
Best veel mensen zagen de Porsche 911 Dakar en zeiden ‘cool ding, maar 314.900 euro voor een 911 GTS met kaplaarzen?’. Diezelfde mensen wijzen vervolgens naar huis-tuin-en-keuken offroad-conversies van oudere 911’s die klaar lijken te zijn voor een zombie-apocalyps. Dus hoe vind je dit idee: neem de goedkoopste, gebruikte Porsche 911 – de watergekoelde 996 – en laat professionals er een offroader van maken.
Dat is precies wat deze Kalmar Automotive RS-6 is. Ja, die naam zorgt voor stoom uit de oren van Audi-advocaten, denken we. Wat we hier hebben, is een oude Porsche 911 996 – als de 996 was ontworpen door Bear Grylls (die gozer die zich op een onbewoond eiland laat droppen en om te laten zien hoe je kunt overleven met minimale middelen. En een cameraman). Kalmar testte de 911 op de bevroren meren van Lapland bij temperaturen onder de -35 graden Celsius.
De aanpassingen aan de Porsche 911 996
Het bedrijf trok alle geluiddempende middelen en een groot deel van het interieur uit de auto en plaatste een rolkooi. Tegen het buikje van de 996 is 8 millimeter dikke bescherming geplakt en hij staat 80 millimeter hoger op z’n poten dan het origineel. De aandrijfassen, schokbrekers, topmounts en bussen zijn versterkt of ingeruild voor betere componenten.
Optioneel monteert Kalmar een hydraulisch systeem om de Porsche op normaal asfalt 50 millimeter te laten zakken. Maar dat is niet ons favoriete onderdeel aan deze 911. Nee, het leukste is het feit dat de RS-6-behandeling op iedere 911 van de 996-generatie met een vast dak kan worden losgelaten. Neem dus een Carrera, een Carrera 4 of, als je het goed wilt aanpakken, een Turbo. Kietelen ze ‘m zelfs tot meer dan 500 pk voor je. Een offroad-GT3 zou trouwens pas echt te gek zijn.
Wat kost de ombouw van je Porsche 911 996 naar een offroader?
Heb je een basisauto ingeleverd, dan hoef je alleen nog maar te kiezen voor een eigen kleurstelling en 45.000 euro (exclusief belastingen) naar Kalmar over te maken. Bij dat bedrag is de donorauto dus niet inbegrepen. Een tweedehands 996 Carrera pik je in Nederland al op voor minder dan 30.000 euro, dus voor ruimschoots minder dan een ton kun je je eigen Porsche 911 996 Dakar hebben. Een derde van wat je voor de echte betaalt.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Is de Aston Martin Vantage eindelijk beter dan de Porsche 911 Turbo S?

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Maar liefst 40 procent van de Macan-klanten wil toch nog liever een benzinemotor

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Dit moet wel (veruit) de goedkoopste Porsche Panamera van Nederland zijn

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Deze unieke Porsche 911 Classic Club is een liefdesbrief aan de 996

Mazda MX-5 vs Porsche 911 GT3 op het circuit

Chris Harris in de Porsche-hemel

Interieur van de Porsche 911 Turbo door de jaren heen

Restauratie van schaalmodellen is fascinerend

Bus verliest Porsche 911 op de A10

Duurste Toyota van het moment kan nog duurder gemaakt worden

Is de nieuwe Porsche 911 Dakar net zo extreem als de Porsche 953?

Oude Ford Mustang Fastback wordt omgebouwd tot offroader

Zo zou de Maserati MC20 eruitzien als er een Dakar-versie van werd gebouwd

De Jeep Avenger krijgt eindelijk vierwielaandrijving

Met de F-150 Lightning Switchgear laat Ford zien dat loodzware EV’s prima kunnen vliegen

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Deze oude VW-motor lag ooit nog in de Golf, maar is zo robuust dat ie nu nog gebruikt wordt in tanks

Zo verdient Tesla miljarden in Nederland – zonder een auto te bouwen

Zoveel werd er nu écht geflitst in Nederland tijdens de flitsmarathon

De auto met benzinemotor is veel minder betrouwbaar dan een elektrische auto

Je mag nu in Nederland weer overdag 130 rijden, maar je kunt alsnog een boete krijgen als je niet oplet

Wat betekent het als je in het buitenland deze dubbele haaientanden tegenkomt?
