
Aanschouw de Polestar Precept. Het is de minst Volvo-achtige Polestar tot nu toe, en de meest Thunberg-vriendelijke. Volvo lanceerde Polestar met een plug-in hybride, maar de toekomst is elektrisch. En de focus van Polestar ligt verder dan de techniek van de auto’s. Specificaties van de aandrijflijn verklappen de Zweden niet, maar ze beloven dat het concept niet onrealistisch is.
De wielbasis van meer dan drie meter komt overeen met die van een Mercedes S-klasse en de flinke hoeveelheid ruimte betekent plek voor een hoop batterijen. De speciale composieten in de Polestar Precept drukken het gewicht met 50 procent en het plastic afval met 80 procent. De stoelen zijn gemaakt van gerecyclede PET-flessen, de hoofdsteunen zijn van kurkvinyl en de tapijten waren ooit visnetten.
‘De Precept is een toonbeeld van waar Polestar voor staat en wat het merk relevant maakt’, zegt Thomas Ingenlath, CEO van Polestar. ‘De auto is het antwoord op de duidelijke uitdagingen waar onze samenleving en industrie voor staan. Dit is geen droom van een verre toekomst, de Polestar Precept geeft een concrete vooruitblik op toekomstige modellen en laat zien hoe we innovaties gaan toepassen om onze impact op het milieu te verlagen.’
Een grille ontbreekt op de Polestar Precept, want in diens plaats komt er een SmartZone, een plek met allerlei sensoren en radars – uiteraard zodat de auto straks zelfstandig kan rijden. Ook krijgt de Precept een voorspoiler die lijkt op de zogeheten S-duct van de Ferrari 488 Pista. De aerodynamica is gunstig voor zowel snelheid als de actieradius. Camera’s nemen de functie van de spiegels over, wat ook maar goed is met zo’n gesloten achterkant.
Het interieur is minimalistisch en net als een ander bekend elektrisch merk plaatst Polestar een groot scherm in het midden. In het geval van de Precept meet het scherm 15 inch. Achter het stuur geeft een display informatie over het rijden. Sensoren volgen de ogen van de bestuurder om de juiste gegevens te tonen. In maart toont Polestar de auto in het echt en hopelijk horen we dan meer over productieplannen.
Meer van TopGear


Merk dat niet gelooft in achterruiten, heeft een nogal gênant probleem

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Op een bevroren meer bewijst Volvo’s zustermerk Polestar dat het cooler is dan Tesla

Als je de nieuwe Volvo ES90 ziet, snap je beter waarom Polestar de achterruit bij de 4 heeft weggelaten

Autosalon van Genève 2020: zo ligt het erbij

Mansory Audi RS 6 is nog prima te doen

Nieuwe Fiat 500 is elektrisch

Aston Martin V12 Speedster blaast toupetjes weg

Bugatti Chiron Pur Sport is aangescherpt

Koenigsegg Gemera is een 1.730 pk vierzitter

Deze betrouwbare V8 heeft slechts 3.057 kilometer per jaar gereden (en is dus de perfecte tweedehands auto)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Dringende oproep: remmen bij ‘het veiligste merk ter wereld’ kunnen er plotseling helemaal mee ophouden

Als je nu een Volvo van 83.500 euro koopt, krijg je een auto die helemaal niet af is

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

De 240 is na 30+ jaar ingehaald als bestverkochte Volvo ooit – dit is de nieuwe recordhouder

2,5 miljoen bestaande Volvo-klanten krijgen gratis een upgrade voor hun auto

Huh? Volvo adviseert geen foto’s te nemen van je nieuwe auto want dan gaat je telefoon misschien kapot

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Doorrijden met je oude benzineauto is slechter voor het milieu dan een nieuwe EV kopen, dit is waarom

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Deze motor weegt slechts 13,1 kilo maar levert 750 pk

Als je nu een Volvo van 83.500 euro koopt, krijg je een auto die helemaal niet af is

Flitsapps zijn in deze Europese vakantielanden verboden (en kun je dus een boete krijgen)

Waarom je vooral in de nacht goed moet op letten op de snelwegen rond Apeldoorn

Van deze goedkope SUV met veel vermogen werden er in 24 uur tijd meer dan 10.000 verkocht

Krijg de nieuwe TopGear Porsche Special als allereerste in handen!

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt
