Dit is de Renault EZ-Ultimo, een autonoom, elektrisch en altijd verbonden concept – gemaakt om gedeeld te worden met iedereen die er gebruik van wil maken. Tevens is het de laatste van de drie EZ-gemerkte voertuigen die Renault dit jaar heeft laten zien, voorafgegaan door de EZ-GO en de EZ-PRO.
Gedeelde mobiliteit
Op de Autosalon van Parijs heeft Renault ons verteld dat het idee achter deze reeks voertuigen – we noemen ze geen auto’s, gezien ze daar amper nog op lijken – was om een ‘familie van robo-voertuigen’ te maken. Ze moeten ‘de toekomst van gedeelde mobiliteit voorstellen’. Een toekomst waarin de kans groot is dat je via een app een openbaar voertuig voor laat rijden – en voor je laat rijden.
Gelukkig geeft Renault toe dat een dergelijke toekomst nog ver weg is. Wat wellicht verklaart waarom de Renault EZ-Ultimo eruit ziet alsof hij uit Blade Runner is ontsnapt: hij is bestemd voor 2049, niet voor 2019. Dat zijn nog een hoop zelfstandige kilometers.
Paard en wagen
De Renault EZ-Ultimo is geïnspireerd op het aloude paard en wagen en is gebaseerd op dezelfde architectuur als de andere twee EZ’s. Hij is als het ware gebouwd op een ‘skateboard’ aan batterijen, beschikt over voorwielaandrijving, vierwielbesturing en kan op niveau 4 autonoom rijden. Wat raar is, omdat er 5 niveaus zijn (zegt Renault zelf ook). Op niveau 4 zou je als inzittende nog enige invloed moeten kunnen uitoefenen op wat de auto doet, en zou ie dus in ieder geval een stuur moeten hebben. Misschien dat jij dat op de foto’s kunt ontdekken, maar wij niet. Nou ja.
Renault denkt met dit concept de beter aangeschreven hotels en luchtvaartmaatschappijen aan te kunnen spreken. Dergelijke bedrijven krijgen de mogelijkheid om het interieur naar eigen smaak in te richten, zodat ze hun klanten van een gepaste ‘van A naar B premium beleving’ kunnen voorzien. Met andere woorden: het moet straks lijken alsof je al vertoeft in je hotel, terwijl je nog maar net bent opgehaald van huis.
Hotellerig van binnen
En het interieur van de Renault EZ-Ultimo doet inderdaad denken aan een hotel. Iets wat een hele uitdaging voor de ontwerpers schijnt te zijn geweest. Normaal gesproken hebben zij namelijk houvast aan de standaard plek van bijvoorbeeld het stuur en het dashboard. Maar met autonome concepten zoals de Ultimo worden zij gedwongen om hun designs te beginnen met een schone lei.
Instappen in de Renault EZ-Ultimo doe je net als in de bus aan de rechterkant via een schuifdeur. Tegelijkertijd schuift er een glazen dakpaneel opzij zodat je je hoofd niet stoot. Het gekke is dat er in totaal maar plek is voor drie mensen. Bizar gezien de lengte van de concept car. Het interieur is volledig gemaakt van hout en de zitplaatsen zijn bedekt met groen fluweel. Apart, maar best lekker.
Concepterig van buiten
Vanbuiten is het allemaal erg concepterig. Het erg lange en lage voertuig wordt doormidden ‘gehakt’ door twee verschillende kleuren, die symbolisch paard (de motor) van wagen (de cabine) moeten scheiden. Verder heeft de Renault EZ-Ultimo een glazen dak, maar geen ramen zoals je die kent – hoewel de zijpanelen wel licht naar binnen laten schijnen.
Reacties