
Renault slaagde er in 1977 als eerste in om een turbomotor in een F1-auto te krijgen. Na twee jaar met veel ploffende motoren kreeg Renault de betrouwbaarheid op orde en won de eerste race. Hierna namen andere teams de motorfilosofie over en werd de turbomotor in de jaren ’80 de norm. McLaren had in die dagen een deal met Porsche. Ja, toen lukte het Porsche wel om een deal te sluiten met een F1-team. Gelukkig maar, want anders had de 911 Turbo hierboven nu geen oude F1-motor gehad.
De aangepaste 911 Turbo hierboven is van de 930-generatie en is het werk van Lanzante. Eerder legde het bedrijf ook een F1-motor uit 1985 in een 911. Nu is de turbomotor uit 1987 aan de beurt. Oud F1-coureur Stefan Johansson werkte mee aan het project. Hij gebruikte deze V6-motor tijdens de GP van Oostenrijk in 1987. Ene Alain Prost was toen zijn teamgenoot.
Het was geen succesvolle raceweekend voor McLaren: Prost eindigde als zesde en Johansson als zevende. Prost won dat jaar nog wat races en Johansson stond verschillende keren op het podium. Als constructeur sloot McLaren het jaar af als tweede met Prost vierde bij de coureurs en Johansson zesde. Het jaar erna moest Johansson plaatsmaken voor ene Ayrton Senna en werd de MP3/4 ingeruild voor de MP4/4.
De kleuren van deze Porsche met F1-motor
Na zijn F1-carrière is Johansson zich gaan richten op kunst. Hij werd voor dit project aangesteld voor het ontwerp van de kleurstelling. Daarbij heeft hij wat groentinten van zijn eigen helmdesign gebruikt. Onder aan de pagina kun je Porsche-restaurateur en en baardmans Magnus Walker aan het werk zien in de 911 met Porsche F1-motor met Johansson als bijrijder.
Specificaties van de Porsche 911 met F1-motor
Toffer dan de kleurstelling is de 1,5-liter V6-turbomotor die in de 930 ligt. In racemodus produceerde de V6 zo’n 900 pk en in kwalificatiemodus zelfs 1.200 pk. Voor de straatauto liet Lanzante de zescilinder langsgaan bij Cosworth om hem wat te downgraden. De toerenbegrenzer zakte van 12.000 naar 9.000 tpm en het vermogen kromp naar 500 pk. Moet nog steeds genoeg zijn.
Lanzante heeft een deal gesloten met McLaren die veertien Porsche-motoren gaan leveren uit hun F1-auto’s. De 911 met een F1-motor uit 1987 zou moeten gaan voor 1,1 miljoen pond. Ongeveer 1,3 miljoen euro, wat veel geld is, maar dan heb je wel een lidmaatschap voor het clubje ‘mensen met een straatauto met een F1-motor erin’.
Meer van TopGear


Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Rijden met de duivel: dit is de Porsche 911 930 Turbo RWB Baphomet

In deze Porsche 911 ligt de F1-motor waarmee Niki Lauda in 1985 reed

Cyberpunk 2077 wordt een serieus autospel

Man rijdt 1,2 miljoen kilometer met Porsche 911

Beroemde RWB-Porsche 911 te koop

Porsche 911 RSR 2.1 Turbo gaat onder de hamer

Zo ziet een moderne Porsche 911 ‘Flachbau’ met klapkoplampen eruit

Rijden met de duivel: dit is de Porsche 911 930 Turbo RWB Baphomet

Dit is de Techart Porsche 911 Turbo van DJ La Fuente

Porsche 911 Turbo (993) vs Porsche 911 Turbo S (992)

Porsche 911 Turbo (992) is hier

Porsche 911 Turbo (992): wat je kunt verwachten

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Ken jij die schattige Lada Niva nog? Er is een nieuwe die 15.000 euro kost

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M

Met dit slimme trucje van Google Maps bespaar je geld als je met de auto op vakantie gaat

Het CJIB gaat wegens foutje verkeersboetes terugbetalen – deze boetes komen in aanmerking
