
Vandaag is de eerste dag van de rest van Peugeots leven. Althans, als je alle heisa rondom de zogeheten E-LION DAY mag geloven. Het merk lijkt van zin om de mensheid in z’n eentje te verlossen van al het emissiekwaad, want in 2023 worden alle modellen GEËLEKTRIFICEERD, in 2025 is er van 100 PROCENT VAN HET AANBOD EEN ELEKTRISCHE VERSIE en in 2030 zijn ALLE IN EUROPA VERKOCHTE PEUGEOTS ELEKTRISCH. Oftewel: wat ieder automerk zo’n beetje van plan is, maar dan met hoofdletters.
Tussen alle kapitalen door valt er zowaar ook nieuws te ontwaren. De Peugeot 3008 is namelijk zo’n beetje aan vervanging toe en wordt in zijn nieuwe verschijningsvorm uiteraard meteen vol-elektrisch. Deze e-3008 staat op de planning voor de tweede helft van dit jaar. Het zal het eerste model zijn op het nieuwe STLA Medium-platform van Stellantis en de maximale actieradius zal maar liefst 700 kilometer bedragen.
De Peugeot e-3008 krijgt twee motoren
De nieuwe Peugeot e-3008 komt er met drie verschillende elektrische aandrijflijnen, waaronder een met twee motoren. Vierwielaandrijving dus, zo durven we wel te gokken. Niet lang na zijn introductie krijgt hij gezelschap van de e-5008, waarvan je mag aannemen dat ie, net als nu, een langere/ruimere versie van dezelfde auto zal zijn. Waar alle huidige Stellantis-EV’s hun basis delen met auto’s met verbrandingsmotoren, luidt het STLA-platform de komst in van auto’s die vanaf het begin als EV werden ontwikkeld.
In de toekomst zullen de auto’s van Peugeot lichtere en duurzamere materialen bevatten en een geplande levenscyclus hebben van 20 tot 25 jaar, tegen vijftien jaar voor auto’s met een verbrandingsmotor. Dit met dank aan over-the-air updates en door slijtagedelen (zoals delen van de bekleding) steeds op te frissen om ze als nieuw te houden. Daarna zijn de auto’s in grote mate recyclebaar.
De Inception als inspiratie
Hierboven zie je een cartoonesk plaatje van het toekomstige Peugeot-gamma, dat qua styling sterk zal leunen op de Inception. We vermoeden echter dat ze niet per se zijn 680 pk zullen meekrijgen. Oh, en geen zorgen: ‘Wanneer onze klanten in een elektrische PEUGEOT rijden, is dit eerst en vooral nog altijd een PEUGEOT, en die ervaring zal altijd onze prioriteit zijn’, zo verzekert JEROME MICHERON, PEUGEOT PRODUCT DIRECTOR ons. Gelukkig maar.
Meer van TopGear


Peugeot e-3008 1e rij-indruk: Hoe rijdt de eerste auto op het nieuwe Stellantis-platform?

Waarom de nieuwe Peugeot E-3008 een belangrijke mijlpaal is voor Stellantis

Peugeot deelt alvast de (gelekte) beelden van de nieuwe E-3008

De Peugeot 3008 krijgt net voor zijn exit nieuwe mild-hybride techniek

Peugeot 3008 GT Hybrid 225

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Opel heeft nu een auto met AWD die sneller is dan de legendarische Opel Calibra Turbo 4×4

Kia vernieuwt de Sportage, maar we vonden de oude neus eigenlijk mooier

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

Bandenmerk waarschuwt (serieus): vergeet geen zomerlucht in de banden te doen tijdens hittegolf

Er komt misschien een nieuw soort belasting op brandstof in Nederland: tot wel 45 cent per liter extra

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft
