Bij het horen van Gemballa kun je onbewust nog wat steken in je oog voelen. De littekens op je netvlies helen niet zomaar. Maar door alle schreeuwerige lelijkheid zou je haast vergeten dat Gemballa ook serieus prestatiewerk verrichtte op Porsches.
Regelmatig ging (en inmiddels weer gaat) Gemballa ver noordelijk van de 500-pk grens. En als je dan de lelijkheidskogel kon ontwijken, had je een zeer potente Porsche.
Zo ook deze Porsche 911 van de 996-generatie. Qua uiterlijk de minst begeerlijke generatie, dus een extra zetje had ie niet nodig. Al moeten we inmiddels toegeven dat ie prima opdroogt. Van het uiterlijk bleef Gemballa voor het grootste deel af. Op wat klein spoiler- en ademwerk na.
Het verrichte werk vind je achterin, waar Gemballa de boel ondersteboven keerde. Twee turbo’s kwamen de motor vergezellen. Na aanpassingen aan de krukas, oliekoeling, radiateur en andere zaken steeg het vermogen naar 600 pk en 800 Nm.
In 3,4 seconden sprint de Porsche 911 Gemballa GT BiTurbo naar 100 km/u. Een top van 330 km/u is mogelijk. Een Porsche 911 GT3 van dezelfde generatie kost je ongeveer hetzelfde: 79.950 euro bij House of Cars. Lastige keuze?
Reacties