Porsche Cayenne E-Hybrid reanimeert de stekkerhybride

De Porsche Cayenne E-Hybrid is gemeen voor bomen (lusten graag CO2) en lief voor je portemonnee

porsche cayenne e-hybrid
porsche cayenne e-hybrid
porsche cayenne e-hybrid
porsche cayenne e-hybrid
Porsche Cayenne E-hybrid
porsche cayenne e-hybrid
porsche cayenne e-hybrid
porsche cayenne e-hybrid
porsche cayenne e-hybrid
Porsche Cayenne E-hybrid

Dus jij had de plug-in hybride doodverklaard nadat de bijtellingsgekte overgewaaid was? Dan heb je gelijk. Als je alleen naar Mitsubishi keek, tenminste. Want in het hogere segment, waar elke auto genoeg BPM oplevert om het begrotingstekort te dichten, snoept hybridetechniek de duurbelaste CO2’tjes weg.

Want: hybridetechniek drukt de uitstoot en daarmee de BPM-straf. De vanafprijs van de Porsche Cayenne E-Hybrid is 102.800 euro, en dat is 8.300 euro voordeliger dan de eerstvolgende Cayenne. En bovendien is het de goedkoopste Cayenne die je nu kunt kopen. En dat is niet alles: hij is namelijk ook nog eens sneller dan 30.000 euro duurdere Cayenne S.

Daarvoor leent de Porsche Cayenne E-Hybrid de techniek uit de Panamera. De V6 (340 pk) en de elektromotor (136 pk) zorgen samen voor een systeemvermogen van 462 pk. En nee, één plus één is geen twee in de hybridewereld.

In 5,0 seconden sprint de Porsche Cayenne E-Hybrid naar de 100 km/u. Daarmee is hij 0,2 seconden sneller naar 100 km/u dan de Cayenne S, die 30.300 euro duurder is. De topsnelheid ligt op 253 km/u voor de E-Hybrid- dat is dan weer 12 km/u lager dan de S.

Volledig elektrisch laat de auto je zo’n 23 tot 44 kilometer afleggen met een snelheid van 135 km/u. Als de eigenaar ‘m oplaadt. En dat is altijd maar de vraag, als de klant meer oog heeft voor de aanschafprijs dan voor milieu-motieven. Hang een trekhaak aan de stekkerhybride en de Cayenne mag 3.500 kilo strekken.

Wat een korte naam, zeg

Ja, na de (adem in) Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo (adem op) met 680 pk is dit een verademing. Een Porsche-naam die we kunnen onthouden, dat is fijn. Maar als de Cayenne al de mildste hybride-aandrijflijn van de Panamera overneemt, komt er dan nog een overtreffende trap?

Ofwel: Komt er dan nog een Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid met 680 pk? Wie weet, maar dan zou de SUV wel erg aantrekkelijk worden voor potentiële Urus-klanten. Aannemelijker is een Urus Hybrid met tegen de 700 pk als über-SUV.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken