
Hoe kun je een hybride nog zuiniger maken? Met een dieselmotor natuurlijk. Peugeot is de eerste die zo’n auto in productie neemt. Het is de 3008 HYbrid4, die vanaf komende lente bij de dealer zal staan.
We worden door de mensen van Peugeot en Citroën al een tijdje bestookt met conceptcars die dit aandrijvingsidee in de praktijk brengen, waaronder ook de Prologue die ten grondslag lag aan deze 3008. Het idee is dat de dieselmotor (de bekende 2.0 HDi met 163 pk) de voorwielen aandrijft, terwijl een elektromotor van 37 pk op de achterwielen kan bijspringen. Een simpele en relatief goedkope oplossing, die toch een CO2-uitstoot van 99 g/km en een gemiddeld verbruik van 1 op 26 mogelijk maakt.
Ondertussen zal de 3008 HYbrid4 niet bepaald sloom zijn: de motoren leveren samen niet alleen 200 pk, maar bovendien een enorme 500 Nm aan koppel (300 Nm voor, 200 Nm achter). Je kunt ‘m in vier verschillende modes rijden, waaronder een volledig elektrische en een die zorgt voor permanente 4WD. Klinkt allemaal erg goed en vooruitstrevend. En daarom vergeten we gemakshalve maar even dat de 3008 er nog steeds bepaald niet lekker uitziet. Al oogt ie wel íets beter, zo zonder dat beugelbekkie.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Peugeot e-3008 1e rij-indruk: Hoe rijdt de eerste auto op het nieuwe Stellantis-platform?

Waarom de nieuwe Peugeot E-3008 een belangrijke mijlpaal is voor Stellantis

Peugeot deelt alvast de (gelekte) beelden van de nieuwe E-3008

De Peugeot 3008 krijgt net voor zijn exit nieuwe mild-hybride techniek

Peugeot e-3008 komt later dit jaar, rijdt 700 kilometer op een acculading

Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

De Peugeot waar je nog nooit van gehoord hebt, heeft de motor uit de Alfa Giulia (en achterwielaandrijving)

Prijs Peugeot E-408 is het waard om niet in een stuk zeep te rijden

Gaan de moederbedrijven van Dacia en Alfa Romeo fuseren?

Peugeot E-3008 GT review: Hoe rijdt de eerste EV met nieuwe techniek voor Peugeot, Opel en Fiat?

Je volgende Peugeot kan een levensgrote op afstand bestuurbare auto worden

In deze Europese hoofdstad kun je een boete krijgen, als je met te weinig mensen in de auto zit

Renault overweegt pedalen uit auto’s te halen, en de reden is best begrijpelijk

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Je kunt nu een piepkleine ribbelbus kopen (maar schrik niet van de prijs)

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Renault Filante is een bizarre batmobiel (en ja, hij rijdt echt)

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken
