
Aanschouw de Polestar Precept. Het is de minst Volvo-achtige Polestar tot nu toe, en de meest Thunberg-vriendelijke. Volvo lanceerde Polestar met een plug-in hybride, maar de toekomst is elektrisch. En de focus van Polestar ligt verder dan de techniek van de auto’s. Specificaties van de aandrijflijn verklappen de Zweden niet, maar ze beloven dat het concept niet onrealistisch is.
De wielbasis van meer dan drie meter komt overeen met die van een Mercedes S-klasse en de flinke hoeveelheid ruimte betekent plek voor een hoop batterijen. De speciale composieten in de Polestar Precept drukken het gewicht met 50 procent en het plastic afval met 80 procent. De stoelen zijn gemaakt van gerecyclede PET-flessen, de hoofdsteunen zijn van kurkvinyl en de tapijten waren ooit visnetten.
‘De Precept is een toonbeeld van waar Polestar voor staat en wat het merk relevant maakt’, zegt Thomas Ingenlath, CEO van Polestar. ‘De auto is het antwoord op de duidelijke uitdagingen waar onze samenleving en industrie voor staan. Dit is geen droom van een verre toekomst, de Polestar Precept geeft een concrete vooruitblik op toekomstige modellen en laat zien hoe we innovaties gaan toepassen om onze impact op het milieu te verlagen.’
Een grille ontbreekt op de Polestar Precept, want in diens plaats komt er een SmartZone, een plek met allerlei sensoren en radars – uiteraard zodat de auto straks zelfstandig kan rijden. Ook krijgt de Precept een voorspoiler die lijkt op de zogeheten S-duct van de Ferrari 488 Pista. De aerodynamica is gunstig voor zowel snelheid als de actieradius. Camera’s nemen de functie van de spiegels over, wat ook maar goed is met zo’n gesloten achterkant.
Het interieur is minimalistisch en net als een ander bekend elektrisch merk plaatst Polestar een groot scherm in het midden. In het geval van de Precept meet het scherm 15 inch. Achter het stuur geeft een display informatie over het rijden. Sensoren volgen de ogen van de bestuurder om de juiste gegevens te tonen. In maart toont Polestar de auto in het echt en hopelijk horen we dan meer over productieplannen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Op een bevroren meer bewijst Volvo’s zustermerk Polestar dat het cooler is dan Tesla

Als je de nieuwe Volvo ES90 ziet, snap je beter waarom Polestar de achterruit bij de 4 heeft weggelaten

De tijd van supersportieve Zweedse gele auto’s is weer terug

Nederlandse lease-favoriet krijgt toch wel een opvolger, ook bij de Volvo-dealer

Autosalon van Genève 2020: zo ligt het erbij

Mansory Audi RS 6 is nog prima te doen

Nieuwe Fiat 500 is elektrisch

Aston Martin V12 Speedster blaast toupetjes weg

Bugatti Chiron Pur Sport is aangescherpt

Koenigsegg Gemera is een 1.730 pk vierzitter

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Op een bevroren meer bewijst Volvo’s zustermerk Polestar dat het cooler is dan Tesla

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

Als je de nieuwe Volvo ES90 ziet, snap je beter waarom Polestar de achterruit bij de 4 heeft weggelaten

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Straks betaal je geen wegenbelasting meer over het gewicht van je auto, maar over iets anders

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Met deze nieuwe accu kun je met je EV in één ruk naar Rome rijden (1.500 kilometer)

Overzicht: wat betaal je nou echt aan wegenbelasting voor een (gebruikte) elektrische auto in 2026?

Er is een ‘groene’ aandrijflijn die zorgt voor meer fijnstofuitstoot dan een diesel

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Elektrische steps worden eindelijk legaal in Nederland – dit zijn de voorwaarden

Wordt de diesel (per ongeluk) ineens weer heel aantrekkelijk in Nederland door de nieuwe wegenbelasting?

Straks betaal je geen wegenbelasting meer over het gewicht van je auto, maar over iets anders

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring
