
De naam Renault Mégane RS RX is wat lastig om uit te spreken als je iets te diep in het glaasje hebt gekeken, de auto zelf is allesbehalve bezopen. De snelheidshelden van Prodrive ducttapeten niet slechts wat spoilers op een Mégane RS. De RX is vanaf de grond omhoog ontwikkeld als een allesvernietigende rallycrosser.
Om te beginnen besloten de ingenieurs dat de motor beter in de lengte geplaatst kon worden, zoals bij sportauto’s. Voorin ligt een 2,0-liter viercilinder die met hulp van een turbo meer dan 600 pk produceert.
De motor van de Renault Mégane RS RX
We horen je denken: ‘de nieuwe Mégane RS heeft toch een 1,8-liter motor?’. Jup: Prodrive ontwikkelde de viercilinder helemaal zelf binnen de vier muren van hun garage. Via een sequentiële vijfbak van Xtrac wordt het vermogen naar alle wielen gestuurd.
De Öhlins-dempers van de Renault Mégane RS RX steken op alle hoeken in een wishbone-ophanging. De grip zal, in combinatie met de aerodynamica, indrukwekkend zijn. Prodrive omschrijft de auto als een van de belangrijkste auto’s ooit gemaakt. En dat is een flink statement, als je nagaat dat het bedrijf de auto’s maakte voor Colin McRae en Richard Burns.
Meer van TopGear


MG 4 vs VW ID.3 vs Renault Megane E-Tech review: Welke elektrische hatchback is de beste?

Mazzelaar crasht net niet, maar verandert Nürburgring in scène uit Mad Max

De elektrische Renault Megane E-Tech is nu de enige Megane. Een goede zet?

Snelle tweedehands auto? Met deze drie rijd je iedereen zoek

Renault Megane E-Tech: 1e rij-indruk

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Hoe betaalbaar is de nieuwe Renault 4 uiteindelijk? Dit kost de toffe R4

Rusland kocht een Renault fabriek voor één cent, biedt het te koop aan voor 1,3 miljard

Waarom de Subaru Prodrive P25 geen gouden velgen heeft (plus alles wat je moet weten)

De Prodrive P25 wordt de ultieme Subaru Impreza

Prodrive werkt aan een (tweedeurs!) Subaru Impreza restomod

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Nissan is wanhopig en gaat een bijzondere strategie inzetten om niet failliet te gaan (en daar kun jij van profiteren)
