
Als er één bedrijf is dat snapt dat je soms even pijn moet lijden voor een betere toekomst, dan is het Tesla wel. De eerste jaren maakte het bedrijf honderden miljoenen dollars verlies per jaar om uiteindelijk winstgevend te worden. Met de diverse prijsverlagingen levert het bedrijf weer graag wat winst in om harder te groeien. En daar gaan ze voorlopig niet mee stoppen.
De laatste maanden heeft Tesla wereldwijd de prijzen van auto’s flink verlaagd. Hier kost een Tesla Model 3 tegenwoordig 41.950 euro, wat 10.000 euro minder is dan vorig jaar. Ook andere modellen zijn goedkoper geworden. En omdat de verkoopprijs lager is, maakt Tesla nu bijna een kwart minder winst in het eerste kwartaal, zo meldt Yahoo Finance.
Het doel van Tesla is nu om minder marge te pakken op elk voertuig, maar om wel meer te verkopen. Als Tesla nog wat kostenbesparingen kan doorvoeren, moeten de winsten wel weer terugkeren. Maar voor nu zijn de aandeelhouders er niet zo gerust op: de aandelen zakten met 10 procent, waardoor het bedrijf plots 56 miljard dollar minder waard was.
Nog meer prijsverlagingen?
Volgens Yahoo Finance hintte Musk in een call met investeerders dat hij door wil gaan met deze strategie en de prijzen nog verder wil verlagen. Het doel is om nog meer mensen weg te lokken bij traditionele automerken. Ook dwingt Tesla andere automerken de prijzen te verlagen en zo EV’s bereikbaar te maken, wat ooit volgens Musk het echte doel was van Tesla.
Overigens maakt Tesla voorlopig niet opnieuw verlies. De winst van vorig jaar bedraagt nu net iets meer dan 2,5 miljard dollar. De prijsverlagingen lijken aan te slaan en de Tesla Model Y is momenteel de bestverkochte auto in Europa (en ook in Nederland).
9 reacties op “De prijsverlagingen van Tesla doen het autobedrijf veel pijn, maar Musk wil doorzetten”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De Cybertruck lijkt een enorme flop te worden, maar kunnen we dat ook zeggen van Tesla?

Tesla is niet meer het enige automerk dat herbruikbare raketten de ruimte in schiet

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Kijk hoe een Tesla Cybertruck de motor van een SpaceX-raket versleept

Wist je dat Elon Musk niet de oprichter van Tesla is? Een klein geschiedenislesje

Wat vinden de bazen van andere autobedrijven eigenlijk van Elon Musk?

Elon Musk ‘verwacht’ dat de Tesla Cybertruck ‘deze zomer’ in productie gaat

Elon Musk: ‘Actieradius Tesla Semi is met volle belading ruim 800 kilometer’

Volvo-leverancier: ‘Tesla zet geloofwaardigheid op het spel met claims over autonoom rijden’

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Vanwege dit kleine onderdeeltje krijgen honderdduizenden Nissan-eigenaren mogelijk een nieuwe motor

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

Is het nog echt zo goedkoop om met een elektrische auto op vakantie te gaan?

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Nederlander laat elektrische auto 2,5 (!) week aan de laadpaal staan bij Disneyland – zo hoog was de rekening

Is de nieuwe Mazda 6e eindelijk een goede elektrische auto van Mazda? (review)

De compleet nieuwe Bentley biedt plaats aan twee rijke mensen, een chauffeur en een tekkel

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

GP Manager 2 uit 1996 was een racegame waar je niet mocht racen

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Bij deze auto was de driedeurs zwaarder dan de vijfdeurs – dit is waarom

Auto laten draaien voor de airco? Bij deze merken mag je dat nooit zomaar doen

Waarom moeten sommige automerken om de paar jaar hun typeaanduidingen omgooien?

Om het redactionele niveau te verhogen en kemels zoals dit artikel in het vervolg te vermijden, kan de redactie zich misschien beter concentreren op kwalitatievere bronnen dan Yahoo Finance, bijvoorbeeld Reuters: https://www.reuters.com/business/autos-transportation/tesla-uses-its-profits-weapon-an-ev-price-war-2023-01-19/
Zelfde Reuters, over een bedrijf dat ook van Musk is en waarvoor hij dringend cash moet genereren. Ze dreigen tot 6% van de omzet boete te krijgen en in de EU zelfs uitgesloten te worden als ze geen fatsoenlijke monitoring hanteren. Als zich dat zo doorzet dan is de kans groot dat Musk een fors deel van zijn aandelenpakket in Tesla moet verkopen om de tekorten bij Twitter aan te vullen en/of de bankleningen voor de aankoop af te betalen. Dan kan absoluut geen goed nieuws zijn voor de toekomst van Tesla.
https://www.reuters.com/technology/twitter-says-it-removed-more-content-first-half-2022-than-previous-6-months-2023-04-25/
Ik vrees voor Tesla dat jij dichter bij de waarheid zit dan dopo.
Ik denk dat de redactie verkeerde conclusies trekt. Hoezo ‘pijn’? https://www.visualcapitalist.com/charted-teslas-unrivaled-profit-margins/
Tesla’s stock rate has dropped 25% since its highest point of 2023, 60% below its peak rate in 2021.
Volgens mij is het dezelfde tactiek, wat menig andere Amerikaanse tech bedrijven doen. Eerst de enorme verliezen lijden zoals netflix, amazon, uber, etc. En als er geen concurrentie meer is, de prijzenverhogen.
1 klein verschil. Musk moet zijn ene speeltje (Twitter) overeind houden met de inkomsten van het andere. Dat kan nooit lang goed gaan.
Twitter is haemorrhaging cash and Musk had to put up personal guarantees for the multi-billion loans he got to buy them. Now he desperately needs to bring cash into Tesla in order to be able to extract this for his Twitter woes.
Pijnlijk maar waar. Hoe het ego van Musk Tesla eerst groot maakt en daarna kapot maakt. 🙁