
Hoe kun je een hybride nog zuiniger maken? Met een dieselmotor natuurlijk. Peugeot is de eerste die zo’n auto in productie neemt. Het is de 3008 HYbrid4, die vanaf komende lente bij de dealer zal staan.
We worden door de mensen van Peugeot en Citroën al een tijdje bestookt met conceptcars die dit aandrijvingsidee in de praktijk brengen, waaronder ook de Prologue die ten grondslag lag aan deze 3008. Het idee is dat de dieselmotor (de bekende 2.0 HDi met 163 pk) de voorwielen aandrijft, terwijl een elektromotor van 37 pk op de achterwielen kan bijspringen. Een simpele en relatief goedkope oplossing, die toch een CO2-uitstoot van 99 g/km en een gemiddeld verbruik van 1 op 26 mogelijk maakt.
Ondertussen zal de 3008 HYbrid4 niet bepaald sloom zijn: de motoren leveren samen niet alleen 200 pk, maar bovendien een enorme 500 Nm aan koppel (300 Nm voor, 200 Nm achter). Je kunt ‘m in vier verschillende modes rijden, waaronder een volledig elektrische en een die zorgt voor permanente 4WD. Klinkt allemaal erg goed en vooruitstrevend. En daarom vergeten we gemakshalve maar even dat de 3008 er nog steeds bepaald niet lekker uitziet. Al oogt ie wel íets beter, zo zonder dat beugelbekkie.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Peugeot e-3008 1e rij-indruk: Hoe rijdt de eerste auto op het nieuwe Stellantis-platform?

Waarom de nieuwe Peugeot E-3008 een belangrijke mijlpaal is voor Stellantis

Peugeot deelt alvast de (gelekte) beelden van de nieuwe E-3008

De Peugeot 3008 krijgt net voor zijn exit nieuwe mild-hybride techniek

Peugeot e-3008 komt later dit jaar, rijdt 700 kilometer op een acculading

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

De Peugeot waar je nog nooit van gehoord hebt, heeft de motor uit de Alfa Giulia (en achterwielaandrijving)

Prijs Peugeot E-408 is het waard om niet in een stuk zeep te rijden

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Hoe je met heel weinig moeite een miskoop kunt voorkomen bij een tweedehandsauto

Koningsdagdeal: 1 jaar TopGear met 42% korting

Blijkbaar worden er miljoenen euro’s verdiend aan 30 rijden binnen de bebouwde kom (maar niet door wie je denkt)

De goedkope auto komt terug: deze ruige SUV moet minder dan 20.000 euro gaan kosten
