
Hoe kun je een hybride nog zuiniger maken? Met een dieselmotor natuurlijk. Peugeot is de eerste die zo’n auto in productie neemt. Het is de 3008 HYbrid4, die vanaf komende lente bij de dealer zal staan.
We worden door de mensen van Peugeot en Citroën al een tijdje bestookt met conceptcars die dit aandrijvingsidee in de praktijk brengen, waaronder ook de Prologue die ten grondslag lag aan deze 3008. Het idee is dat de dieselmotor (de bekende 2.0 HDi met 163 pk) de voorwielen aandrijft, terwijl een elektromotor van 37 pk op de achterwielen kan bijspringen. Een simpele en relatief goedkope oplossing, die toch een CO2-uitstoot van 99 g/km en een gemiddeld verbruik van 1 op 26 mogelijk maakt.
Ondertussen zal de 3008 HYbrid4 niet bepaald sloom zijn: de motoren leveren samen niet alleen 200 pk, maar bovendien een enorme 500 Nm aan koppel (300 Nm voor, 200 Nm achter). Je kunt ‘m in vier verschillende modes rijden, waaronder een volledig elektrische en een die zorgt voor permanente 4WD. Klinkt allemaal erg goed en vooruitstrevend. En daarom vergeten we gemakshalve maar even dat de 3008 er nog steeds bepaald niet lekker uitziet. Al oogt ie wel íets beter, zo zonder dat beugelbekkie.
Meer van TopGear


Peugeot e-3008 1e rij-indruk: Hoe rijdt de eerste auto op het nieuwe Stellantis-platform?

Waarom de nieuwe Peugeot E-3008 een belangrijke mijlpaal is voor Stellantis

Peugeot deelt alvast de (gelekte) beelden van de nieuwe E-3008

De Peugeot 3008 krijgt net voor zijn exit nieuwe mild-hybride techniek

Peugeot e-3008 komt later dit jaar, rijdt 700 kilometer op een acculading

In E10-benzine zit nog te weinig ethanol voor deze bijzondere Peugeot 208

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Renault 4 E-Tech Electric 150 pk Comfort Range Iconic (review)

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

In E10-benzine zit nog te weinig ethanol voor deze bijzondere Peugeot 208

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Audi belooft weer zo goed te worden als het vroeger was (en beter dan BMW en Mercedes)

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Bestuurders van deze merken worden het ongelukkigst van hun auto (en het gelukkigst)

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden
