
Best veel mensen zagen de Porsche 911 Dakar en zeiden ‘cool ding, maar 314.900 euro voor een 911 GTS met kaplaarzen?’. Diezelfde mensen wijzen vervolgens naar huis-tuin-en-keuken offroad-conversies van oudere 911’s die klaar lijken te zijn voor een zombie-apocalyps. Dus hoe vind je dit idee: neem de goedkoopste, gebruikte Porsche 911 – de watergekoelde 996 – en laat professionals er een offroader van maken.
Dat is precies wat deze Kalmar Automotive RS-6 is. Ja, die naam zorgt voor stoom uit de oren van Audi-advocaten, denken we. Wat we hier hebben, is een oude Porsche 911 996 – als de 996 was ontworpen door Bear Grylls (die gozer die zich op een onbewoond eiland laat droppen en om te laten zien hoe je kunt overleven met minimale middelen. En een cameraman). Kalmar testte de 911 op de bevroren meren van Lapland bij temperaturen onder de -35 graden Celsius.
De aanpassingen aan de Porsche 911 996
Het bedrijf trok alle geluiddempende middelen en een groot deel van het interieur uit de auto en plaatste een rolkooi. Tegen het buikje van de 996 is 8 millimeter dikke bescherming geplakt en hij staat 80 millimeter hoger op z’n poten dan het origineel. De aandrijfassen, schokbrekers, topmounts en bussen zijn versterkt of ingeruild voor betere componenten.
Optioneel monteert Kalmar een hydraulisch systeem om de Porsche op normaal asfalt 50 millimeter te laten zakken. Maar dat is niet ons favoriete onderdeel aan deze 911. Nee, het leukste is het feit dat de RS-6-behandeling op iedere 911 van de 996-generatie met een vast dak kan worden losgelaten. Neem dus een Carrera, een Carrera 4 of, als je het goed wilt aanpakken, een Turbo. Kietelen ze ‘m zelfs tot meer dan 500 pk voor je. Een offroad-GT3 zou trouwens pas echt te gek zijn.
Wat kost de ombouw van je Porsche 911 996 naar een offroader?
Heb je een basisauto ingeleverd, dan hoef je alleen nog maar te kiezen voor een eigen kleurstelling en 45.000 euro (exclusief belastingen) naar Kalmar over te maken. Bij dat bedrag is de donorauto dus niet inbegrepen. Een tweedehands 996 Carrera pik je in Nederland al op voor minder dan 30.000 euro, dus voor ruimschoots minder dan een ton kun je je eigen Porsche 911 996 Dakar hebben. Een derde van wat je voor de echte betaalt.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Is de Aston Martin Vantage eindelijk beter dan de Porsche 911 Turbo S?

Porsche 911 Carrera S facelift is de nieuwe Golf van ’t Gooi

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Dit moet wel (veruit) de goedkoopste Porsche Panamera van Nederland zijn

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Wereldrecord driften Porsche Taycan niet beperkt door accu

Deze unieke Porsche 911 Classic Club is een liefdesbrief aan de 996

Mazda MX-5 vs Porsche 911 GT3 op het circuit

Chris Harris in de Porsche-hemel

Interieur van de Porsche 911 Turbo door de jaren heen

Restauratie van schaalmodellen is fascinerend

Bus verliest Porsche 911 op de A10

Duurste Toyota van het moment kan nog duurder gemaakt worden

Is de nieuwe Porsche 911 Dakar net zo extreem als de Porsche 953?

Oude Ford Mustang Fastback wordt omgebouwd tot offroader

Zo zou de Maserati MC20 eruitzien als er een Dakar-versie van werd gebouwd

De Jeep Avenger krijgt eindelijk vierwielaandrijving

Met de F-150 Lightning Switchgear laat Ford zien dat loodzware EV’s prima kunnen vliegen

Ben jij succesvolle linksback bij een voetbalclub, dan is dit je nieuwe auto

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Voor minder dan 1.500 euro is deze Mercedes E 53 de perfecte stationwagon

Mansory Cybertruck is een vreemd eerbetoon aan Elon Musk, maar wel een grote verbetering

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Deze twee broers bouwen de gekste V8-creaties: ‘Batterijen horen in een zaklamp’

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Is zo’n brute Nissan 370Z na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

De nieuwe Grandland rijdt weer als een echte Opel (review)

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Een van de leukste ‘normale’ auto’s van Nederland gaat binnenkort uit productie

Dit is de Volvo met de hoogste kilometerstand van Nederland die je nu (met garantie) kunt kopen

Nederlanders schamen zich niet echt voor een Tesla, zijn wel voorzichtig met Chinese EVs

De Longbow Roadster is een bloedmooie sportwagen die opzettelijk zo is genoemd om Elon Musk te irriteren

Dit ooit grote merk stuurt medewerkers met vervroegd pensioen omdat mensen een EV willen

Vernieuwde Toyota bZ4x: gaan de Nederlanders hem nu wel kopen?
