
Stapsgewijs werkt Porsche aan het elektrificeren van het gamma. Ook de sterkste 911, de GT2 RS, krijgt binnenkort een hybride aandrijflijn. Wel eentje zonder stekker en met een bijzondere manier van laden. De nieuwste versie van een sportauto is vaak de krachtigste, en dat is bij deze nieuwe hybride ook het geval; het moet de krachtigste Porsche 911 GT2 RS ooit worden.
Bronnen vertellen aan Autocar dat de nieuwe Porsche 911 GT2 RS in 2026 komt en een ‘nog geavanceerdere’ hybride motor dan de Le Mans-racer heeft. De nieuwste GT2 RS heeft trouwens 700 pk en 750 Nm. Daarmee is een sprintje van 0 naar 100 km/u gedaan in 2,8 seconden. Hoeveel sneller de nieuwe GT2 RS gaat worden, weten we over drie jaar.
De techniek komt van Le Mans
Er komt technologie over die in eerste instantie gemaakt is voor de Le Mans-winnaar van 2015, 2016 en 2017: de Porsche 919 Hybrid. Deze technologie is verder ontwikkeld voor de racer van dit jaar, de Porsche 963 LMDh. Die raceauto heeft een 4,6-liter V8-motor met een vermogen van 640 pk. Ga er maar vanuit dat de 911 gewoon een zescilinder boxer krijgt, overigens.
De turbo laadt de auto op
De accu wordt opgeladen door regeneratief te remmen, maar ook door de turbo. Bij hoge acceleratie zou de turbo niet alleen lucht in de motor duwen, maar ook energie opwekken. Dat deed het merk ook al bij de Porsche 919 Hybrid. Volgens de bronnen van Autocar moet je heel kort vol-elektrisch met de volgende GT2 RS kunnen rijden, maar dat is niet het doel.
Het hybridesysteem is gericht op het verhogen van de performance. Daarom mag het systeem ook maar 100 kilo extra toevoegen aan de auto. Met die reden kiest Porsche ook niet voor de 800-volt systeem zoals in de EV’s, maar voor een minder zwaar 400-volt systeem. Naast performance zal de uitstoot (in ieder geval op papier) ook iets gedrukt worden.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Is de Aston Martin Vantage eindelijk beter dan de Porsche 911 Turbo S?

Porsche 911 Carrera S facelift is de nieuwe Golf van ’t Gooi

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Dit moet wel (veruit) de goedkoopste Porsche Panamera van Nederland zijn

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Wereldrecord driften Porsche Taycan niet beperkt door accu

De Porsche 911 GT2 RS Clubsport van Max Verstappen staat te koop

Deze Porsche 911 GT2 RS MR crashte op de Nürburgring – dit zijn de totale kosten

Snelste rondetijd Zandvoort is voor de Porsche 911 GT2 MR

Porsche 911 GT2 RS Clubsport 25 door Manthey

Mercedes deelt sneertje uit aan Porsche

Nieuw Nürburgring-record Porsche 911 GT2 RS

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 Carrera T: lichter, sportiever en duurder

Zeldzame Porsche 911 Turbo haalt met gemak 350 km/u

Van deze superzeldzame 911 worden er maar 1.974 gebouwd

Deze heerlijke Porsche 911 GT3 Touring in Rubystone Red kan van jou zijn

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Max Verstappen krijgt nu alweer een nieuwe teamgenoot: Liam Lawson mag vertrekken

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste
