
Alle loslopende Upjes, Mii’s en Citigo’s bij de Volkswagen-fabriek werden onlangs gevangen en geëlektrificeerd. Het leek er even op dat alle scharrelkleintjes vanaf dat punt door het leven zouden gaan als stads-EV. Een paar Upjes ontstapten echter en kwamen vorige maand toch weer in de prijslijsten mét een benzinemotor, inclusief de jolige Up GTI.
De driedeurs versie van de VW Up GTI, die je in 2017 mee mocht nemen voor een niet al te bescheiden 19.840 euro, is niet meer. Een collector’s item in de wording, dus. Kiezen is er niet meer bij, je moet gaan voor de vijfdeurs. De prijs groeide helaas met zo’n 10 procent, van 20.215 euro in 2017 naar 22.630 euro nu. De prijsstijging heeft ongetwijfeld te maken met de nieuwe WLTP-cyclus.
Dat is 2.415 euro meer voor een autootje dat al niet zo goedkoop was. Of dat veel is? Verhoudingsgewijs zou dat betekenen dat een Audi RS 6 niet 185.290 euro zou kosten, maar 208.131 euro. Bij een Mercedes-AMG GT R zou de prijs stijgen van 252.104 naar 282.221 euro. Oordeel zelf maar. Een elektrische e-Up kost trouwens 23.475 euro.
Specificaties VW Up GTI
De 1.0 TSI-motor produceert 115 pk en daarmee accelereert de reïncarnatie van de Golf 1 GTI in 8,8 seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid is 196 km/u. In het interieur van de GTI ontbreekt slechts één knop: ‘ESP off’. Misschien omdat de auto gericht is op jongere bestuurders. Ergens begrijpelijk, want ooit waren wij ook 18 jaar. Je snapt ‘m.
Meer van TopGear


Is zo’n guitige Volkswagen Up GTI na 6 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Gecondoleerd: De Volkswagen Up is definitief dood, ook de normale versies

Helaas: De Volkswagen Up GTI is geschrapt en komt nooit meer terug

Zou de Aygo ooit de snelste ter wereld zijn geweest?

Volkswagen Up met VR6-motor is hier

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Volkswagen maakt dit autotype nu nog voor de Nederlandse politie, maar straks kunnen wij hem ook kopen

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Waarom je bij een gebruikte Volkswagen of Skoda straks goed naar de productiemaand moet kijken

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Zo tof klinkt een Volkswagen Up GTI met een Milltek-uitlaat

VW Golf GTI-paraplu past in het kerstbudget

Volkswagen Up GTI met 145 pk: upgepompt

Honda Civic Type R vs Volkswagen Golf GTI vs Volkswagen Up GTI
Waarom er een Volkswagen Up GTI met 200 pk moet komen

Volkswagen Up GTI: 1e rij-indruk

De neus van de vernieuwde Toyota Aygo X is langer, maar dat gaat flink belasting schelen in Nederland

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Sinds vorig jaar wil plotseling niemand meer een Fiat 500, daarom doet het merk iets (geniaals) wat je nog nooit eerder zag

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Deze populaire SUV’s gaan opmerkelijk vaak stuk en komen niet de keuring door

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)
