
Renault is als die ene vriend die bij alles wat hij doet, in de WhatsApp-groep vraagt of er iemand met hem meegaat. Een verjaardag vieren, nieuwe kleren halen, een hapje eten: het liefst doet Renault niets alleen. Zo werkt Renault samen met Nissan en Mitsubishi, was er het gerucht dat Renault in zee wilde met Volkswagen en Stellantis en lagen er plannen om sportbroertje Alpine samen te laten werken met Lotus. Nu richt Renault samen met Volvo, de start-up Flexis op om elektrische busjes te bouwen.
Beide automerken steken de komende drie jaar 300 miljoen euro in de nieuwe start-up die Flexis heet. Veel van de noeste arbeid komt van Renault. De busjes komen uit een Renault-fabriek, gebruiken dezelfde batterijen als die in de aanstaande performance-EV van Alpine en worden in eerste instantie verkocht onder het Renault Trucks-merk.
‘Tesla van de bussen’
Volvo en Renault beginnen het bedrijf omdat ze verwachten dat de vraag naar emissievrije busjes richting 2030 met 40 procent stijgt. Renault-baas Luca de Meo zegt: ‘Op een manier is dit het Tesla van de commerciële voertuigen. Dat is hoe je het moet zien.’ Volgens De Meo is het idee van Flexis geïnspireerd door Arrival, het busproject van Rivian, Amazon, UPS en Post Office. Misschien niet het best voorbeeld, want Arrival is inmiddels failliet. Je neemt ook geen managementtips aan van Saab of Spyker.
Hoe komen de busjes van Volvo en Renault eruit te zien?
Het eerste model van Flexis moet in 2026 gepresenteerd worden. De Meo noemt het concept een ‘instapbus’ die makkelijk te besturen is, zelfs in stadscentra. Zo moet het werkbusje een draaicirkel hebben van een hatchback. Qua grootte mag je de Renault Kangoo inbeelden, maar dan met een hoger dak zodat de bagageruimte vergelijkbaar is met dat van de grotere Renault Trafic.
Ook het werk van de postbezorgers moet een stukje makkelijker worden met de busjes van Volvo en Renault. De pakketten worden automatisch gesorteerd aan de hand van de ingestelde route – dit zal ongetwijfeld al bij het inladen gebeuren. Ook plant de bus zelf tussentijds laadstops om te voorkomen dat de chauffeur hierover na moet denken. Renault en Volvo zoeken trouwens nog naar extra investeerders.
2 reacties op “Renault en Volvo gaan samen elektrische busjes bouwen (met performance-onderdelen)”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Dringende oproep: remmen bij ‘het veiligste merk ter wereld’ kunnen er plotseling helemaal mee ophouden

Als je nu een Volvo van 83.500 euro koopt, krijg je een auto die helemaal niet af is

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

De 240 is na 30+ jaar ingehaald als bestverkochte Volvo ooit – dit is de nieuwe recordhouder

2,5 miljoen bestaande Volvo-klanten krijgen gratis een upgrade voor hun auto

Dit zijn de regels om met een zware elektrische bus (4.250 kilo) te rijden met B-rijbewijs

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

Ondernemers toch niet op de fiets: dieselbusjes mogen langer de binnenstad in

De Lexus LM 350h is een enorm luxe MPV in plaats van SUV en daardoor eigenlijk beter (review)

Als je deze nieuwe EV koopt, krijg je eigenlijk een oude stinkdiesel van bijna 20 jaar oud

De nieuwe Ford E-Tourneo Custom is een elektrische auto voor acht personen

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Waarom hoeven Flixbus-chauffeurs eigenlijk helemaal geen rijbewijs te hebben?

Bij het nieuwste bedrijfsbusje van VW heeft de kale instapper al 286 pk en 560 Nm

Waarom er nu een enorme run op dieselbusjes plaatsvindt in Nederland

Deze bizarre tweekoppige bus kun je echt bestellen bij Citroën (en daar is een goede reden voor)

Zie jij hoe Volkswagen de boel loopt te foppen met deze dikke ID. Buzz?

Zo wil de Nederlandse overheid zware elektrische bestelbussen iets aantrekkelijker maken

Bedrijfsbusjes en pick-ups worden fors duurder, en dat heeft gevolgen voor particulieren

Veel dieselbusjes zijn volgend jaar niet meer welkom in stadscentra

Volkswagen werkt aan een autonome ID. Buzz als pakketbezorger

Ondernemers opgelet: De uitgebouwde Ford Transit Custom waar je op wachtte, is hier

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Doorrijden met je oude benzineauto is slechter voor het milieu dan een nieuwe EV kopen, dit is waarom

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Hier kunt je nu al de volledige kaart van GTA 6 bekijken, ruim voordat de game uitkomt

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

‘Waarom hebben auto’s nooit een V4-motor, maar motorfietsen wel?’

In Noorwegen komt nóg een grootste tunnel in zijn soort, maar niet voor auto’s of treinen

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Ik zat al 20 jaar op een Volvo bestelwagen met Volvo logo en de twee belangrijkste argumenten om zo’n bestelwagen te kopen, te wachten.
Maar in dat geval kan dat alleen als er gouden tijden zijn, want de Volvo kwaliteiten kunnen nooit voor de prijzen in een vechtmarkt op prijs bij de inkopers van bedrijfswagens…
Renault is al van Volvo kwa vrachtwagens , dus zo gek is de samenwerking niet.