We weten al eventjes dat het eraan zit te komen, maar nu het zover is, doet het toch even pijn. Dit is de laatste Renault die een RS-badge draagt. Na deze Renault Megane RS Ultime komt al het sportieve spul alleen nog maar van Alpine. Renault bouwt 1.976 exemplaren van de Renault Megane RS Ultime, een verwijzing naar 1976, het jaar dat Renault Sport werd opgericht.

De kleur ‘Sirius Yellow’ refereert aan de ‘iconische kleuren’ van Renault sport, maar je kunt ook kiezen voor zwart, wit of oranje. Daarnaast is de carrosserie 60 millimeter breder vóór en 45 millimeter breder áchter. Verder herken je de auto aan de zwarte accenten aan de buitenkant en de speciale bestickering rondom.

De laatste Renault met een RS-badge gebruikt de RS Trophy als basis. Dat betekent dat de hatch een 300 pk sterke viercilinder turbomotor krijgt (die je ook in de Alpine A110 vindt). Schakelen doet een automaat voor je en voorop zit een Torsen-sperdifferentieel. De 0-100-tijd is een rappe 5,7 seconden. De achterwielen sturen trouwens mee bij deze RS.

Prestaties van de laatste Renault met een RS-badge

De Ultime krijgt het hardere Cup-onderstel en de Renault Megane RS Ultime staat op ‘Fuji’-velgen met Bridgestone-banden die speciaal zijn gemaakt voor de harde Trophy R. Remmen doe je met Brembo’s met rode remklauwen. Verder krijgt hij luchthappers aan de zijkanten, ‘RS-vision’-koplampen, een uitlaat in het midden, een haaienvin-antenne en een uitgesproken diffuser.

De Megane RS is voorzien van Recaro-kuipstoeltjes, alcantara-bekleding en natuurlijk RS-stiksels. Maar er is ook ruimte voor wat luxe. Wat denk je van een 9,3-inch navigatiescherm, een Bose-stereopakket, nog een 10-inch scherm, adaptieve cruisecontrol. Helaas komt de Ultime niet naar Nederland, want hier de Megane RS al een tijdje verdwenen uit het aanbod.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)