Renault is als die ene vriend die bij alles wat hij doet, in de WhatsApp-groep vraagt of er iemand met hem meegaat. Een verjaardag vieren, nieuwe kleren halen, een hapje eten: het liefst doet Renault niets alleen. Zo werkt Renault samen met Nissan en Mitsubishi, was er het gerucht dat Renault in zee wilde met Volkswagen en Stellantis en lagen er plannen om sportbroertje Alpine samen te laten werken met Lotus. Nu richt Renault samen met Volvo, de start-up Flexis op om elektrische busjes te bouwen.

Beide automerken steken de komende drie jaar 300 miljoen euro in de nieuwe start-up die Flexis heet. Veel van de noeste arbeid komt van Renault. De busjes komen uit een Renault-fabriek, gebruiken dezelfde batterijen als die in de aanstaande performance-EV van Alpine en worden in eerste instantie verkocht onder het Renault Trucks-merk.

‘Tesla van de bussen’

Volvo en Renault beginnen het bedrijf omdat ze verwachten dat de vraag naar emissievrije busjes richting 2030 met 40 procent stijgt. Renault-baas Luca de Meo zegt: ‘Op een manier is dit het Tesla van de commerciële voertuigen. Dat is hoe je het moet zien.’ Volgens De Meo is het idee van Flexis geïnspireerd door Arrival, het busproject van Rivian, Amazon, UPS en Post Office. Misschien niet het best voorbeeld, want Arrival is inmiddels failliet. Je neemt ook geen managementtips aan van Saab of Spyker.

Hoe komen de busjes van Volvo en Renault eruit te zien?

Het eerste model van Flexis moet in 2026 gepresenteerd worden. De Meo noemt het concept een ‘instapbus’ die makkelijk te besturen is, zelfs in stadscentra. Zo moet het werkbusje een draaicirkel hebben van een hatchback. Qua grootte mag je de Renault Kangoo inbeelden, maar dan met een hoger dak zodat de bagageruimte vergelijkbaar is met dat van de grotere Renault Trafic.

Ook het werk van de postbezorgers moet een stukje makkelijker worden met de busjes van Volvo en Renault. De pakketten worden automatisch gesorteerd aan de hand van de ingestelde route – dit zal ongetwijfeld al bij het inladen gebeuren. Ook plant de bus zelf tussentijds laadstops om te voorkomen dat de chauffeur hierover na moet denken. Renault en Volvo zoeken trouwens nog naar extra investeerders.

Reacties

  • Joris heeft op 21 juni 2024 geschreven:

    Ik zat al 20 jaar op een Volvo bestelwagen met Volvo logo en de twee belangrijkste argumenten om zo’n bestelwagen te kopen, te wachten.
    Maar in dat geval kan dat alleen als er gouden tijden zijn, want de Volvo kwaliteiten kunnen nooit voor de prijzen in een vechtmarkt op prijs bij de inkopers van bedrijfswagens…

    Reageer
  • Frans heeft op 5 april 2024 geschreven:

    Renault is al van Volvo kwa vrachtwagens , dus zo gek is de samenwerking niet.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)