TopGear stapt net uit de nieuwe Peugeot 308. In ons novembernummer (eind oktober in de winkel) lees je ons volledige testverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: Peugeot 308
Uitvoering: GT Hybrid 225
Locatie: Cannes en omstreken
Weersomstandigheden: 24 graden en zomers zonnig

Alweer zo’n prachtig Peugeot-ontwerp!

Ons idee. Sinds de 3008 is het merk bijzonder lekker bezig, als je het ons vraagt. Met het verse logo en dito merkidentiteit (‘inventive high-end generalist’, dat je het weet) gaat de nieuwe Peugeot 308 weer een stap verder. Hij is langer, maar tegen de trend in ook lager dan zijn voorganger. Interessant, want Renault doet met de Megane precies het omgekeerde. Het idee achter de nieuwe proporties is meer dynamiek en meer efficiĆ«ntie: de lagere, gladdere vorm scheelt per kilometer 2 gram CO2 aan uitstoot.

Hoe is de Peugeot 308 vanbinnen?

Tjonge, nog mooier. Fijne materialen, onderscheidende vormgeving. Hij heeft altijd een tellerscherm; optioneel 3D, dus met twee lagen die op elkaar liggen waardoor je snelheid bijvoorbeeld boven je navigatiekaart zweeft. Schitterend. Er is veel opbergruimte, enkele vaste knoppen en een aantal instelbare. Ergonomisch is het wel een aardige zoektocht – in het begin heb je geen idee hoe je dingen kunt instellen of bekijken. Ga er even aandachtig voor zitten en je krijgt het snel genoeg door, maar heel intuĆÆtief is het niet.

Nog andere aanmerkingen?

Ja: ondanks de grotere afmetingen (+11 centimeter lengte, +5,5 centimeter wielbasis) is de nieuwe Peugeot 308 achterin niet heel riant bemeten. Wij rijden graag met onze stoel in de laagste stand – dat is ook nodig, gezien het schuifdak – maar het klassieke ‘achter jezelf zitten’ wordt dan erg krap. Dat kan ook in het c-segment heel wat beter. Toch jammer.

Maar hoe rijdt de nieuwe Peugeot 308?

Erg fijn, enigszins afhankelijk van de uitvoering. Zo probeerden we een SW Hybrid 180 in de standaardversie: prima, maar voelt ietwat moeizaam aan in de bochten. Een 1.2 benzine (130 pk, handbak): juist prettig lichtvoetig. Een Hybrid 225 in GT-uitvoering: gepast strak en nog rap ook. Wel remmen de hybrides aanmerkelijk onrustiger. In alle uitvoeringen is de 308 mooi stil en zorgt het kleine i-Cockpit-stuurtje voor een levendig karakter. De bekende rijhulpjes worden de komende tijd nog uitgebreid met nieuwe, geavanceerdere pakketten.

Wanneer kan ik ‘m kopen?

Zeer binnenkort – als benzine, diesel of plug-in hybride (tot 60 kilometer elektrisch). In 2023 volgt een volledig elektrische versie. De Nederlandse prijzen beginnen bij 27.790 euro voor de PureTech 110 benzine; de plug-in hybride is er vanaf 35.430 euro met 180 pk en 41.930 euro met 225 pk. SW’s zijn 1.300 euro duurder.

Lees onze volledige rijtest van de nieuwe Peugeot 308 in TopGear Magazine 197 – vanaf 28 oktober in de winkel.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)