
Best veel mensen zagen de Porsche 911 Dakar en zeiden ‘cool ding, maar 314.900 euro voor een 911 GTS met kaplaarzen?’. Diezelfde mensen wijzen vervolgens naar huis-tuin-en-keuken offroad-conversies van oudere 911’s die klaar lijken te zijn voor een zombie-apocalyps. Dus hoe vind je dit idee: neem de goedkoopste, gebruikte Porsche 911 – de watergekoelde 996 – en laat professionals er een offroader van maken.
Dat is precies wat deze Kalmar Automotive RS-6 is. Ja, die naam zorgt voor stoom uit de oren van Audi-advocaten, denken we. Wat we hier hebben, is een oude Porsche 911 996 – als de 996 was ontworpen door Bear Grylls (die gozer die zich op een onbewoond eiland laat droppen en om te laten zien hoe je kunt overleven met minimale middelen. En een cameraman). Kalmar testte de 911 op de bevroren meren van Lapland bij temperaturen onder de -35 graden Celsius.
De aanpassingen aan de Porsche 911 996
Het bedrijf trok alle geluiddempende middelen en een groot deel van het interieur uit de auto en plaatste een rolkooi. Tegen het buikje van de 996 is 8 millimeter dikke bescherming geplakt en hij staat 80 millimeter hoger op z’n poten dan het origineel. De aandrijfassen, schokbrekers, topmounts en bussen zijn versterkt of ingeruild voor betere componenten.
Optioneel monteert Kalmar een hydraulisch systeem om de Porsche op normaal asfalt 50 millimeter te laten zakken. Maar dat is niet ons favoriete onderdeel aan deze 911. Nee, het leukste is het feit dat de RS-6-behandeling op iedere 911 van de 996-generatie met een vast dak kan worden losgelaten. Neem dus een Carrera, een Carrera 4 of, als je het goed wilt aanpakken, een Turbo. Kietelen ze ‘m zelfs tot meer dan 500 pk voor je. Een offroad-GT3 zou trouwens pas echt te gek zijn.
Wat kost de ombouw van je Porsche 911 996 naar een offroader?
Heb je een basisauto ingeleverd, dan hoef je alleen nog maar te kiezen voor een eigen kleurstelling en 45.000 euro (exclusief belastingen) naar Kalmar over te maken. Bij dat bedrag is de donorauto dus niet inbegrepen. Een tweedehands 996 Carrera pik je in Nederland al op voor minder dan 30.000 euro, dus voor ruimschoots minder dan een ton kun je je eigen Porsche 911 996 Dakar hebben. Een derde van wat je voor de echte betaalt.
Meer van TopGear


Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Deze unieke Porsche 911 Classic Club is een liefdesbrief aan de 996

Mazda MX-5 vs Porsche 911 GT3 op het circuit

Chris Harris in de Porsche-hemel

Interieur van de Porsche 911 Turbo door de jaren heen

Restauratie van schaalmodellen is fascinerend

Bus verliest Porsche 911 op de A10

Duurste Toyota van het moment kan nog duurder gemaakt worden

Is de nieuwe Porsche 911 Dakar net zo extreem als de Porsche 953?

Oude Ford Mustang Fastback wordt omgebouwd tot offroader

Zo zou de Maserati MC20 eruitzien als er een Dakar-versie van werd gebouwd

De Jeep Avenger krijgt eindelijk vierwielaandrijving

Met de F-150 Lightning Switchgear laat Ford zien dat loodzware EV’s prima kunnen vliegen

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Dit zijn auto’s waarbij de goedkoopste uitvoering eigenlijk de beste keuze is

Er is één land ter wereld waar geen muggen voorkomen (en het is perfect voor een roadtrip)

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom zou je niet gewoon een nieuwe auto in Duitsland kopen als ze daar veel goedkoper zijn?’
