Kijk nou, heb je twee voorbanden ooit zo radeloos zien kijken? De twee rubberen grip-units hebben namelijk geen flauw benul wat ze met vierhonderd-en-vier paardenkrachten aanmoeten. Het desperate rubber zit onder de Pogea Racing Ares 500, een magnifiek aangepakte Abarth 595. De 1,4-liter die normaal maximaal 135 pk ophoest (190 pk in de 696 Biposto), gooit nu 404 pk naar de voorwielen. De naam Ares, god van de oorlog in de Griekse mythologie, is een gepaste keuze.
Om een illusie van grip te creëren, monteert Pogea Racing Michelin Super Sport-banden van 215 millimeter breed. De koolstofvezel-carrosseriedelen verbreden de kleine 500 met 48 millimeter. Van 0 naar 100 km/u doet de Ares 500 in 4,7 seconden. De bottleneck is – zoals verwacht – de grip van de voorbanden.
Wat is er gedaan aan de motor van de Pogea Racing Ares 500
Je kunt beter vragen: wat niet? Pogea monteerde nieuwe zuigers, nieuwe nokkenassen, een nieuwe krukas, nieuwe kleppen, nieuwe inlaat, nieuwe injectoren, nieuwe uitlaat, een nieuwe gasklep en natuurlijk een nieuwe turbo. En dat is pas de helft van de nieuwe onderdelen. De versnellingsbak is versterkt om het vermogen aan te kunnen. Om de über-500 te laten sturen en stoppen monteerde Pogea gigantische remmen met zes zuigers en een schroefset van KW. De ontwikkeling van de hele auto kostte de tuner vier jaar.
De Pogea Racing Ares 500 kost je 58.950 euro zonder belastingen. Als je al een Abarth hebt staan en je zijn banden haat, kun je enkel de motor-upgrade kopen voor 21.000 euro.
Reacties