
Alle loslopende Upjes, Mii’s en Citigo’s bij de Volkswagen-fabriek werden onlangs gevangen en geëlektrificeerd. Het leek er even op dat alle scharrelkleintjes vanaf dat punt door het leven zouden gaan als stads-EV. Een paar Upjes ontstapten echter en kwamen vorige maand toch weer in de prijslijsten mét een benzinemotor, inclusief de jolige Up GTI.
De driedeurs versie van de VW Up GTI, die je in 2017 mee mocht nemen voor een niet al te bescheiden 19.840 euro, is niet meer. Een collector’s item in de wording, dus. Kiezen is er niet meer bij, je moet gaan voor de vijfdeurs. De prijs groeide helaas met zo’n 10 procent, van 20.215 euro in 2017 naar 22.630 euro nu. De prijsstijging heeft ongetwijfeld te maken met de nieuwe WLTP-cyclus.
Dat is 2.415 euro meer voor een autootje dat al niet zo goedkoop was. Of dat veel is? Verhoudingsgewijs zou dat betekenen dat een Audi RS 6 niet 185.290 euro zou kosten, maar 208.131 euro. Bij een Mercedes-AMG GT R zou de prijs stijgen van 252.104 naar 282.221 euro. Oordeel zelf maar. Een elektrische e-Up kost trouwens 23.475 euro.
Specificaties VW Up GTI
De 1.0 TSI-motor produceert 115 pk en daarmee accelereert de reïncarnatie van de Golf 1 GTI in 8,8 seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid is 196 km/u. In het interieur van de GTI ontbreekt slechts één knop: ‘ESP off’. Misschien omdat de auto gericht is op jongere bestuurders. Ergens begrijpelijk, want ooit waren wij ook 18 jaar. Je snapt ‘m.
Meer van TopGear


Is zo’n guitige Volkswagen Up GTI na 6 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Gecondoleerd: De Volkswagen Up is definitief dood, ook de normale versies

Helaas: De Volkswagen Up GTI is geschrapt en komt nooit meer terug

Zou de Aygo ooit de snelste ter wereld zijn geweest?

Volkswagen Up met VR6-motor is hier

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Niet alleen terugroepacties voor airbags: ook Volkswagen roept auto’s terug wegens veiligheidsproblemen

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Zo tof klinkt een Volkswagen Up GTI met een Milltek-uitlaat

VW Golf GTI-paraplu past in het kerstbudget

Volkswagen Up GTI met 145 pk: upgepompt

Honda Civic Type R vs Volkswagen Golf GTI vs Volkswagen Up GTI
Waarom er een Volkswagen Up GTI met 200 pk moet komen

Volkswagen Up GTI: 1e rij-indruk

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

De neus van de vernieuwde Toyota Aygo X is langer, maar dat gaat flink belasting schelen in Nederland

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Duitse ANWB legt uit hoe vakantiegangers 57 cent per liter (!) kunnen besparen bij tanken

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Groot automerk lijdt miljarden verlies, hoe komt dat eigenlijk?

De op-een-na grootste automarkt ter wereld doet niet meer aan uitstootregels, en dat is slecht nieuws voor Tesla

In jouw toekomstige auto is het stuur niet fysiek verbonden met de wielen – is dat niet gevaarlijk?
