
Je hebt achterspoilers en je hebt achterspoilers. Op de nieuwe Porsche 911 GT3 (992) vind je de laatste. Het is het eerste wat ons opvalt aan Porsches lockdownproject. En eigenlijk ook het enige, want helaas is er verder nog maar weinig bekend over de nieuwe straatracer.
Zo te zien maakt ie gebruik van een 4,0-liter zescilinder boxer zonder turbo, net als de vorige GT3. En net als de 911 Speedster van vorig jaar, die werd gemaakt onder leiding van Herr GT3 zelf, Andreas Preuninger. Die Speedster kreeg een uitlaatsysteem met een focus op emissies, individuele gasklephuizen en directe injectie onder nog hogere druk. Dit alles resulteerde in 510 pk. Ga er dan ook maar van uit dat de Porsche 911 GT3 (992) sowieso meer dan 500 pk krijgt.
Een handbak voor de Porsche 911 GT3 (992)
Ja, aan de foto’s te zien heeft ie opnieuw een handbak, net als de vorige GT3. Porsche kent zijn publiek goed en heeft inmiddels geleerd dat GT3-kopers prijs stellen op handmatige schakelactie. Een handbak maakt de auto trager dan een PDK, maar ook vermakelijker – en dat is in deze categorie belangrijk.
Niet dat deze GT3 traag zal zijn. Porsche heeft ongetwijfeld de recente prestaties van concurrent AMG op de Nürburgring in de gaten en zal erop gebrand zijn om de Black Series zijn plek te wijzen. Wellicht ten overvloede: alle recente GT3’s zijn nogal potent gebleken op de Ring.
Zwanenhalzen
Wat kunnen we er nog meer over zeggen? De Porsche 911 GT3 (992) ziet er behoorlijk bruut uit, zeker in deze prototype-uitdossing. En ja, die spoiler dus. Hij hangt ondersteboven aan twee ‘zwanenhalzen’, waarmee Porsche er in een klap a) racerij-invloeden en b) oneindige coolheid in heeft verwerkt.
De verwachting is dat de auto begin 2021 op de markt komt, uiteraard voor een pittige prijs (de vorige GT3 kostte in Nederland minstens 230 mille). Vorige keer bood Porsche ook een Touring-versie aan, zonder achterspoiler, wat ook nu in de lijn der verwachting ligt. En uiteraard komt er vrijwel zeker een RS-versie. We hebben het immers over Porsche.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Is de Aston Martin Vantage eindelijk beter dan de Porsche 911 Turbo S?

Porsche 911 Carrera S facelift is de nieuwe Golf van ’t Gooi

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Dit moet wel (veruit) de goedkoopste Porsche Panamera van Nederland zijn

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Wereldrecord driften Porsche Taycan niet beperkt door accu

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 GT3 Touring review: Kun je deze GT3 met PDK-bak gebruiken als daily driver?

Kan de Chevrolet Corvette Z06 op tegen andere turboloze sportauto’s?

Porsche 911 GT3 RS review: Hoe rijdt het circuitmonster op natte buitenwegen?

Is de Chevrolet Corvette Z06 net zo goed als de Ferrari 458 en de Porsche 911 GT3?

Voetbalfan krijgt zijn 911 GT3 Touring afgeleverd in de Johan Cruijff ArenA

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 Carrera T: lichter, sportiever en duurder

Zeldzame Porsche 911 Turbo haalt met gemak 350 km/u

Van deze superzeldzame 911 worden er maar 1.974 gebouwd

Deze heerlijke Porsche 911 GT3 Touring in Rubystone Red kan van jou zijn

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Volkswagen werkt aan interessante nieuwe brandstofmotor met oude F1-techniek

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Mag de Duitse politie jouw telefoon in beslag nemen als je Flitsmeister gebruikt?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

Volkswagen werkt aan interessante nieuwe brandstofmotor met oude F1-techniek

Er zijn slechts vier automerken die géén verlies maken op hun elektrische auto’s – dit zijn ze

Deze bloedmooie Lancia Stratos-kloon kost net zoveel als een Volkswagen Golf Variant

De lelijkste auto van dit moment (na de Cybertruck) ziet er zo ineens een stuk beter uit
