Vandaag is de eerste dag van de rest van Peugeots leven. Althans, als je alle heisa rondom de zogeheten E-LION DAY mag geloven. Het merk lijkt van zin om de mensheid in z’n eentje te verlossen van al het emissiekwaad, want in 2023 worden alle modellen GEËLEKTRIFICEERD, in 2025 is er van 100 PROCENT VAN HET AANBOD EEN ELEKTRISCHE VERSIE en in 2030 zijn ALLE IN EUROPA VERKOCHTE PEUGEOTS ELEKTRISCH. Oftewel: wat ieder automerk zo’n beetje van plan is, maar dan met hoofdletters.

Tussen alle kapitalen door valt er zowaar ook nieuws te ontwaren. De Peugeot 3008 is namelijk zo’n beetje aan vervanging toe en wordt in zijn nieuwe verschijningsvorm uiteraard meteen vol-elektrisch. Deze e-3008 staat op de planning voor de tweede helft van dit jaar. Het zal het eerste model zijn op het nieuwe STLA Medium-platform van Stellantis en de maximale actieradius zal maar liefst 700 kilometer bedragen.

De Peugeot e-3008 krijgt twee motoren

De nieuwe Peugeot e-3008 komt er met drie verschillende elektrische aandrijflijnen, waaronder een met twee motoren. Vierwielaandrijving dus, zo durven we wel te gokken. Niet lang na zijn introductie krijgt hij gezelschap van de e-5008, waarvan je mag aannemen dat ie, net als nu, een langere/ruimere versie van dezelfde auto zal zijn. Waar alle huidige Stellantis-EV’s hun basis delen met auto’s met verbrandingsmotoren, luidt het STLA-platform de komst in van auto’s die vanaf het begin als EV werden ontwikkeld.

In de toekomst zullen de auto’s van Peugeot lichtere en duurzamere materialen bevatten en een geplande levenscyclus hebben van 20 tot 25 jaar, tegen vijftien jaar voor auto’s met een verbrandingsmotor. Dit met dank aan over-the-air updates en door slijtagedelen (zoals delen van de bekleding) steeds op te frissen om ze als nieuw te houden. Daarna zijn de auto’s in grote mate recyclebaar.

De Inception als inspiratie

Hierboven zie je een cartoonesk plaatje van het toekomstige Peugeot-gamma, dat qua styling sterk zal leunen op de Inception. We vermoeden echter dat ze niet per se zijn 680 pk zullen meekrijgen. Oh, en geen zorgen: ‘Wanneer onze klanten in een elektrische PEUGEOT rijden, is dit eerst en vooral nog altijd een PEUGEOT, en die ervaring zal altijd onze prioriteit zijn’, zo verzekert JEROME MICHERON, PEUGEOT PRODUCT DIRECTOR ons. Gelukkig maar.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)