
Je hebt achterspoilers en je hebt achterspoilers. Op de nieuwe Porsche 911 GT3 (992) vind je de laatste. Het is het eerste wat ons opvalt aan Porsches lockdownproject. En eigenlijk ook het enige, want helaas is er verder nog maar weinig bekend over de nieuwe straatracer.
Zo te zien maakt ie gebruik van een 4,0-liter zescilinder boxer zonder turbo, net als de vorige GT3. En net als de 911 Speedster van vorig jaar, die werd gemaakt onder leiding van Herr GT3 zelf, Andreas Preuninger. Die Speedster kreeg een uitlaatsysteem met een focus op emissies, individuele gasklephuizen en directe injectie onder nog hogere druk. Dit alles resulteerde in 510 pk. Ga er dan ook maar van uit dat de Porsche 911 GT3 (992) sowieso meer dan 500 pk krijgt.
Een handbak voor de Porsche 911 GT3 (992)
Ja, aan de foto’s te zien heeft ie opnieuw een handbak, net als de vorige GT3. Porsche kent zijn publiek goed en heeft inmiddels geleerd dat GT3-kopers prijs stellen op handmatige schakelactie. Een handbak maakt de auto trager dan een PDK, maar ook vermakelijker – en dat is in deze categorie belangrijk.
Niet dat deze GT3 traag zal zijn. Porsche heeft ongetwijfeld de recente prestaties van concurrent AMG op de Nürburgring in de gaten en zal erop gebrand zijn om de Black Series zijn plek te wijzen. Wellicht ten overvloede: alle recente GT3’s zijn nogal potent gebleken op de Ring.
Zwanenhalzen
Wat kunnen we er nog meer over zeggen? De Porsche 911 GT3 (992) ziet er behoorlijk bruut uit, zeker in deze prototype-uitdossing. En ja, die spoiler dus. Hij hangt ondersteboven aan twee ‘zwanenhalzen’, waarmee Porsche er in een klap a) racerij-invloeden en b) oneindige coolheid in heeft verwerkt.
De verwachting is dat de auto begin 2021 op de markt komt, uiteraard voor een pittige prijs (de vorige GT3 kostte in Nederland minstens 230 mille). Vorige keer bood Porsche ook een Touring-versie aan, zonder achterspoiler, wat ook nu in de lijn der verwachting ligt. En uiteraard komt er vrijwel zeker een RS-versie. We hebben het immers over Porsche.
Meer van TopGear


Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 GT3 Touring review: Kun je deze GT3 met PDK-bak gebruiken als daily driver?

Kan de Chevrolet Corvette Z06 op tegen andere turboloze sportauto’s?

Porsche 911 GT3 RS review: Hoe rijdt het circuitmonster op natte buitenwegen?

Is de Chevrolet Corvette Z06 net zo goed als de Ferrari 458 en de Porsche 911 GT3?

Voetbalfan krijgt zijn 911 GT3 Touring afgeleverd in de Johan Cruijff ArenA

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 Carrera T: lichter, sportiever en duurder

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Gaat de populairste benzinesoort in Duitsland verdwijnen vanwege het klimaat?

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Geluk is… een Porsche die eindelijk vlammen spuwt (zonder pops and bangs-tune)

Heeft het nu zin gehad om een nieuw merk van een modelnaam te maken?

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Fatbike moet je vanaf nu plussize-bike noemen: ‘fatshaming niet meer van deze tijd’

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal
