Het kleine Rezvani Motors uit Californië wil een eigen supercar bouwen. Dat willen er wel meer, getuige de wekelijkse stroom aan photoshop-plaatjes van 'binnenkort te onthullen' hypermodellen van onbekende merken, die zes keer sneller zouden zijn dan een Veyron voor een kwart van het geld. Maar nee: Rezvani is serieus. Zo lijkt het.
Dit is de auto waar ze mee bezig zijn. Hij heet Beast, maar zoals je ziet heeft hij maar weinig gemeen met de limo van Obama. In plaats daarvan hebben ze hem op een iets compacter platform laten leunen: onderhuids vinden we namelijk de techniek van de Ariel Atom. Fardees Rezvani, die eerder ervaring met ambitieuze vlotte-autoprojecten opdeed tijdens zijn werk aan de Nederlandse Vencer Sarthe, zag in de lichte, straatlegale Brit een ideale basis voor zijn droom-supercar.
De Beast heeft een carrosserie van koolstofvezel en weegt mede daardoor in zijn topuitvoering slechts 704 kilo. Hij zou er in twee versies komen: een met 315 en een met 500 pk, waarbij de laatste niet de Atom V8 gebruikt die je bij dat getal zou verwachten, maar een viercilinder met turbo en supercharger. Het niveau van prestaties kun je wel raden: hij doet 0-96 km/u in 2,7 seconden, als je de handgeschakelde zesbak snel genoeg kunt bedienen. De 315-pk sterke Beast is maar iets langzamer – 2,9 seconden – en weegt met 667 kilo nog net even wat minder.
Mocht je de vliegjes in je mond missen, dan laat de Beast toe dat je zijn voorruit verwijdert. Normaal gezien heeft ie geen deuren – deze zijn optioneel – en moet je er dus in klauteren. 'Alsof je in een gevechtsvliegtuig klimt', zegt Rezvani. Omdat hij erkent dat het een auto voor serieuze bestuurders is, krijg je bij de aanschaf van een Beast 500 een gratis eendaagse rijcursus.
En die aanschaf is minder ingrijpend dan je misschien zou denken. Voor een Beast 300 vraagt Rezvani 115.980 dollar; heb je al een Atom, dan kost de 'upgrade' 59.500 dollar. Voor de Beast 500 bedragen de prijzen respectievelijk 135.980 en 79.500 dollar. Dan kun je nog losgaan op verschillende opties, zoals rempakketten, vierpuntsgordels en rollbars. Ja, dit lijkt een behoorlijk realistisch droomproject te zijn. Goed bezig, Rezvani.
Reacties