
Bij het horen van Gemballa kun je onbewust nog wat steken in je oog voelen. De littekens op je netvlies helen niet zomaar. Maar door alle schreeuwerige lelijkheid zou je haast vergeten dat Gemballa ook serieus prestatiewerk verrichtte op Porsches.
Regelmatig ging (en inmiddels weer gaat) Gemballa ver noordelijk van de 500-pk grens. En als je dan de lelijkheidskogel kon ontwijken, had je een zeer potente Porsche.
Zo ook deze Porsche 911 van de 996-generatie. Qua uiterlijk de minst begeerlijke generatie, dus een extra zetje had ie niet nodig. Al moeten we inmiddels toegeven dat ie prima opdroogt. Van het uiterlijk bleef Gemballa voor het grootste deel af. Op wat klein spoiler- en ademwerk na.
Het verrichte werk vind je achterin, waar Gemballa de boel ondersteboven keerde. Twee turbo’s kwamen de motor vergezellen. Na aanpassingen aan de krukas, oliekoeling, radiateur en andere zaken steeg het vermogen naar 600 pk en 800 Nm.
In 3,4 seconden sprint de Porsche 911 Gemballa GT BiTurbo naar 100 km/u. Een top van 330 km/u is mogelijk. Een Porsche 911 GT3 van dezelfde generatie kost je ongeveer hetzelfde: 79.950 euro bij House of Cars. Lastige keuze?
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Is de Aston Martin Vantage eindelijk beter dan de Porsche 911 Turbo S?

Porsche 911 Carrera S facelift is de nieuwe Golf van ’t Gooi

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Dit moet wel (veruit) de goedkoopste Porsche Panamera van Nederland zijn

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Wereldrecord driften Porsche Taycan niet beperkt door accu

Deze Gemballa GTR 600 wil graag in jouw garage staan

Internationale Capslockdag: schreeuwerige auto’s

Gemballa Porsche Carrera GT vlucht na crash in New York

Gemballa komt met extreme offroad-Porsche

Gemballa komt met een offroad-supercar

Porsche Gemballa Mirage GT gaat onder de hamer

De Porsche 911 996 offroader van Kalmar is een goedkopere 911 Dakar

Deze unieke Porsche 911 Classic Club is een liefdesbrief aan de 996

Mazda MX-5 vs Porsche 911 GT3 op het circuit

Chris Harris in de Porsche-hemel

Interieur van de Porsche 911 Turbo door de jaren heen

Restauratie van schaalmodellen is fascinerend

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ben jij succesvolle linksback bij een voetbalclub, dan is dit je nieuwe auto

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland
