
Renault is als die ene vriend die bij alles wat hij doet, in de WhatsApp-groep vraagt of er iemand met hem meegaat. Een verjaardag vieren, nieuwe kleren halen, een hapje eten: het liefst doet Renault niets alleen. Zo werkt Renault samen met Nissan en Mitsubishi, was er het gerucht dat Renault in zee wilde met Volkswagen en Stellantis en lagen er plannen om sportbroertje Alpine samen te laten werken met Lotus. Nu richt Renault samen met Volvo, de start-up Flexis op om elektrische busjes te bouwen.
Beide automerken steken de komende drie jaar 300 miljoen euro in de nieuwe start-up die Flexis heet. Veel van de noeste arbeid komt van Renault. De busjes komen uit een Renault-fabriek, gebruiken dezelfde batterijen als die in de aanstaande performance-EV van Alpine en worden in eerste instantie verkocht onder het Renault Trucks-merk.
‘Tesla van de bussen’
Volvo en Renault beginnen het bedrijf omdat ze verwachten dat de vraag naar emissievrije busjes richting 2030 met 40 procent stijgt. Renault-baas Luca de Meo zegt: ‘Op een manier is dit het Tesla van de commerciële voertuigen. Dat is hoe je het moet zien.’ Volgens De Meo is het idee van Flexis geïnspireerd door Arrival, het busproject van Rivian, Amazon, UPS en Post Office. Misschien niet het best voorbeeld, want Arrival is inmiddels failliet. Je neemt ook geen managementtips aan van Saab of Spyker.
Hoe komen de busjes van Volvo en Renault eruit te zien?
Het eerste model van Flexis moet in 2026 gepresenteerd worden. De Meo noemt het concept een ‘instapbus’ die makkelijk te besturen is, zelfs in stadscentra. Zo moet het werkbusje een draaicirkel hebben van een hatchback. Qua grootte mag je de Renault Kangoo inbeelden, maar dan met een hoger dak zodat de bagageruimte vergelijkbaar is met dat van de grotere Renault Trafic.
Ook het werk van de postbezorgers moet een stukje makkelijker worden met de busjes van Volvo en Renault. De pakketten worden automatisch gesorteerd aan de hand van de ingestelde route – dit zal ongetwijfeld al bij het inladen gebeuren. Ook plant de bus zelf tussentijds laadstops om te voorkomen dat de chauffeur hierover na moet denken. Renault en Volvo zoeken trouwens nog naar extra investeerders.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
2 reacties op “Renault en Volvo gaan samen elektrische busjes bouwen (met performance-onderdelen)”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

Als je de nieuwe Volvo ES90 ziet, snap je beter waarom Polestar de achterruit bij de 4 heeft weggelaten

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Ondernemers toch niet op de fiets: dieselbusjes mogen langer de binnenstad in

De Lexus LM 350h is een enorm luxe MPV in plaats van SUV en daardoor eigenlijk beter (review)

Als je deze nieuwe EV koopt, krijg je eigenlijk een oude stinkdiesel van bijna 20 jaar oud

De nieuwe Ford E-Tourneo Custom is een elektrische auto voor acht personen

Zoveel kostten de Mercedes-busjes van Defensie (die perfect waren als camper)

Defensie biedt lading Mercedes-busjes aan die perfect zijn als goedkope camper

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Waarom hoeven Flixbus-chauffeurs eigenlijk helemaal geen rijbewijs te hebben?

Bij het nieuwste bedrijfsbusje van VW heeft de kale instapper al 286 pk en 560 Nm

Waarom er nu een enorme run op dieselbusjes plaatsvindt in Nederland

Deze bizarre tweekoppige bus kun je echt bestellen bij Citroën (en daar is een goede reden voor)

Zie jij hoe Volkswagen de boel loopt te foppen met deze dikke ID. Buzz?

Zo wil de Nederlandse overheid zware elektrische bestelbussen iets aantrekkelijker maken

Bedrijfsbusjes en pick-ups worden fors duurder, en dat heeft gevolgen voor particulieren

Veel dieselbusjes zijn volgend jaar niet meer welkom in stadscentra

Volkswagen werkt aan een autonome ID. Buzz als pakketbezorger

Ondernemers opgelet: De uitgebouwde Ford Transit Custom waar je op wachtte, is hier

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

Dit is de populairste Volvo van dit moment, maar dan ruimer en goedkoper. Moet je dat willen? (review)

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

Ik zat al 20 jaar op een Volvo bestelwagen met Volvo logo en de twee belangrijkste argumenten om zo’n bestelwagen te kopen, te wachten.
Maar in dat geval kan dat alleen als er gouden tijden zijn, want de Volvo kwaliteiten kunnen nooit voor de prijzen in een vechtmarkt op prijs bij de inkopers van bedrijfswagens…
Renault is al van Volvo kwa vrachtwagens , dus zo gek is de samenwerking niet.