
We weten al eventjes dat het eraan zit te komen, maar nu het zover is, doet het toch even pijn. Dit is de laatste Renault die een RS-badge draagt. Na deze Renault Megane RS Ultime komt al het sportieve spul alleen nog maar van Alpine. Renault bouwt 1.976 exemplaren van de Renault Megane RS Ultime, een verwijzing naar 1976, het jaar dat Renault Sport werd opgericht.
De kleur ‘Sirius Yellow’ refereert aan de ‘iconische kleuren’ van Renault sport, maar je kunt ook kiezen voor zwart, wit of oranje. Daarnaast is de carrosserie 60 millimeter breder vóór en 45 millimeter breder áchter. Verder herken je de auto aan de zwarte accenten aan de buitenkant en de speciale bestickering rondom.
De laatste Renault met een RS-badge gebruikt de RS Trophy als basis. Dat betekent dat de hatch een 300 pk sterke viercilinder turbomotor krijgt (die je ook in de Alpine A110 vindt). Schakelen doet een automaat voor je en voorop zit een Torsen-sperdifferentieel. De 0-100-tijd is een rappe 5,7 seconden. De achterwielen sturen trouwens mee bij deze RS.
Prestaties van de laatste Renault met een RS-badge
De Ultime krijgt het hardere Cup-onderstel en de Renault Megane RS Ultime staat op ‘Fuji’-velgen met Bridgestone-banden die speciaal zijn gemaakt voor de harde Trophy R. Remmen doe je met Brembo’s met rode remklauwen. Verder krijgt hij luchthappers aan de zijkanten, ‘RS-vision’-koplampen, een uitlaat in het midden, een haaienvin-antenne en een uitgesproken diffuser.
De Megane RS is voorzien van Recaro-kuipstoeltjes, alcantara-bekleding en natuurlijk RS-stiksels. Maar er is ook ruimte voor wat luxe. Wat denk je van een 9,3-inch navigatiescherm, een Bose-stereopakket, nog een 10-inch scherm, adaptieve cruisecontrol. Helaas komt de Ultime niet naar Nederland, want hier de Megane RS al een tijdje verdwenen uit het aanbod.
Meer van TopGear


Mazzelaar crasht net niet, maar verandert Nürburgring in scène uit Mad Max

De elektrische Renault Megane E-Tech is nu de enige Megane. Een goede zet?

Snelle tweedehands auto? Met deze drie rijd je iedereen zoek

Renault Megane E-Tech: 1e rij-indruk

Man met opvallende sticker krijgt niet de gewenste aandacht

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Renault 4 E-Tech Electric 150 pk Comfort Range Iconic (review)

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

Huh? Je raadt echt nooit wat nu ineens weer de bestverkochte auto van Nederland is

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Mazzelaar crasht net niet, maar verandert Nürburgring in scène uit Mad Max

Snelle tweedehands auto? Met deze drie rijd je iedereen zoek

Bieden? Een oude Mégane RS van de Franse politie

Mégane R26.R vs Mégane Trophy-R

Renault Mégane RS Trophy R

Renault Mégane RS Trophy-R is de snelste voorwielaandrijver

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Renault 4 E-Tech Electric 150 pk Comfort Range Iconic (review)

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

In E10-benzine zit nog te weinig ethanol voor deze bijzondere Peugeot 208

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Groot automerk lijdt miljarden verlies, hoe komt dat eigenlijk?

De op-een-na grootste automarkt ter wereld doet niet meer aan uitstootregels, en dat is slecht nieuws voor Tesla

In jouw toekomstige auto is het stuur niet fysiek verbonden met de wielen – is dat niet gevaarlijk?
