
Best veel mensen zagen de Porsche 911 Dakar en zeiden ‘cool ding, maar 314.900 euro voor een 911 GTS met kaplaarzen?’. Diezelfde mensen wijzen vervolgens naar huis-tuin-en-keuken offroad-conversies van oudere 911’s die klaar lijken te zijn voor een zombie-apocalyps. Dus hoe vind je dit idee: neem de goedkoopste, gebruikte Porsche 911 – de watergekoelde 996 – en laat professionals er een offroader van maken.
Dat is precies wat deze Kalmar Automotive RS-6 is. Ja, die naam zorgt voor stoom uit de oren van Audi-advocaten, denken we. Wat we hier hebben, is een oude Porsche 911 996 – als de 996 was ontworpen door Bear Grylls (die gozer die zich op een onbewoond eiland laat droppen en om te laten zien hoe je kunt overleven met minimale middelen. En een cameraman). Kalmar testte de 911 op de bevroren meren van Lapland bij temperaturen onder de -35 graden Celsius.
De aanpassingen aan de Porsche 911 996
Het bedrijf trok alle geluiddempende middelen en een groot deel van het interieur uit de auto en plaatste een rolkooi. Tegen het buikje van de 996 is 8 millimeter dikke bescherming geplakt en hij staat 80 millimeter hoger op z’n poten dan het origineel. De aandrijfassen, schokbrekers, topmounts en bussen zijn versterkt of ingeruild voor betere componenten.
Optioneel monteert Kalmar een hydraulisch systeem om de Porsche op normaal asfalt 50 millimeter te laten zakken. Maar dat is niet ons favoriete onderdeel aan deze 911. Nee, het leukste is het feit dat de RS-6-behandeling op iedere 911 van de 996-generatie met een vast dak kan worden losgelaten. Neem dus een Carrera, een Carrera 4 of, als je het goed wilt aanpakken, een Turbo. Kietelen ze ‘m zelfs tot meer dan 500 pk voor je. Een offroad-GT3 zou trouwens pas echt te gek zijn.
Wat kost de ombouw van je Porsche 911 996 naar een offroader?
Heb je een basisauto ingeleverd, dan hoef je alleen nog maar te kiezen voor een eigen kleurstelling en 45.000 euro (exclusief belastingen) naar Kalmar over te maken. Bij dat bedrag is de donorauto dus niet inbegrepen. Een tweedehands 996 Carrera pik je in Nederland al op voor minder dan 30.000 euro, dus voor ruimschoots minder dan een ton kun je je eigen Porsche 911 996 Dakar hebben. Een derde van wat je voor de echte betaalt.
Meer van TopGear


Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze unieke Porsche 911 Classic Club is een liefdesbrief aan de 996

Mazda MX-5 vs Porsche 911 GT3 op het circuit

Chris Harris in de Porsche-hemel

Interieur van de Porsche 911 Turbo door de jaren heen

Restauratie van schaalmodellen is fascinerend

Bus verliest Porsche 911 op de A10

Duurste Toyota van het moment kan nog duurder gemaakt worden

Is de nieuwe Porsche 911 Dakar net zo extreem als de Porsche 953?

Oude Ford Mustang Fastback wordt omgebouwd tot offroader

Zo zou de Maserati MC20 eruitzien als er een Dakar-versie van werd gebouwd

De Jeep Avenger krijgt eindelijk vierwielaandrijving

Met de F-150 Lightning Switchgear laat Ford zien dat loodzware EV’s prima kunnen vliegen

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Bandenmerk waarschuwt (serieus): vergeet geen zomerlucht in de banden te doen tijdens hittegolf

Er komt misschien een nieuw soort belasting op brandstof in Nederland: tot wel 45 cent per liter extra

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg
