
Renault slaagde er in 1977 als eerste in om een turbomotor in een F1-auto te krijgen. Na twee jaar met veel ploffende motoren kreeg Renault de betrouwbaarheid op orde en won de eerste race. Hierna namen andere teams de motorfilosofie over en werd de turbomotor in de jaren ’80 de norm. McLaren had in die dagen een deal met Porsche. Ja, toen lukte het Porsche wel om een deal te sluiten met een F1-team. Gelukkig maar, want anders had de 911 Turbo hierboven nu geen oude F1-motor gehad.
De aangepaste 911 Turbo hierboven is van de 930-generatie en is het werk van Lanzante. Eerder legde het bedrijf ook een F1-motor uit 1985 in een 911. Nu is de turbomotor uit 1987 aan de beurt. Oud F1-coureur Stefan Johansson werkte mee aan het project. Hij gebruikte deze V6-motor tijdens de GP van Oostenrijk in 1987. Ene Alain Prost was toen zijn teamgenoot.
Het was geen succesvolle raceweekend voor McLaren: Prost eindigde als zesde en Johansson als zevende. Prost won dat jaar nog wat races en Johansson stond verschillende keren op het podium. Als constructeur sloot McLaren het jaar af als tweede met Prost vierde bij de coureurs en Johansson zesde. Het jaar erna moest Johansson plaatsmaken voor ene Ayrton Senna en werd de MP3/4 ingeruild voor de MP4/4.
De kleuren van deze Porsche met F1-motor
Na zijn F1-carrière is Johansson zich gaan richten op kunst. Hij werd voor dit project aangesteld voor het ontwerp van de kleurstelling. Daarbij heeft hij wat groentinten van zijn eigen helmdesign gebruikt. Onder aan de pagina kun je Porsche-restaurateur en en baardmans Magnus Walker aan het werk zien in de 911 met Porsche F1-motor met Johansson als bijrijder.
Specificaties van de Porsche 911 met F1-motor
Toffer dan de kleurstelling is de 1,5-liter V6-turbomotor die in de 930 ligt. In racemodus produceerde de V6 zo’n 900 pk en in kwalificatiemodus zelfs 1.200 pk. Voor de straatauto liet Lanzante de zescilinder langsgaan bij Cosworth om hem wat te downgraden. De toerenbegrenzer zakte van 12.000 naar 9.000 tpm en het vermogen kromp naar 500 pk. Moet nog steeds genoeg zijn.
Lanzante heeft een deal gesloten met McLaren die veertien Porsche-motoren gaan leveren uit hun F1-auto’s. De 911 met een F1-motor uit 1987 zou moeten gaan voor 1,1 miljoen pond. Ongeveer 1,3 miljoen euro, wat veel geld is, maar dan heb je wel een lidmaatschap voor het clubje ‘mensen met een straatauto met een F1-motor erin’.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Is de Aston Martin Vantage eindelijk beter dan de Porsche 911 Turbo S?

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Maar liefst 40 procent van de Macan-klanten wil toch nog liever een benzinemotor

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Dit moet wel (veruit) de goedkoopste Porsche Panamera van Nederland zijn

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Rijden met de duivel: dit is de Porsche 911 930 Turbo RWB Baphomet

In deze Porsche 911 ligt de F1-motor waarmee Niki Lauda in 1985 reed

Cyberpunk 2077 wordt een serieus autospel

Man rijdt 1,2 miljoen kilometer met Porsche 911

Beroemde RWB-Porsche 911 te koop

Porsche 911 RSR 2.1 Turbo gaat onder de hamer

Zo ziet een moderne Porsche 911 ‘Flachbau’ met klapkoplampen eruit

Rijden met de duivel: dit is de Porsche 911 930 Turbo RWB Baphomet

Dit is de Techart Porsche 911 Turbo van DJ La Fuente

Porsche 911 Turbo (993) vs Porsche 911 Turbo S (992)

Porsche 911 Turbo (992) is hier

Porsche 911 Turbo (992): wat je kunt verwachten

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

De Chinese Z9 GT is ‘echt tien keer beter’ dan de Duitse concurrentie (aldus de grote baas)

BMW werkt aan een manier om kleinere batterijen binnen 1 minuut op te laden

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)
