Maak kennis met de Radical SR8 RSX, de krachtigste, snelste en extreemste lichtgewicht racer die ooit uit het Britse Peterborough is komen rollen.

Hij ziet er misschien uit als een dakloze versie van de straatlegale RXC V8 waar we een tijdje geleden in reden, maar er is meer aan de hand. Zo is de SR8 RSX niet straatlegaal. Zijn motor is een handgemaakte 3,0-liter V8 die 10.500 toeren per minuut kan draaien en daarbij 446 pk teweegbrengt. Dat is nogal wat in een auto die 860 kilo weegt. En nu we het toch over gewichten hebben: op snelheid krijgt de RSX dankzij zijn uitgekiende aerodynamica niet minder dan 900 kilo downforce te verwerken. Mocht je zelf niet al te zwaar zijn en nog eens ondersteboven in een tunnel willen rijden, dan is dit dus een geschikte auto om het mee te doen.

De SR8 RSX is de vervanger van de oude SR8, die al wat jaartjes meedraait en toch nog steeds (in straat-uitvoering, wel te verstaan) het ronderecord op de Nürburgring in handen heeft: 6 minuten en 48 seconden. Sneller dan een Porsche 918 Spyder. De RSX belooft er nog een schepje bovenop te doen met een dwars gemonteerde zeventraps sequentiële transmissie, remklauwen met zes zuigers voor en achter en een nieuw elektrisch stuurbekrachtigingssysteem.

In het 'interieur' vind je een scherm van 7 inch waarop je belangrijke info over snelheid, brandstof en toeren kunt bekijken. Er is zelfs een wifi-aansluiting, zodat je de telemetrie van je laatste recordrondje gemakkelijk op je laptop kunt zetten. Een enorme 100-liter brandstoftank is optioneel en de motor kan volgens Radical 40 slopende uren mee voordat ie gereviseerd moet worden. Dat lijkt weinig, maar in de racewereld is het een eeuwigheid.

De prijs van dit koolstof- en glasvezel speeltje? Ongeveer 170.000 euro. Dat is best veel voor een badkuip met vleugels, zeker aangezien je met even doorsparen ook een 911 GT3 kunt kopen. En daarmee mag je wel de weg. Aan de andere kant: voor een rasechte racer met Le Mans-geïnspireerde technologie en een Nürburgringrecord onder z'n riem valt het best mee.

Reacties

Meer van TopGear