
Porsche hanteert sinds een tijdje een uitgekookte strategie. Nog voordat ze een nieuwe auto of nieuwe uitvoering onthullen, zetten ze hem op de Nürburgring en vertellen ze eerst de rondetijd. De onthulling van de auto komt later wel. Zo ook met deze nieuwe Porsche 718 Cayman GT4 RS, de extreemste versie van de Cayman op het moment. De specificaties blijven nog even geheim, maar weet dat de rondetijd 7 minuten en 4,511 seconden is. Dat is een zeer indrukwekkende 23,6 seconden sneller dan de normale GT4.
Welke motor ligt er in de Porsche 718 Cayman GT4 RS?
Dat is natuurlijk de vraag. De normale GT4 gebruikt een opgeboorde versie van de 3,0-liter zescilinder uit de 911, waarvan de turbo’s zijn verwijderd. Die motor maakt maximaal 8.000 toeren per minuut. Hoewel Porsche niets zegt, zien we dat de motor in de onderstaande Nürburgring-video maar liefst 9.000 tpm maakt. Dat kan betekenen dat Porsche de bestaande motor van de Cayman GT4 flink onderhanden heeft genomen, of…
De motor van de 911 GT3 in de Cayman
Er gaan geruchten dat de Porsche 718 Cayman GT4 RS de motor gebruikt van de Porsche 911 GT3. Deze motor is ook 4,0 liter groot, maar produceert 510 pk in plaats van 420 pk. Dat is mooi meegenomen, maar het grootste verschil is het karakter van de motor. De zescilinder uit de GT3 is veel rauwer en heeft een oerkreet die je tot op het bot raakt. De motor uit de 911 GT3 (waarschijnlijk dan met iets minder power) in de Cayman GT4 moet haast wel zorgen voor een overdosis serotonine voor de bestuurder.
Volgende maand verklapt Porsche welke motor ze uiteindelijk in de GT4 RS hebben gelegd. Het is overigens de eerste keer dat ze een RS-versie van de Cayman maken. Er was altijd wel een GT4 Clubsport, maar die was alleen voor op het circuit. De coureur die de Ringtijd neerzette noemt het ‘één van de scherpst sturende auto’s die Porsche ooit heeft ontwikkeld’. We zijn benieuwd of hij ook met een handbak komt.
Porsche 718 Cayman GT4 RS op de Nürburgring
Meer van TopGear


Een sportwagen kopen is financieel gewoon een verstandige keuze, dit is waarom

Porsche stopt met de 718 Cayman en Boxster in Europa, maar er is ook goed nieuws

Kan de oude Porsche Cayman de nieuwe Porsche 718 GT4 RS een beetje bijhouden?

Wat moet je laatste pure benzineauto zijn? BMW M2 vs Porsche 718 Cayman vs Audi RS 3

Porsche 718 Spyder RS review: Een geslaagd einde van een tijdperk?

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

De Mustang GTD is bloedsnel op Nürburgring, en daar is één merk onverwachts teleurgesteld in

Deze kleine verandering aan Nürburgring gaat groot verschil maken voor bestuurders

Niemand weet wat er met deze Saab is gebeurd, want hij kan niet gecrasht zijn op de Nürburgring

In dit uitzonderlijke geval wordt de schade van een crash op de Nürburgring wél gedekt

Uitstappen op het circuit is nog het minst domme wat deze GTI-rijder doet

Telefoonmerk Xiaomi wil Porsche verslaan met deze SU7 Ultra: 1.500+ pk met ‘V8s’- en ‘V6s’-motoren

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Vind je Farming Simulator en Snowrunner leuk? Dan is Roadcraft misschien iets voor jou (review)

Dit is de goedkoopste auto met meer dan 200 pk in Nederland (en ja, hij is gewoon nieuw)

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

De politie heeft een creatieve nieuwe manier om in de zomer hardrijders te pakken (zonder dat je ze ziet)
