Hoewel automerken als een dolle bezig zijn alles te elektrificeren, lijkt het ineens zo zeker nog niet dat alle nieuwe auto’s vanaf 2035 verplicht uitstootvrij zullen moeten rijden. Christian Lindner, de Bondsminister van Financiën in Duitsland, zegt dat Duitsland niet akkoord gaat met de Europese plannen om nieuwe verbrandingsmotoren in 2035 te verbannen.

Lindner deed zijn uitspraken op een evenement van de Bundesverband der Deutschen Industrie (BDI). Volgens Lindner blijven er ‘niches voor verbrandingsmotoren bestaan’ en daarom zou een verbod verkeerd zijn. De weerstand tegen het Europese verbod op verbrandingsmotoren in 2035 betekent overigens niet dat Duitsland tegen elektrificatie van het wagenpark is. Volgens Lindner zal Duitsland wel een ‘leidende markt’ worden voor elektrische voertuigen. Hij vindt een totaalverbod gewoon te rigoureus.

EV’s zullen voor de meeste mensen prima zijn

Batterijauto’s zullen voor veel mensen de ultieme oplossing zijn. Tegen die tijd zijn de auto’s betaalbaarder in aanschaf, hebben ze actieradius genoeg en zullen ze goedkoper zijn om te rijden en te hebben dan benzineauto’s. Maar dat geldt niet voor alle toepassingen, natuurlijk.

Het is niet te zeggen hoe het in 2035 zal zijn, maar op dit moment is de laadinfra niet overal toereikend. Bovendien wil je bij sommige belangrijke toepassingen kunnen vertrouwen op het snel kunnen volgooien van de brandstoftank en de flexibiliteit van het overal kunnen bijtanken.

Moeten alle vrachtwagens ook op batterijen?

En wat dacht je van langeafstandsvervoer? De grondstoffen voor batterijen zijn niet oneindig en om overal maar blind 300-kWh accu’s in te duwen, is misschien wat overdreven. Kun je dan niet beter die accucapaciteit verdelen over meerdere superzuinige hybrides?

En volgens veel automerken valt er ook nog iets te zeggen voor synthetische brandstoffen. Dit zijn CO2-neutrale brandstoffen die bijvoorbeeld gebruikt kunnen worden in sportauto’s. Rijden op waterstof (met een brandstofcel of een verbrandingsmotor) is overigens nog gewoon toegestaan met de huidige planning.

Reacties

  • Djayden Nijgh heeft op 18 oktober 2022 geschreven:

    van mij mogen de benzine auto’s gw blijven want we komen nu al electriciteit te kort laat staan alles electric en die co2 dat hebben de bomen nodig als het er niet is gaan de bomen ook dood en plant dan bomen inplaats plezier van mensen af te pakken

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear