
Vandaag is de eerste dag van de rest van Peugeots leven. Althans, als je alle heisa rondom de zogeheten E-LION DAY mag geloven. Het merk lijkt van zin om de mensheid in z’n eentje te verlossen van al het emissiekwaad, want in 2023 worden alle modellen GEËLEKTRIFICEERD, in 2025 is er van 100 PROCENT VAN HET AANBOD EEN ELEKTRISCHE VERSIE en in 2030 zijn ALLE IN EUROPA VERKOCHTE PEUGEOTS ELEKTRISCH. Oftewel: wat ieder automerk zo’n beetje van plan is, maar dan met hoofdletters.
Tussen alle kapitalen door valt er zowaar ook nieuws te ontwaren. De Peugeot 3008 is namelijk zo’n beetje aan vervanging toe en wordt in zijn nieuwe verschijningsvorm uiteraard meteen vol-elektrisch. Deze e-3008 staat op de planning voor de tweede helft van dit jaar. Het zal het eerste model zijn op het nieuwe STLA Medium-platform van Stellantis en de maximale actieradius zal maar liefst 700 kilometer bedragen.
De Peugeot e-3008 krijgt twee motoren
De nieuwe Peugeot e-3008 komt er met drie verschillende elektrische aandrijflijnen, waaronder een met twee motoren. Vierwielaandrijving dus, zo durven we wel te gokken. Niet lang na zijn introductie krijgt hij gezelschap van de e-5008, waarvan je mag aannemen dat ie, net als nu, een langere/ruimere versie van dezelfde auto zal zijn. Waar alle huidige Stellantis-EV’s hun basis delen met auto’s met verbrandingsmotoren, luidt het STLA-platform de komst in van auto’s die vanaf het begin als EV werden ontwikkeld.
In de toekomst zullen de auto’s van Peugeot lichtere en duurzamere materialen bevatten en een geplande levenscyclus hebben van 20 tot 25 jaar, tegen vijftien jaar voor auto’s met een verbrandingsmotor. Dit met dank aan over-the-air updates en door slijtagedelen (zoals delen van de bekleding) steeds op te frissen om ze als nieuw te houden. Daarna zijn de auto’s in grote mate recyclebaar.
De Inception als inspiratie
Hierboven zie je een cartoonesk plaatje van het toekomstige Peugeot-gamma, dat qua styling sterk zal leunen op de Inception. We vermoeden echter dat ze niet per se zijn 680 pk zullen meekrijgen. Oh, en geen zorgen: ‘Wanneer onze klanten in een elektrische PEUGEOT rijden, is dit eerst en vooral nog altijd een PEUGEOT, en die ervaring zal altijd onze prioriteit zijn’, zo verzekert JEROME MICHERON, PEUGEOT PRODUCT DIRECTOR ons. Gelukkig maar.
Meer van TopGear


Peugeot e-3008 1e rij-indruk: Hoe rijdt de eerste auto op het nieuwe Stellantis-platform?

Waarom de nieuwe Peugeot E-3008 een belangrijke mijlpaal is voor Stellantis

Peugeot deelt alvast de (gelekte) beelden van de nieuwe E-3008

De Peugeot 3008 krijgt net voor zijn exit nieuwe mild-hybride techniek

Peugeot 3008 GT Hybrid 225

In E10-benzine zit nog te weinig ethanol voor deze bijzondere Peugeot 208

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

De populairste Mazda van het moment was verrassend oud (en nu is er een nieuwe)

Mitsubishi blijft grabbelen in de Renault-ton: dit is de nieuwe Grandis

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Renault 4 E-Tech Electric 150 pk Comfort Range Iconic (review)

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

In E10-benzine zit nog te weinig ethanol voor deze bijzondere Peugeot 208

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Doorrijden met je oude benzineauto is slechter voor het milieu dan een nieuwe EV kopen, dit is waarom

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Audi belooft weer zo goed te worden als het vroeger was (en beter dan BMW en Mercedes)

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Bestuurders van deze merken worden het ongelukkigst van hun auto (en het gelukkigst)

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden
