
Als er één bedrijf is dat snapt dat je soms even pijn moet lijden voor een betere toekomst, dan is het Tesla wel. De eerste jaren maakte het bedrijf honderden miljoenen dollars verlies per jaar om uiteindelijk winstgevend te worden. Met de diverse prijsverlagingen levert het bedrijf weer graag wat winst in om harder te groeien. En daar gaan ze voorlopig niet mee stoppen.
De laatste maanden heeft Tesla wereldwijd de prijzen van auto’s flink verlaagd. Hier kost een Tesla Model 3 tegenwoordig 41.950 euro, wat 10.000 euro minder is dan vorig jaar. Ook andere modellen zijn goedkoper geworden. En omdat de verkoopprijs lager is, maakt Tesla nu bijna een kwart minder winst in het eerste kwartaal, zo meldt Yahoo Finance.
Het doel van Tesla is nu om minder marge te pakken op elk voertuig, maar om wel meer te verkopen. Als Tesla nog wat kostenbesparingen kan doorvoeren, moeten de winsten wel weer terugkeren. Maar voor nu zijn de aandeelhouders er niet zo gerust op: de aandelen zakten met 10 procent, waardoor het bedrijf plots 56 miljard dollar minder waard was.
Nog meer prijsverlagingen?
Volgens Yahoo Finance hintte Musk in een call met investeerders dat hij door wil gaan met deze strategie en de prijzen nog verder wil verlagen. Het doel is om nog meer mensen weg te lokken bij traditionele automerken. Ook dwingt Tesla andere automerken de prijzen te verlagen en zo EV’s bereikbaar te maken, wat ooit volgens Musk het echte doel was van Tesla.
Overigens maakt Tesla voorlopig niet opnieuw verlies. De winst van vorig jaar bedraagt nu net iets meer dan 2,5 miljard dollar. De prijsverlagingen lijken aan te slaan en de Tesla Model Y is momenteel de bestverkochte auto in Europa (en ook in Nederland).
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
9 reacties op “De prijsverlagingen van Tesla doen het autobedrijf veel pijn, maar Musk wil doorzetten”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

Kijk hoe een Tesla Cybertruck de motor van een SpaceX-raket versleept

Wist je dat Elon Musk niet de oprichter van Tesla is? Een klein geschiedenislesje

Wat vinden de bazen van andere autobedrijven eigenlijk van Elon Musk?

Elon Musk ‘verwacht’ dat de Tesla Cybertruck ‘deze zomer’ in productie gaat

Elon Musk: ‘Actieradius Tesla Semi is met volle belading ruim 800 kilometer’

Volvo-leverancier: ‘Tesla zet geloofwaardigheid op het spel met claims over autonoom rijden’

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

De Jeep Avenger 4xe is de ruigste uitvoering, maar heb je er ook iets aan in Nederland? (review)

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Met deze uitvinding kan elke elektrische auto omgebouwd worden tot benzineauto (want dat is nodig)

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

De Chinese Z9 GT is ‘echt tien keer beter’ dan de Duitse concurrentie (aldus de grote baas)

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Met dit tooltje van 15 euro voorkom je een reparatie van duizend euro (of meer) bij beruchte motoren

Om het redactionele niveau te verhogen en kemels zoals dit artikel in het vervolg te vermijden, kan de redactie zich misschien beter concentreren op kwalitatievere bronnen dan Yahoo Finance, bijvoorbeeld Reuters: https://www.reuters.com/business/autos-transportation/tesla-uses-its-profits-weapon-an-ev-price-war-2023-01-19/
Zelfde Reuters, over een bedrijf dat ook van Musk is en waarvoor hij dringend cash moet genereren. Ze dreigen tot 6% van de omzet boete te krijgen en in de EU zelfs uitgesloten te worden als ze geen fatsoenlijke monitoring hanteren. Als zich dat zo doorzet dan is de kans groot dat Musk een fors deel van zijn aandelenpakket in Tesla moet verkopen om de tekorten bij Twitter aan te vullen en/of de bankleningen voor de aankoop af te betalen. Dan kan absoluut geen goed nieuws zijn voor de toekomst van Tesla.
https://www.reuters.com/technology/twitter-says-it-removed-more-content-first-half-2022-than-previous-6-months-2023-04-25/
Ik vrees voor Tesla dat jij dichter bij de waarheid zit dan dopo.
Ik denk dat de redactie verkeerde conclusies trekt. Hoezo ‘pijn’? https://www.visualcapitalist.com/charted-teslas-unrivaled-profit-margins/
Tesla’s stock rate has dropped 25% since its highest point of 2023, 60% below its peak rate in 2021.
Volgens mij is het dezelfde tactiek, wat menig andere Amerikaanse tech bedrijven doen. Eerst de enorme verliezen lijden zoals netflix, amazon, uber, etc. En als er geen concurrentie meer is, de prijzenverhogen.
1 klein verschil. Musk moet zijn ene speeltje (Twitter) overeind houden met de inkomsten van het andere. Dat kan nooit lang goed gaan.
Twitter is haemorrhaging cash and Musk had to put up personal guarantees for the multi-billion loans he got to buy them. Now he desperately needs to bring cash into Tesla in order to be able to extract this for his Twitter woes.
Pijnlijk maar waar. Hoe het ego van Musk Tesla eerst groot maakt en daarna kapot maakt. 🙁