
Je hebt achterspoilers en je hebt achterspoilers. Op de nieuwe Porsche 911 GT3 (992) vind je de laatste. Het is het eerste wat ons opvalt aan Porsches lockdownproject. En eigenlijk ook het enige, want helaas is er verder nog maar weinig bekend over de nieuwe straatracer.
Zo te zien maakt ie gebruik van een 4,0-liter zescilinder boxer zonder turbo, net als de vorige GT3. En net als de 911 Speedster van vorig jaar, die werd gemaakt onder leiding van Herr GT3 zelf, Andreas Preuninger. Die Speedster kreeg een uitlaatsysteem met een focus op emissies, individuele gasklephuizen en directe injectie onder nog hogere druk. Dit alles resulteerde in 510 pk. Ga er dan ook maar van uit dat de Porsche 911 GT3 (992) sowieso meer dan 500 pk krijgt.
Een handbak voor de Porsche 911 GT3 (992)
Ja, aan de foto’s te zien heeft ie opnieuw een handbak, net als de vorige GT3. Porsche kent zijn publiek goed en heeft inmiddels geleerd dat GT3-kopers prijs stellen op handmatige schakelactie. Een handbak maakt de auto trager dan een PDK, maar ook vermakelijker – en dat is in deze categorie belangrijk.
Niet dat deze GT3 traag zal zijn. Porsche heeft ongetwijfeld de recente prestaties van concurrent AMG op de Nürburgring in de gaten en zal erop gebrand zijn om de Black Series zijn plek te wijzen. Wellicht ten overvloede: alle recente GT3’s zijn nogal potent gebleken op de Ring.
Zwanenhalzen
Wat kunnen we er nog meer over zeggen? De Porsche 911 GT3 (992) ziet er behoorlijk bruut uit, zeker in deze prototype-uitdossing. En ja, die spoiler dus. Hij hangt ondersteboven aan twee ‘zwanenhalzen’, waarmee Porsche er in een klap a) racerij-invloeden en b) oneindige coolheid in heeft verwerkt.
De verwachting is dat de auto begin 2021 op de markt komt, uiteraard voor een pittige prijs (de vorige GT3 kostte in Nederland minstens 230 mille). Vorige keer bood Porsche ook een Touring-versie aan, zonder achterspoiler, wat ook nu in de lijn der verwachting ligt. En uiteraard komt er vrijwel zeker een RS-versie. We hebben het immers over Porsche.
Meer van TopGear


Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Krijg de nieuwe TopGear Porsche Special als allereerste in handen!

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 GT3 Touring review: Kun je deze GT3 met PDK-bak gebruiken als daily driver?

Kan de Chevrolet Corvette Z06 op tegen andere turboloze sportauto’s?

Porsche 911 GT3 RS review: Hoe rijdt het circuitmonster op natte buitenwegen?

Is de Chevrolet Corvette Z06 net zo goed als de Ferrari 458 en de Porsche 911 GT3?

Voetbalfan krijgt zijn 911 GT3 Touring afgeleverd in de Johan Cruijff ArenA

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Wie bouwt de beste cabrio met V8 – Ferrari of Aston Martin?

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Als je goedkoop boodschappen wil doen in Duitsland, heb je aan je rijbewijs niet voldoende

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Helemaal zelfstandig rijdende vrachtwagens lopen tegen een grappig probleem aan in de VS

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Pas op: op deze dag is de volgende week de beruchte Flitsmarathon in Nederland (én de rest van Europa)

In deze Europese vakantiestreken zijn flitspalen vanaf nu uitgeschakeld – dit is waarom

Welke auto’s staan langer bij de garage: elektrische auto’s of met een verbrandingsmotor?
