
Vandaag is de eerste dag van de rest van Peugeots leven. Althans, als je alle heisa rondom de zogeheten E-LION DAY mag geloven. Het merk lijkt van zin om de mensheid in z’n eentje te verlossen van al het emissiekwaad, want in 2023 worden alle modellen GEËLEKTRIFICEERD, in 2025 is er van 100 PROCENT VAN HET AANBOD EEN ELEKTRISCHE VERSIE en in 2030 zijn ALLE IN EUROPA VERKOCHTE PEUGEOTS ELEKTRISCH. Oftewel: wat ieder automerk zo’n beetje van plan is, maar dan met hoofdletters.
Tussen alle kapitalen door valt er zowaar ook nieuws te ontwaren. De Peugeot 3008 is namelijk zo’n beetje aan vervanging toe en wordt in zijn nieuwe verschijningsvorm uiteraard meteen vol-elektrisch. Deze e-3008 staat op de planning voor de tweede helft van dit jaar. Het zal het eerste model zijn op het nieuwe STLA Medium-platform van Stellantis en de maximale actieradius zal maar liefst 700 kilometer bedragen.
De Peugeot e-3008 krijgt twee motoren
De nieuwe Peugeot e-3008 komt er met drie verschillende elektrische aandrijflijnen, waaronder een met twee motoren. Vierwielaandrijving dus, zo durven we wel te gokken. Niet lang na zijn introductie krijgt hij gezelschap van de e-5008, waarvan je mag aannemen dat ie, net als nu, een langere/ruimere versie van dezelfde auto zal zijn. Waar alle huidige Stellantis-EV’s hun basis delen met auto’s met verbrandingsmotoren, luidt het STLA-platform de komst in van auto’s die vanaf het begin als EV werden ontwikkeld.
In de toekomst zullen de auto’s van Peugeot lichtere en duurzamere materialen bevatten en een geplande levenscyclus hebben van 20 tot 25 jaar, tegen vijftien jaar voor auto’s met een verbrandingsmotor. Dit met dank aan over-the-air updates en door slijtagedelen (zoals delen van de bekleding) steeds op te frissen om ze als nieuw te houden. Daarna zijn de auto’s in grote mate recyclebaar.
De Inception als inspiratie
Hierboven zie je een cartoonesk plaatje van het toekomstige Peugeot-gamma, dat qua styling sterk zal leunen op de Inception. We vermoeden echter dat ze niet per se zijn 680 pk zullen meekrijgen. Oh, en geen zorgen: ‘Wanneer onze klanten in een elektrische PEUGEOT rijden, is dit eerst en vooral nog altijd een PEUGEOT, en die ervaring zal altijd onze prioriteit zijn’, zo verzekert JEROME MICHERON, PEUGEOT PRODUCT DIRECTOR ons. Gelukkig maar.
Meer van TopGear


Peugeot e-3008 1e rij-indruk: Hoe rijdt de eerste auto op het nieuwe Stellantis-platform?

Waarom de nieuwe Peugeot E-3008 een belangrijke mijlpaal is voor Stellantis

Peugeot deelt alvast de (gelekte) beelden van de nieuwe E-3008

De Peugeot 3008 krijgt net voor zijn exit nieuwe mild-hybride techniek

Peugeot 3008 GT Hybrid 225

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

De Peugeot waar je nog nooit van gehoord hebt, heeft de motor uit de Alfa Giulia (en achterwielaandrijving)

Prijs Peugeot E-408 is het waard om niet in een stuk zeep te rijden

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Waarom de vernieuwde Toyota Corolla Cross goed is voor particuliere kopers, niet alleen voor leaserijders

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Zie jij (zonder te spieken) van welk niet-Chinese automerk deze nieuwe SUV is?

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Als je met een elektrische auto langzamer optrekt dan een vrachtwagen, moet je je rijbewijs inleveren

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Als je niet oppast wordt je camper binnenkort veel duurder om te hebben

Hemelvaartsdeal: 1 jaar TopGear met 42% korting
