Hoe kun je een hybride nog zuiniger maken? Met een dieselmotor natuurlijk. Peugeot is de eerste die zo’n auto in productie neemt. Het is de 3008 HYbrid4, die vanaf komende lente bij de dealer zal staan.

We worden door de mensen van Peugeot en Citroën al een tijdje bestookt met conceptcars die dit aandrijvingsidee in de praktijk brengen, waaronder ook de Prologue die ten grondslag lag aan deze 3008. Het idee is dat de dieselmotor (de bekende 2.0 HDi met 163 pk) de voorwielen aandrijft, terwijl een elektromotor van 37 pk op de achterwielen kan bijspringen. Een simpele en relatief goedkope oplossing, die toch een CO2-uitstoot van 99 g/km en een gemiddeld verbruik van 1 op 26 mogelijk maakt.

Ondertussen zal de 3008 HYbrid4 niet bepaald sloom zijn: de motoren leveren samen niet alleen 200 pk, maar bovendien een enorme 500 Nm aan koppel (300 Nm voor, 200 Nm achter). Je kunt ‘m in vier verschillende modes rijden, waaronder een volledig elektrische en een die zorgt voor permanente 4WD. Klinkt allemaal erg goed en vooruitstrevend. En daarom vergeten we gemakshalve maar even dat de 3008 er nog steeds bepaald niet lekker uitziet. Al oogt ie wel íets beter, zo zonder dat beugelbekkie.

Reacties