Alle loslopende Upjes, Mii’s en Citigo’s bij de Volkswagen-fabriek werden onlangs gevangen en geëlektrificeerd. Het leek er even op dat alle scharrelkleintjes vanaf dat punt door het leven zouden gaan als stads-EV. Een paar Upjes ontstapten echter en kwamen vorige maand toch weer in de prijslijsten mét een benzinemotor, inclusief de jolige Up GTI.
De driedeurs versie van de VW Up GTI, die je in 2017 mee mocht nemen voor een niet al te bescheiden 19.840 euro, is niet meer. Een collector’s item in de wording, dus. Kiezen is er niet meer bij, je moet gaan voor de vijfdeurs. De prijs groeide helaas met zo’n 10 procent, van 20.215 euro in 2017 naar 22.630 euro nu. De prijsstijging heeft ongetwijfeld te maken met de nieuwe WLTP-cyclus.
Dat is 2.415 euro meer voor een autootje dat al niet zo goedkoop was. Of dat veel is? Verhoudingsgewijs zou dat betekenen dat een Audi RS 6 niet 185.290 euro zou kosten, maar 208.131 euro. Bij een Mercedes-AMG GT R zou de prijs stijgen van 252.104 naar 282.221 euro. Oordeel zelf maar. Een elektrische e-Up kost trouwens 23.475 euro.
Specificaties VW Up GTI
De 1.0 TSI-motor produceert 115 pk en daarmee accelereert de reïncarnatie van de Golf 1 GTI in 8,8 seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid is 196 km/u. In het interieur van de GTI ontbreekt slechts één knop: ‘ESP off’. Misschien omdat de auto gericht is op jongere bestuurders. Ergens begrijpelijk, want ooit waren wij ook 18 jaar. Je snapt ‘m.
Reacties