
Stapsgewijs werkt Porsche aan het elektrificeren van het gamma. Ook de sterkste 911, de GT2 RS, krijgt binnenkort een hybride aandrijflijn. Wel eentje zonder stekker en met een bijzondere manier van laden. De nieuwste versie van een sportauto is vaak de krachtigste, en dat is bij deze nieuwe hybride ook het geval; het moet de krachtigste Porsche 911 GT2 RS ooit worden.
Bronnen vertellen aan Autocar dat de nieuwe Porsche 911 GT2 RS in 2026 komt en een ‘nog geavanceerdere’ hybride motor dan de Le Mans-racer heeft. De nieuwste GT2 RS heeft trouwens 700 pk en 750 Nm. Daarmee is een sprintje van 0 naar 100 km/u gedaan in 2,8 seconden. Hoeveel sneller de nieuwe GT2 RS gaat worden, weten we over drie jaar.
De techniek komt van Le Mans
Er komt technologie over die in eerste instantie gemaakt is voor de Le Mans-winnaar van 2015, 2016 en 2017: de Porsche 919 Hybrid. Deze technologie is verder ontwikkeld voor de racer van dit jaar, de Porsche 963 LMDh. Die raceauto heeft een 4,6-liter V8-motor met een vermogen van 640 pk. Ga er maar vanuit dat de 911 gewoon een zescilinder boxer krijgt, overigens.
De turbo laadt de auto op
De accu wordt opgeladen door regeneratief te remmen, maar ook door de turbo. Bij hoge acceleratie zou de turbo niet alleen lucht in de motor duwen, maar ook energie opwekken. Dat deed het merk ook al bij de Porsche 919 Hybrid. Volgens de bronnen van Autocar moet je heel kort vol-elektrisch met de volgende GT2 RS kunnen rijden, maar dat is niet het doel.
Het hybridesysteem is gericht op het verhogen van de performance. Daarom mag het systeem ook maar 100 kilo extra toevoegen aan de auto. Met die reden kiest Porsche ook niet voor de 800-volt systeem zoals in de EV’s, maar voor een minder zwaar 400-volt systeem. Naast performance zal de uitstoot (in ieder geval op papier) ook iets gedrukt worden.
Meer van TopGear


Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

De Porsche 911 GT2 RS Clubsport van Max Verstappen staat te koop

Deze Porsche 911 GT2 RS MR crashte op de Nürburgring – dit zijn de totale kosten

Snelste rondetijd Zandvoort is voor de Porsche 911 GT2 MR

Porsche 911 GT2 RS Clubsport 25 door Manthey

Mercedes deelt sneertje uit aan Porsche

Nieuw Nürburgring-record Porsche 911 GT2 RS

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 Carrera T: lichter, sportiever en duurder

Zeldzame Porsche 911 Turbo haalt met gemak 350 km/u

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Als je niet oppast wordt je camper binnenkort veel duurder om te hebben

Hemelvaartsdeal: 1 jaar TopGear met 42% korting

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)
