
Bij het horen van Gemballa kun je onbewust nog wat steken in je oog voelen. De littekens op je netvlies helen niet zomaar. Maar door alle schreeuwerige lelijkheid zou je haast vergeten dat Gemballa ook serieus prestatiewerk verrichtte op Porsches.
Regelmatig ging (en inmiddels weer gaat) Gemballa ver noordelijk van de 500-pk grens. En als je dan de lelijkheidskogel kon ontwijken, had je een zeer potente Porsche.
Zo ook deze Porsche 911 van de 996-generatie. Qua uiterlijk de minst begeerlijke generatie, dus een extra zetje had ie niet nodig. Al moeten we inmiddels toegeven dat ie prima opdroogt. Van het uiterlijk bleef Gemballa voor het grootste deel af. Op wat klein spoiler- en ademwerk na.
Het verrichte werk vind je achterin, waar Gemballa de boel ondersteboven keerde. Twee turbo’s kwamen de motor vergezellen. Na aanpassingen aan de krukas, oliekoeling, radiateur en andere zaken steeg het vermogen naar 600 pk en 800 Nm.
In 3,4 seconden sprint de Porsche 911 Gemballa GT BiTurbo naar 100 km/u. Een top van 330 km/u is mogelijk. Een Porsche 911 GT3 van dezelfde generatie kost je ongeveer hetzelfde: 79.950 euro bij House of Cars. Lastige keuze?
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Is de Aston Martin Vantage eindelijk beter dan de Porsche 911 Turbo S?

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Maar liefst 40 procent van de Macan-klanten wil toch nog liever een benzinemotor

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Dit moet wel (veruit) de goedkoopste Porsche Panamera van Nederland zijn

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Deze Gemballa GTR 600 wil graag in jouw garage staan

Internationale Capslockdag: schreeuwerige auto’s

Gemballa Porsche Carrera GT vlucht na crash in New York

Gemballa komt met extreme offroad-Porsche

Gemballa komt met een offroad-supercar

Porsche Gemballa Mirage GT gaat onder de hamer

De Porsche 911 996 offroader van Kalmar is een goedkopere 911 Dakar

Deze unieke Porsche 911 Classic Club is een liefdesbrief aan de 996

Mazda MX-5 vs Porsche 911 GT3 op het circuit

Chris Harris in de Porsche-hemel

Interieur van de Porsche 911 Turbo door de jaren heen

Restauratie van schaalmodellen is fascinerend

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

Oeps: overheid lanceert nieuwe campagne, maar had eventjes moeten googelen

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn
