
De naam Renault Mégane RS RX is wat lastig om uit te spreken als je iets te diep in het glaasje hebt gekeken, de auto zelf is allesbehalve bezopen. De snelheidshelden van Prodrive ducttapeten niet slechts wat spoilers op een Mégane RS. De RX is vanaf de grond omhoog ontwikkeld als een allesvernietigende rallycrosser.
Om te beginnen besloten de ingenieurs dat de motor beter in de lengte geplaatst kon worden, zoals bij sportauto’s. Voorin ligt een 2,0-liter viercilinder die met hulp van een turbo meer dan 600 pk produceert.
De motor van de Renault Mégane RS RX
We horen je denken: ‘de nieuwe Mégane RS heeft toch een 1,8-liter motor?’. Jup: Prodrive ontwikkelde de viercilinder helemaal zelf binnen de vier muren van hun garage. Via een sequentiële vijfbak van Xtrac wordt het vermogen naar alle wielen gestuurd.
De Öhlins-dempers van de Renault Mégane RS RX steken op alle hoeken in een wishbone-ophanging. De grip zal, in combinatie met de aerodynamica, indrukwekkend zijn. Prodrive omschrijft de auto als een van de belangrijkste auto’s ooit gemaakt. En dat is een flink statement, als je nagaat dat het bedrijf de auto’s maakte voor Colin McRae en Richard Burns.
Meer van TopGear


MG 4 vs VW ID.3 vs Renault Megane E-Tech review: Welke elektrische hatchback is de beste?

Mazzelaar crasht net niet, maar verandert Nürburgring in scène uit Mad Max

De elektrische Renault Megane E-Tech is nu de enige Megane. Een goede zet?

Snelle tweedehands auto? Met deze drie rijd je iedereen zoek

Renault Megane E-Tech: 1e rij-indruk

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Waarom de Subaru Prodrive P25 geen gouden velgen heeft (plus alles wat je moet weten)

De Prodrive P25 wordt de ultieme Subaru Impreza

Prodrive werkt aan een (tweedeurs!) Subaru Impreza restomod

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Dit lijkt een carwash, maar is het niet – en je kunt er wel mee te maken gaan krijgen

De 240 is na 30+ jaar ingehaald als bestverkochte Volvo ooit – dit is de nieuwe recordhouder

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Maakt de tweetaktmotor een comeback? Deze motor loopt zeer zuinig en op alle brandstoffen

Gaat het echt zo goed met de Chinese auto-industrie? Dit is er echt aan de hand
