrijks

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

Hoeveel kilometers mag een tweedehandsauto hebben en wanneer wordt het een risico?

Geluk is… een Porsche die eindelijk vlammen spuwt (zonder pops and bangs-tune)

Heeft het nu zin gehad om een nieuw merk van een modelnaam te maken?

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Fatbike moet je vanaf nu plussize-bike noemen: ‘fatshaming niet meer van deze tijd’
