
De naam Renault Mégane RS RX is wat lastig om uit te spreken als je iets te diep in het glaasje hebt gekeken, de auto zelf is allesbehalve bezopen. De snelheidshelden van Prodrive ducttapeten niet slechts wat spoilers op een Mégane RS. De RX is vanaf de grond omhoog ontwikkeld als een allesvernietigende rallycrosser.
Om te beginnen besloten de ingenieurs dat de motor beter in de lengte geplaatst kon worden, zoals bij sportauto’s. Voorin ligt een 2,0-liter viercilinder die met hulp van een turbo meer dan 600 pk produceert.
De motor van de Renault Mégane RS RX
We horen je denken: ‘de nieuwe Mégane RS heeft toch een 1,8-liter motor?’. Jup: Prodrive ontwikkelde de viercilinder helemaal zelf binnen de vier muren van hun garage. Via een sequentiële vijfbak van Xtrac wordt het vermogen naar alle wielen gestuurd.
De Öhlins-dempers van de Renault Mégane RS RX steken op alle hoeken in een wishbone-ophanging. De grip zal, in combinatie met de aerodynamica, indrukwekkend zijn. Prodrive omschrijft de auto als een van de belangrijkste auto’s ooit gemaakt. En dat is een flink statement, als je nagaat dat het bedrijf de auto’s maakte voor Colin McRae en Richard Burns.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


MG 4 vs VW ID.3 vs Renault Megane E-Tech review: Welke elektrische hatchback is de beste?

Mazzelaar crasht net niet, maar verandert Nürburgring in scène uit Mad Max

De elektrische Renault Megane E-Tech is nu de enige Megane. Een goede zet?

Snelle tweedehands auto? Met deze drie rijd je iedereen zoek

Renault Megane E-Tech: 1e rij-indruk

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Hoe betaalbaar is de nieuwe Renault 4 uiteindelijk? Dit kost de toffe R4

Rusland kocht een Renault fabriek voor één cent, biedt het te koop aan voor 1,3 miljard

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

Elektrische Renault 5 is aanzienlijk goedkoper dan de elektrische Renault 5

Renault overweegt pedalen uit auto’s te halen, en de reden is best begrijpelijk

Waarom de Subaru Prodrive P25 geen gouden velgen heeft (plus alles wat je moet weten)

De Prodrive P25 wordt de ultieme Subaru Impreza

Prodrive werkt aan een (tweedeurs!) Subaru Impreza restomod

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

De Alpine A290 is in Nederland: dit moet je weten

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

Met de tellerstand van je auto gesjoemeld? Dan kan de politie vanaf nu je auto in de shredder doen

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste echte elektrische auto ooit krijgt nu eindelijk een opvolger

Het roze pasje wordt afgeschaft; vanaf dit jaar wordt het rijbewijs digitaal op je telefoon

Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen
