
Stapsgewijs werkt Porsche aan het elektrificeren van het gamma. Ook de sterkste 911, de GT2 RS, krijgt binnenkort een hybride aandrijflijn. Wel eentje zonder stekker en met een bijzondere manier van laden. De nieuwste versie van een sportauto is vaak de krachtigste, en dat is bij deze nieuwe hybride ook het geval; het moet de krachtigste Porsche 911 GT2 RS ooit worden.
Bronnen vertellen aan Autocar dat de nieuwe Porsche 911 GT2 RS in 2026 komt en een ‘nog geavanceerdere’ hybride motor dan de Le Mans-racer heeft. De nieuwste GT2 RS heeft trouwens 700 pk en 750 Nm. Daarmee is een sprintje van 0 naar 100 km/u gedaan in 2,8 seconden. Hoeveel sneller de nieuwe GT2 RS gaat worden, weten we over drie jaar.
De techniek komt van Le Mans
Er komt technologie over die in eerste instantie gemaakt is voor de Le Mans-winnaar van 2015, 2016 en 2017: de Porsche 919 Hybrid. Deze technologie is verder ontwikkeld voor de racer van dit jaar, de Porsche 963 LMDh. Die raceauto heeft een 4,6-liter V8-motor met een vermogen van 640 pk. Ga er maar vanuit dat de 911 gewoon een zescilinder boxer krijgt, overigens.
De turbo laadt de auto op
De accu wordt opgeladen door regeneratief te remmen, maar ook door de turbo. Bij hoge acceleratie zou de turbo niet alleen lucht in de motor duwen, maar ook energie opwekken. Dat deed het merk ook al bij de Porsche 919 Hybrid. Volgens de bronnen van Autocar moet je heel kort vol-elektrisch met de volgende GT2 RS kunnen rijden, maar dat is niet het doel.
Het hybridesysteem is gericht op het verhogen van de performance. Daarom mag het systeem ook maar 100 kilo extra toevoegen aan de auto. Met die reden kiest Porsche ook niet voor de 800-volt systeem zoals in de EV’s, maar voor een minder zwaar 400-volt systeem. Naast performance zal de uitstoot (in ieder geval op papier) ook iets gedrukt worden.
Meer van TopGear


Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

De Porsche 911 GT2 RS Clubsport van Max Verstappen staat te koop

Deze Porsche 911 GT2 RS MR crashte op de Nürburgring – dit zijn de totale kosten

Snelste rondetijd Zandvoort is voor de Porsche 911 GT2 MR

Porsche 911 GT2 RS Clubsport 25 door Manthey

Mercedes deelt sneertje uit aan Porsche

Nieuw Nürburgring-record Porsche 911 GT2 RS

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 Carrera T: lichter, sportiever en duurder

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Top 10: deze flitspalen flitsen het meest (en leveren de meeste boetes op)

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt
