
Dit is nogal een moment voor autoconcern Stellantis. De Peugeot E-3008 is de eerste auto die op het STLA Medium-platform komt te staan. Op de verschillende versies van het STLA-platform komen vrijwel alle toekomstige elektrische modellen van het moederbedrijf van Peugeot, Opel, Dodge, Ram, Alfa Romeo en alle andere merken te staan. Een belangrijke primeur dus.
Ook de grotere E-5008 komt op dit platform te staan. Voor de grotere broer moeten we wachten tot het begin van 2024. Voorheen was de 5008 vrijwel gelijk aan de 3008 qua design, en dat zal waarschijnlijk weer zo zijn. Misschien dat de 5008 een wat conventionelere daklijn toont, want deze E-3008 is wat Peugeot een ‘fastback-SUV’ noemt.

Motoren en actieradius van de Peugeot E-3008
Standaard krijgt de E-3008 één e-motor die zorgt voor 214 pk en 343 Nm. Deze instapper is voorzien van een 73-kWh batterij waarmee je 525 kilometer ver komt. Dezelfde batterij wordt gebruikt in de versie met twee motoren. Dankzij de extra motor groeit het vermogen naar 327 pk en 343 Nm. De actieradius voor de versie met twee motoren is hetzelfde.
De Peugeot E-3008 Long Range krijgt een 98-kWh batterij waarmee je 700 kilometer ver kunt komen. Ook deze doet het met één elektromotor met 214 pk. Over de topsnelheden en 0-100-tijden praat Peugeot op dit moment liever niet. De hoogste snelheid waar het merk het over wilt hebben, is tot welke snelheid de noodrem ingrijpt. Dat is tot 140 km/u.

Opladen kan met snelheden tot 160 kW, waardoor het opladen van 20 naar 80 procent in half uur klaar is. De 3008 gaat trouwens nog niet helemaal over op elektra. Er komen ook nog mild-hybrides aan en plug-in hybrides. Welke motoriseringen naar Nederland of België komen is nog niet bekend, die info en verdere specificaties volgen later.
De Peugeot E-3008 is er in twee stijluitvoeringen: de Allure en de dikkere GT. De laatstgenoemde krijgt dan ook de nieuwe versie van de i-Cockpit van Peugeot. Er loopt bij de Peugeot E-3008 straks één groot scherm van achter het stuur tot het midden van het dashboard. Omdat het uitgerekte scherm iets gebogen is, krijgt ie de naam Panoramic i-Cockpit.
Wat gaat de elektrische 3008 kosten?
Volgend jaar februari kun je bij de Peugeot-dealer om de hoek een nieuwe Peugeot E-3008 samenstellen. Wat je ervoor gaat betalen, wil het merk nog niet zeggen. Een blik in het assortiment van Peugeot verraadt dat de kleinere E-2008 voor tenminste 38.970 euro gaat in Nederland (39.165 euro in België). Less is in dit geval waarschijnlijk niet more, dus zal de E-3008 daar wel boven gaan zitten.
Eén reactie op “Waarom de nieuwe Peugeot E-3008 een belangrijke mijlpaal is voor Stellantis”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Peugeot e-3008 1e rij-indruk: Hoe rijdt de eerste auto op het nieuwe Stellantis-platform?

Peugeot deelt alvast de (gelekte) beelden van de nieuwe E-3008

De Peugeot 3008 krijgt net voor zijn exit nieuwe mild-hybride techniek

Peugeot e-3008 komt later dit jaar, rijdt 700 kilometer op een acculading

Peugeot 3008 GT Hybrid 225

In E10-benzine zit nog te weinig ethanol voor deze bijzondere Peugeot 208

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

De populairste Mazda van het moment was verrassend oud (en nu is er een nieuwe)

Mitsubishi blijft grabbelen in de Renault-ton: dit is de nieuwe Grandis

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Renault 4 E-Tech Electric 150 pk Comfort Range Iconic (review)

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

In E10-benzine zit nog te weinig ethanol voor deze bijzondere Peugeot 208

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Welke auto’s staan langer bij de garage: elektrische auto’s of met een verbrandingsmotor?

Normaal zijn Honda’s nogal duur, maar deze kan de goedkoopste auto van Nederland worden

Rijke mensen willen echt geen elektrische auto, komt Lamborghini achter

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Helemaal zelfstandig rijdende vrachtwagens lopen tegen een grappig probleem aan in de VS

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Pas op: op deze dag is de volgende week de beruchte Flitsmarathon in Nederland (én de rest van Europa)

In deze Europese vakantiestreken zijn flitspalen vanaf nu uitgeschakeld – dit is waarom

Welke auto’s staan langer bij de garage: elektrische auto’s of met een verbrandingsmotor?

Deze e-3008 instapper komt met een accu van 73kW/h uit op een WLTP van 525 kilometer? (7,2 WLTP KM per kW/h)
Dat is relatief minder goed dan de huidige e-2008 54 kWh (juli 2023), deze doet namelijk (7,5 WLTP KM per kW/h)
Dat terwijl de e-2008 op een ouder hybride platform gebrouwd is (PSA eCMP) en niet op hun nieuwe echte EV platform.
Had gehoopt dat het eerste echte EV platform van Stellantis ten minste iets efficiënter zou zijn ondanks dat de e-3008 natuurlijk groter is dan de e-2008, zou een nieuw platform dit moeten kunnen compenseren door aanzienlijke gewichtsbesparingen door alle ICE ontwerp ballast die ze overboord konden gooien.
Maargoed, hopelijk hebben ze dan wel in hun nieuwe STLA Medium-platform ruimte kunnen vrijmaken voor een groot hepa filter en/of een fatsoenlijke frunk?