Ziet er goed uit, toch? Je kijkt naar de Renault Scenic Vision Concept – en er is nogal veel over te vertellen. Ten eerste omdat het een elektrische auto met een range-extender op waterstof is, en ten tweede omdat de auto bijna volledig te recyclen is. In 2024 moet de productieversie van de auto verschijnen.
De Renault Scenic Vision Concept geeft een voorbeeld van het exterieurontwerp dat we zullen zien op de aanstaande elektrische Scenic, terwijl alle futuristische stukjes een knipoog zijn naar de duurzame, koolstofvrije toekomst waar het bedrijf naar streeft in de jaren 2030.
Het design van de Renault Scenic Vision Concept is bijna af
‘De showauto is bijna precies de productieauto’, vertelt Renault design director Gilles Vidal aan TopGear. ‘Hij zal de Scenic worden genoemd’, voegt hij eraan toe, hoewel het bedrijf nog moet beslissen of het ‘Scenic E-Tech’ (net als de Megane E-Tech) zal zijn.
En het wordt een vijfzitter: Renault denkt dat er andere auto’s zijn die meer geschikt zijn voor zeven zitplaatsen. Deze ontwerptaal ga je terugzien op meer toekomstige producten van Renault, met uitzondering van de Renault 5 en de Renault 4, die ‘op zichzelf staande objecten’ zullen zijn die niet ‘de regels zullen volgen zoals de andere’.
De aandrijflijn van de Renault Scenic Vision Concept
Hoe zit het dan met de aandrijflijn? De Scenic Vision Concept gebruikt dezelfde 218 pk sterke elektromotor als de Megane, en je kunt er zeker van zijn dat de productieversie ook deze motor heeft, aangezien hij is gebouwd op een aangepaste versie van hetzelfde CMF-EV-platform.
Dit concept maakt echter alleen gebruik van de kleinere 40 kWh-batterijoptie, waardoor er ruimte vrijkomt voor de waterstoftank en de 15 kW-brandstofcel. Het eindresultaat is ongeveer 800 kilometer bereik voor elke vijf minuten tanken.
Auto’s als de Hyundai Nexo en de Toyota Mirai gebruiken ook een brandstofcel die waterstof omzet in elektriciteit. Het grote verschil is dat deze auto’s een heel kleine accu hebben die je niet kunt opladen en eigenlijk honderd procent op waterstof rijden. Deze Renault Scenic Vision Concept gebruikt waterstof dus als extraatje, dus als een range-extender.
Waarom deze techniek?
Maar waarom waterstof? En waarom eigenlijk een range-extender? In feite wil Renault laten zien dat het merk nadenkt over technologie die in het volgende decennium en daarna zou kunnen verschijnen. Ook als batterij-elektrische auto’s het grootste deel van de markt zullen beslaan.
Over duurzaamheid gesproken: 70 procent van de gebruikte materialen ís gerecycled en 95 procent van de materialen kan gerecycled worden als de Scenic aan het einde van zijn leven zit. Inclusief de batterij.
Ah, dus daar zijn alle gestolen katalysatoren gebleven
De brandstofcel is gemaakt van oude katalysatoren. Het zwarte pigment van de verf is afkomstig van koolstofvezel dat is gerecycled uit de luchtvaartindustrie. Alles bij elkaar genomen schat Renault dat de ecologische voetafdruk een kwart is van die van een conventionele elektrische auto.
Dat is bewonderenswaardig, maar zoals het bedrijf openlijk toegeeft, voorlopig slechts een ambitie. ‘Ik ga niet liegen, economisch is het nog niet levensvatbaar’, zegt Clea Martinet, Renault’s VP van groepsduurzaamheid. ‘Maar we leggen de basis zodat het in de nabije toekomst mogelijk duurzaam wordt.’
Een kwart van de materialen wordt gerecycled
In werkelijkheid mikt het bedrijf op het gebruik van 25 procent gerecycled materiaal in de productieauto tegen 2024, oplopend tot 33 procent in vijf jaar. Dat is vooruitgang, maar niet helemaal in het tempo dat nodig is. Een groot deel daarvan heeft natuurlijk te maken met geld. Martinet legt uit dat de prijzen van duurzaam staal, duurzaam aluminium en kobalt, nikkel en lithium stijgen. Zo erg dat de productieprijs ’15-20 procent’ hoger is.
Maar aangezien vrijwel elke fabrikant een elektrische toekomst plant, zal de vraag naar deze metalen alleen maar toenemen. ‘We moeten voorzichtig zijn, want sommige materialen worden steeds schaarser. Koper bijvoorbeeld, we schatten dat de aarde over 13 jaar geen hernieuwbare bronnen van koper meer zal hebben. En dat is het belangrijkste onderdeel van een elektrisch voertuig.’
‘Het betekent niet dat we niet helemaal elektrisch moeten gaan, het betekent dat we ervoor moeten gaan, maar op een heel zuinige, duurzame manier.’
Reacties